Inlägg från: Anonym (NaivSverige) |Visa alla inlägg
  • Anonym (NaivSverige)

Vem bär ansvaret för tillståndet att bränna Koranen

Undrar samma? Verkar vara lättare att få tillstånd till demonstrationer som kan skapa fara för allmänheten, upplopp osv än någon demonstration mot politisk och ekonomisk orättvisa eller politiska beslut osv. Se bara NMR i Almedalen, och Nazistupploppen mot bokmässan i Göteborg. Inga problem alls med tillstånd trots varningar och förväntade faror.

• Anonym (NaivSverige)
    Aviga skrev 2023-02-05 14:00:05 följande:
    Jag har inte påstått att man inte får bränna Koranen. För mig får man bränna vilka böcker man vill, 

I det här fallet har man tydligen ansökt om tillstånd. Då undrar jag vem som har ansvar för att tillstånd gavs!

Det är ansvaret jag är ute efter!

Med de svar jag fått kan jag konstatera att det finns de som är lika undrande som jag är och andra som inte tycker att man ska ta ansvar för vad man gör

Låter tråden vara kvar tillsvidare om jag märker att den blir nerlusad av extremistiska kommentarer så tar jag bort den 
    Tråden har spårat ut och inga vettiga svar går att utskönja.

Här är ett svar från Polisens hemsida då det  verkar vara de som är ansvariga och utfärdar såna tillstånd helt och hållet.
    Vem utfärdar tillstånd för demonstration?

Demonstrationer | Polismyndigheten - Polisen
    Polisens roll är att se till att alla får uttrycka sina åsikter i enlighet med gällande lagar och skapa praktiska förutsättningar för demonstrationerna. Polisen ska ansvara för ordning och säkerhet vid arrangemangen och lagföra eventuella brott.

Sök tillstånd för allmän sammankomst - Polisen
    Vem ger tillstånd för allmänna sammankomster?
    I ordningslagen finns regler för när polisen har rätt att ställa in eller upplösa en allmän sammankomst. Skälet kan vara att det är nödvändigt med hänsyn till ordning och säkerhet.

Hur får man tillstånd?

Du behöver oftast betala en avgift för att din ansökan prövad. Du får en betalningsavi från oss när vi tagit emot och registrerat din ansökan. Avgiften är olika beroende på vilket tillstånd du söker. Tänk på att din ansökan behandlas först när avgiften är betald.

Vilka ger tillstånd till demonstrationer?

Demonstrationsfriheten har ett starkt skydd i Sveriges grundlag och innebär en frihet att anordna och delta i demonstrationer på allmän plats. Polismyndigheten har som uppgift att säkerställa att allmänna sammankomster ska kunna genomföras. Polismyndigheten får enligt 2 kap.26 jan. 2023

Hur får man tillstånd att demonstrera?

Alla har rätt att anordna demonstrationer samt att delta i sådana (grundlagen 13 §). Om arrangören av en demonstration stadgas i lagen om sammankomster (lagen om sammankomster 5 §). I princip kan endast myndiga personer arrangera demonstrationer.

Vad händer om man demonstrerar utan tillstånd?

Att man inte sökt tillstånd ger alltså inte polisen rätt att upplösa en demonstration. Men den som arrangerar en demonstration utan tillstånd riskerar böter. En förening som ordnat en sammankomst kan inte ställas till svars, ansvaret läggs istället på styrelseledamöterna.15 nov. 2022
  • Anonym (NaivSverige)
    Aviga skrev 2023-02-05 14:52:00 följande:

Tack för svar det uppskattas

Tillståndet är alltså ett demonstrationstillstånd?

Inte ett tillstånd att bränna Koranen?

I press och tv har man hela tiden talat om tillstånd att bränna Koranen, inte undra på att man blir förvirrad

Vad avsikten med demonstrationen var kan vi väl bara gissa oss till. Tror inte man brände en Koran utanför Turkiets ambassad för att underlätta vårt NATO inträde i alla fall

Men tack för lektionen
    Blev lite klokare

Tyckte det var intressant att undersöka och se vad som verkligen gäller.
    Hittade lite mer uppgifter nedan.

Kan polisen neka ett tillstånd med anledning av ordningsstörningar?

Polisen kan endast vägra tillstånd till en allmän sammankomst om det är nödvändigt med hänsyn till ordningen eller säkerheten vid sammankomsten. En allmän sammankomst kan även förbjudas om det vid en sammankomst av samma slag tidigare uppkommit svårare ordningsstörningar eller avsevärd fara för de närvarande.

Grundlagsskyddet för demonstrationer är starkt och det krävs mycket för att förbjuda sammankomsterna på grund av ordningsläget. Våldsanvändning på grund av motdemonstrationer är i normala fall inte ett sådant skäl.

Sökte också på om man måste uppge anledning och syfte för demonstrationen? Men hittade ingen sådan information förrän jag laddade ner blanketten för ansökan om tillstånd.

Där finns en fråga där man ska beskriva eventets karaktär och syfte, också om man ska använda pyroteknik. Så de har på förhand vetat exakt vad som avsåg med Paludans koranbränning också att det skulle kunna vara en fara för allmänheten.

Kan tycka att det därför är konstigt att han fått tillstånd om och om igen trots alla urartningar och faror.

• Anonym (NaivSverige)
    Flash Gordon skrev 2023-02-05 15:41:55 följande:
    Inte konstigt alls eftersom hans demonstration inte anses utgöra någon fara. Det som har hänt är att han ibland nekats en vis plats eller tid men då fått en annan plats/tid anvisad av polisen.

Överhuvudtaget har Paludans demonstrationer varit ganska lugna tillställningar. de verkliga bråken ha skett på annan plats.
    Hur förklarar du i så fall denna händelse och att han blev nekad pga av faran

www.fokus.se/aktuellt/paludans-brev-till-regeringen-trotsar-polisen-och-branner-koranen-1-maj/
  • Anonym (NaivSverige)
    Flash Gordon skrev 2023-02-05 15:41:55 följande:
    Inte konstigt alls eftersom hans demonstration inte anses utgöra någon fara. Det som har hänt är att han ibland nekats en vis plats eller tid men då fått en annan plats/tid anvisad av polisen.

Överhuvudtaget har Paludans demonstrationer varit ganska lugna tillställningar. de verkliga bråken ha skett på annan plats.
    Ännu ett exempel

www.etc.se/inrikes/polisen-paludan-faar-inte-demonstrera-i-rinkeby-paa-grund-av-risk-foer-upplopp

Man kan ju fråga sig hur de bedömer fara och varför det saknas konsekvens i besluten när det dessutom uppenbarligen funnits risk för fara?
Svar på tråden Vem bär ansvaret för tillståndet att bränna Koranen