Fröken Allvar skrev 2023-02-18 14:24:37 följande:
Jag tror också att liberal-konservativ, religiös-sekulär kommer att bli tydligare. Den antirasism jag retat mig på klumpar ihop precis allt till "medel för min godhet" som jag brukar kalla den här förminskande inställningen till människor med annan etnicitet än svensk.
Du och jag har ju diskuterat flera gånger tidigare där jag är mer nostalgisk och saknar hur jag växte upp, blandat. Samtidigt har jag insett att det jag upplevde som blandat upplevde andra som förtryck, och i andra delar av världen bor man med sin etniska grupp utan att det är något konstigt och fel. Så jag har fått ändra uppfattning där. Och jag tror att du har rätt i att spänningarna skulle klinga av om man slutade lägga negativa värderingar i att många människor vill bo homogent, och ta det för vad det är. Det socialdemokratiska sanhällsbygget vilade på förtryck av det avvikande, vilket vi som inte var avvikande knappt märkte.
I hela världen pågår spänningar mellan liberalt och auktoritärt. Jag hoppas att både krig och klimathot avvärjs men hur ska man kunna vara säker på något?
Jag trodde också på mer blandning när jag var yngre, för det var ju så man "skulle" tycka. Och jag har inget emot blandning i sig, tvärtom.
Men överskrider invandringsvolymerna integrationskapaciteten, samt om några få etniska grupper "dominerar", kommer det inte att bli blandat utan uppdelat. Särskilt om de kulturella skillnaderna eller värderingsskillnaderna är stora.
Jag växte själv upp i ett "invandrartätt" område, men på den tiden (80- 90-talet), var det verkligen blandat, i ordets rätta bemärkelse. Ca hälften var svenskar och invandrarna kom från många olika håll. Visst fanns det motsättningar och problem, inte minst sociala problem. Men det fanns också mycket som var positivt.
Idag bor få svenskar kvar i detta område och många invandrare har också flyttat. De flesta som bor där har rötter i Mellanöstern. Det bor t ex inte så många somalier där, inte heller många från Balkan. Det har blivit uppdelat även på det sättet.