Intressant tråd för en lätt konspiratoriskt lagd
Fröken Allvar och Censur har båda väldigt bra tankar. Och i stort låter det som ganska realistiska scenarion.
Censur skrev 2023-02-17 09:08:17 följande:
Bilar är självkörande. Kanske jobbar vi inte i samma utsträckning längre utan får ett bidrag från staten för att leva. Shopping och kapitalsamhället kommer att ha minskat och börjat gå mot ett cirkulärt samhälle till följd av klimatförändringar och ekonomiska kriser.
Detta är jag tveksam till. Eller rättare sagt jag tror att det är en omöjlighet, främst av två anledningar. Dels så går det så emot människans natur (kolla bara den ökning av den psykiska ohälsan som dagens välfärd redan orsakat, vi har det redan för "bra" för vårt eget bästa). Vi är byggda för att kämpa och sträva. Den andra anledningen är att det rent ekonomiskt inte skulle vara hållbart. Vårt välfärdssystem krackelerar redan av överbelastning. Det skulle isåfall vara om ekonomin helt upplöses vilket kanske är vad Censur menar med ett cirkulärt samhälle, och det är absolut en möjlighet. Men historiskt så har ALLTID någon form av handelssystem utformats, om det så varit pälsar, metaller, ren byteshandel etc, t.o.m i fängelser sker detta ofta automatiskt över tid. Människan kommer alltid att sträva efter att få det den saknar, och handel med andra är det mest civiliserade sättet, även om andra mindre civiliserade medel tyvärr kommer att ligga nära till hands för allt fler och fler.
Om jag ska tillägga något som inte har sagts så kommer troligtvis våra valutor att vara mer eller mindre värdelösa (denna processen verkar redan ha börjat). Kanske ersätts de av andra utbytesmedel. Ädelmetaller såsom guld och silver har historiskt alltid varit ett utbytesmedel, antingen primärt eller alternativt, så det finns starka skäl att anta att det kommer att användas. Kryptovalutor kanske blir en grej kortsiktigt när traditionella valutor tappar sitt värde mer och mer, men lite tveksamt om det är hållbart på sikt.. beror väl lite på hur mycket teknikframsteg (eller baksteg) vi gör.
En annan grej som nämnts lite är ju energiproduktionen, det är inte alls självklart att vi kommer att ha samma tillgång till energi som vi har idag, det knakar redan i fogarna på ett globalt plan.
Den sista punkten jag tänker på är det faktum att mänskligheten konstant ökar. Jag minns att jag hörde om någon studie där de beräknat att antalet människor på jorden kraftigt konstant kommer att öka upp till ett visst antal (minns inte exakt antal) för att sedan snabbt och kraftigt minska. Oroväckande? Ja en aning, men tyvärr även logiskt. Jag tänker spontant på experimentet med musutopin som gjordes av biologen Calhoun 1968. Många menar att det förutspår "stadierna" för hur vår civilisation kommer att, efter att ha nått vår topp, förfalla. Jag vill nog påstå att det finns starka skäl att anta det, speciellt då det finns många likheter med tidigare civilisationers storhet och fall, romarriket för att ta ett enkelt exempel.
Om ni är intresserade så hittade jag en länk, det finns många om man letar lite. Jag försökte hitta en som beskriver experimentet rent faktamässigt utan någon politisk eller ideologisk vinkling.
www.sciencehistory.org/distillations/mouse-heaven-or-mouse-hell