Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Vem bär ansvaret för tillståndet att bränna Koranen

Och hur ska man veta att man måste ansöka tillstånd för att yttra sig eller demonstrera? Innan det här med koranbränningarna så hade jag ingen aning om det!

Vad händer om man gör det utan att ha sökt tillstånd?

• Anonym (M)
    Challenger skrev 2023-02-06 13:19:10 följande:
    Jag hävdar att du har fel. Demonstrationer hålls i allmänhet på allmän plats och där råder demonstrationsfrihet i enlighet med grundlagen. Det är inte så att grundlagen bara gäller på min privata tomt. Glad

Och nej, Polisen har inte mandat att sätta sig över svensk grundlag. 

Det enda Polisen kan sätta emot är om det uppstår en allvarlig ordningsstörning, eller det uppstår påtaglig risk för liv och hälsa. Då kan de välja att upplösa demonstrationen och uppmana folk att skingra sig. Lyder man då inte gör man sig skyldig till ohörsamhet och ev våldsamt upplopp. Men då är det något annat man blir åtalad för. Jag vet ingen som blivit åtalad för att ha demonstrerat utan tillstånd. Ska polisen köra bort demonstranter bör de ha någonting på fötterna, annars gör de sig närmast skyldiga till egenmäktigt förfarande. 

Vad knepigt, jag fattar ingenting. Man har rätt att demonstrera utan tillstånd men ändå finns en sådan sak som att ansöka tillstånd för att demonstrera...

Svar på tråden Vem bär ansvaret för tillståndet att bränna Koranen