Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Hur tror ni att vårt samhälle se ut om 25 år

I värsta fall har vi genomlevt ett nytt storkrig om 25 år. I bästa fall kan det förhindras.

Förhoppningsvis har vi inte tvingats genomlida en stor klimatkatastrof, men det är bara en tidsfråga.

Sverige kanske både är lugnare och mer splittrat (socialt, etniskt, kulturellt) än idag, beroende på vilka åtgärder som har vidtagits och vilka som fungerar.

Teknikutvecklingen lär fortsätta.

Men det kan också hända att inte så mycket har förändrats som vi tror. Tänker jag tillbaka på 1998 har både mycket och lite hänt sen dess. Bortsett från den digitala utvecklingen och en del "nya" samhällsproblem, är mycket faktiskt sig likt. Dock ska dessa förändringar givetvis inte underskattas.

Ibland önskar jag att Sverige hade kunnat vrida tillbaka klockan till 90-talet och göra om, göra rätt. Men det betyder inte att allt var bättre då.

Fröken Allvar skrev 2023-02-18 13:06:01 följande:

Angående vad Tvillingmorsan säger om utvecklingen i Sverige: 

Jag tror också på att etnisk "splittring" eller uppdelning kommer att institutionaliseras och normaliseras. Det har uttryckts från olika håll att människor vill bo bland sina likar, och att det kommer att lugna ner saker precis som Tvillingmorsan säger. Om syrianer och somalier accepteras när de bor med sin egen etniska grupp som i Södertälje och Rinkeby kan det bli så. Ordet diaspora används. Det blir ointressant att prata om språkkrav som rasism om olika etniska grupper får starka representanter som talar god svenska. Då kommer dagens språkfientliga antirasism bli irrelevant även i etniska grupper, medan de religiösa konflikter mellan etniska grupper som är relativt osynliga idag kommer att bli politiskt synliga genom fler mindre partier som Nyans. Även om Nyans inte tog sig in i riksdagen nu är det en tidsfråga innan KD inte längre är det enda partiet i riksdagen på religiös grund. Om V också blir ett renodlat förortsparti för en eller ett par enstaka etniska grupper kommer partiet att krympa sakta men säkert. SD kommer definitivt att krympa igen eftersom människor röstar kortsiktigt och vill se snabba resultat kring våldsutvecklingen, vilka är omöjliga att uppnå. 

Jag tror som sagt också att framtidens svenska samhälle kommer att bli mer uppdelat, men inte bara på etnisk grund. Etnicitet i sig kommer bara att vara en av flera faktorer. Livsstil och värderingar spelar nog större roll. Liberala invandrare kommer kanske inte att vilja bo bland konservativa landsmän t ex.

Men drömmen om det blandade samhälle som verkar ha drivit svenska beslutsfattare hittills, kommer aldrig att infrias. Som du skriver, de flesta vill leva bland sina likar. 
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-02-18 14:14:48 följande:
    Jag tror som sagt också att framtidens svenska samhälle kommer att bli mer uppdelat, men inte bara på etnisk grund. Etnicitet i sig kommer bara att vara en av flera faktorer. Livsstil och värderingar spelar nog större roll. Liberala invandrare kommer kanske inte att vilja bo bland konservativa landsmän t ex.

Men drömmen om det blandade samhälle som verkar ha drivit svenska beslutsfattare hittills, kommer aldrig att infrias. Som du skriver, de flesta vill leva bland sina likar. 
    Tillägg: Den största uppdelningen om 20 - 30 år kommer nog inte att vara etnisk, religiös eller kulturell, utan socioekonomisk. Överklassen kommer att bo för sig, medelklassen för sig och underklassen för sig. (Ännu mer än idag). Samt gå i olika skolor osv. Sen kommer det i viss mån att finnas etniska "enklaver" inom dessa samhällsklasser.

Risken för fullt utvecklade grindsamhällen, med patrullerande vakter, är stor om brottsutvecklingen fortsätter.
    Fröken Allvar skrev 2023-02-18 14:24:37 följande:
    Jag tror också att liberal-konservativ, religiös-sekulär kommer att bli tydligare. Den antirasism jag retat mig på klumpar ihop precis allt till "medel för min godhet" som jag brukar kalla den här förminskande inställningen till människor med annan etnicitet än svensk.

Du och jag har ju diskuterat flera gånger tidigare där jag är mer nostalgisk och saknar hur jag växte upp, blandat. Samtidigt har jag insett att det jag upplevde som blandat upplevde andra som förtryck, och i andra delar av världen bor man med sin etniska grupp utan att det är något konstigt och fel. Så jag har fått ändra uppfattning där. Och jag tror att du har rätt i att spänningarna skulle klinga av om man slutade lägga negativa värderingar i att många människor vill bo  homogent, och ta det för vad det är. Det socialdemokratiska sanhällsbygget vilade på förtryck av det avvikande, vilket vi som inte var avvikande knappt märkte.

I hela världen pågår spänningar mellan liberalt och auktoritärt. Jag hoppas att både krig och klimathot avvärjs men hur ska man kunna vara säker på något? 
    Jag trodde också på mer blandning när jag var yngre, för det var ju så man "skulle" tycka. Och jag har inget emot blandning i sig, tvärtom.

Men överskrider invandringsvolymerna integrationskapaciteten, samt om några få etniska grupper "dominerar", kommer det inte att bli blandat utan uppdelat. Särskilt om de kulturella skillnaderna eller värderingsskillnaderna är stora.

Jag växte själv upp i ett "invandrartätt" område, men på den tiden (80- 90-talet), var det verkligen blandat, i ordets rätta bemärkelse. Ca hälften var svenskar och invandrarna kom från många olika håll. Visst fanns det motsättningar och problem, inte minst sociala problem. Men det fanns också mycket som var positivt.

Idag bor få svenskar kvar i detta område och många invandrare har också flyttat. De flesta som bor där har rötter i Mellanöstern. Det bor t ex inte så många somalier där, inte heller många från Balkan. Det har blivit uppdelat även på det sättet.
    Fröken Allvar skrev 2023-02-18 14:41:26 följande:
    Om vi talar om hur det svenska samhällets städer kommer att förändras så tror jag att det delvis kommer att gå i den riktningen du beskriver, eftersom det är vad människor drömmer om nu (?) Men städerna är uppbyggda så att rika områden ligger alldeles intill områden med hyresrätter, och alltsammans dessutom nära stadskärnor, och därför är drömmen om full homogenitet inte genomförbar. Man kommer dessutom troligen fortsatt kunna välja skola. Därför tror jag nog att det fortsätter att vara blandad kompott i vilka vi möter i vardagen för de allra flesta. Men visst finns det de som stänger in sig så gott det går, av olika skäl, och om det är visionen som många delar så kommer samhället sakta gå åt det hållet. Å andra sidan kommer säkert en eller annan flyktingström som blandar upp segregationen på nytt även om samhället drar mot det segregerade. Grindsamhällen, visst, men få och irrelevanta för flertalet. 
    100 procent homogenitet är varken genomförbart eller önskvärt enligt de allra flesta. Men redan idag börjar storstädernas stadskärnor bli "rikemans-enklaver", och områden runt omkring kan komma att gentrifieras. Frågan är också hur många hyresrätter som finns kvar om 20 år? Eller om vi har "social housing" eller något annat system då.

Fortsätter brottsutvecklingen kommer fler och fler resursstarka även att lämna storstadskommunerna helt. Den utvecklingen pågår redan. Flyttar du till en välbärgad kranskommun slipper du bo granne med ett "ghetto", även om det till viss del kommer att finnas blandade områden även i dessa kommuner. 
    Aviga skrev 2023-02-18 14:55:27 följande:

De flesta verkar ju se en ökad segregation men hur ser ni på utvecklingen Stad-Landsbygd? 

Själv är jag född på landsbygden, uppväxt nära staden och lever mitt vuxna liv i staden, medan generationen efter mig verkar ha en dragning till landsbygden.

Hur ser det ut om 25 År?

Den storstadsnära landsbygden tror jag kommer att ha en fortsatt expansiv och positiv utveckling. (Jag bor själv i en småstad relativt nära Stockholm).

Skiljelinjen kommer snarare att gå mellan storstad och glesbygd, eller folkrika regioner och avfolkningsbygder. Men det kanske var detta du menade? 

Döende bruksorter i Mellansverige och småorter i Norrlands inland kommer att ha fortsatt svårt att överleva om de inte får in ung, driftig befolkning som stannar, får jobb, startar företag osv. Efter migrationskrisen 2015 gjordes försök till att få nyanlända att bosätta sig och även stanna i dessa orter. Det funkade väl så där, men vissa orter tror jag faktiskt såg en förbättring. Andra fick i stället ökade sociala problem och motsättningar, som Filipstad och Ronneby.
    Aviga skrev 2023-02-18 16:16:19 följande:
    Man kan alltså säga att utvecklingen kommer att fortsätta som idag.  Hur ser du på utvecklingen Norr -- Söder. 
    Jag tror att skillnaden mellan folkrika regioner och avfolkningsbygder är större än mellan norra och södra Sverige, men det hänger ju delvis ihop. Men Norrlandskusten och de relativt stora städerna där (Sundsvall, Umeå, Luleå) med omnejd, lär klara sig bättre än orter som Ronneby och Filipstad t ex. 
    Anonym (Challe) skrev 2023-02-21 23:42:30 följande:
    Bor förresten i usa. Alla röker på här, i skolan så vapar 10-åringar, (det är förvisso inte lagligt) och då är det ändå inte så många år sen det blev lagligt i min stat. pot:en är mycket starkare än förr i tiden. Folk röker på/ cape:ar eller tuggar, grannen får expressbud ibland, varenda en gör det. Det skulle de inte gjort om det varit olagligt. 
    Har inte USA enorma drogproblem? Mycket mer än i Sverige.

Opium-missbruket är utbrett och har hög dödlighet i vissa delstater (detta beror dock mest på att läkare lättvindigt har skrivit ut opium till patienter). I en del storstadsområden sover tusentals missbrukare på gatan. Ofta unga människor som bor i tält medan de knarkar bort sina liv. Dödligheten är hög och våldet är aldrig långt borta. Sverige är Bullerbyn i jämförelse, trots de samhällsproblem vi har.

När "alla röker på" och droger blir normaliserat, kommer många fler att trilla dit än idag. Sverige har också drogproblem, men inte alls på den nivån. I stället har alkoholen fyllt delvis samma funktion här. Det söps sjukt mycket på 1800-talet och början av 1900-talet, brännvin dracks ofta både morgon, middag och kväll, till och med barn fick sig en sup då och då.

Sveriges alkoholproblem var enorma tills nykterhetsrörelsen slog igenom för ca 100 år sen. Försäljningen begränsades (Systembolaget), hembränning förbjöds. Sedan dess har Sverige haft förhållandevis hanterbara alkoholproblem. Jämför med Finland och Ryssland t ex. Det svensken dricker, spiller finnen på sig, det finnen dricker, spiller ryssen på sig...
Svar på tråden Hur tror ni att vårt samhälle se ut om 25 år