Inlägg från: Anonym (Gruvliga Gamen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gruvliga Gamen)

Hur tror ni att vårt samhälle se ut om 25 år

År 2048 är Sverige en fallerad stat.

De som har haft möjlighet har flytt eller barrikadera sig i hårt bevakade gated communities långt från den övriga civilisationen.

Städerna kontrolleras av klaner och gäng som krigar mot varandra och ödelägger allt i sin väg. Stockholm blir allt mer likt nutida Aleppo för varje dag som går.

Gömda i skogen vid en lägereld sitter Bengt och hans barnbarn Börje. De hör skottsalvorna från Växjö eka genom natten. När de för ett kort ögonblick tystnar så väder sig Börje till Bengt och säger .

"Morfar, varför lät ni detta hända?"

Bengt kämpar för att hitta rätt ord. En tår rinner ner för hans kind

"Börje." säger han tillslut. "Vi var naiva."

Aviga skrev 2023-02-18 20:18:06 följande:
    Vilket hemskt scenario!!  Vi får verkligen hoppas du får fel där.
    Är samhällsutvecklingen verkligen så negativ ?
    Finns det inga positiva tendenser alls`? 
    Allt talar för att det är den vägen som vi vandrar på.

Samhällsutvecklingen är precis så negativ och vi är bara i början av eländet.

Några positiva tendenser? Att vår nuvarande regering faktiskt så smått har börjat inse vad problemet är, är givetvis positivt. Men förmodligen är det redan försent och volymerna av migranter från kulturer som är så långt från våran som möjligt är och som saknar förutsättningar att kunna integreras är för stora. Nuvarande regering pratar fortfarande om minskad invandring, inte om återvandring.

En majoritet av de röstberättigade begriper fortfarande inte att 1+1=2, trots att vi sitter med facit i handen.

Ingen hoppas att jag har fel mer än jag själv gör, men jag hittar inte mycket som talar mot mitt scenario. Som grupp är vi helt för naiva och konflikträdda. 
    Fröken Allvar skrev 2023-02-18 22:33:56 följande:

Jag håller med och inte med ovanstående. Det är våldsamt och svårt med förändringar som våld eller krig. Det jag håller med om är att det, äntligen, är tillåtet att tycka illa om vad våldet gör med Sverige, eftersom det länge innebar att man var löjlig om man tyckte att det var hemskt
    Sedan blev det tillåtet att tycka synd om dem som bodde nära våldet. Nu har det blivit tillåtet att känna att våldet är dåligt för hela landet. Det var inte så tidigare. Jag tror att det är viktigt att komma ihåg det. Men det måste vara fler som visar att de varken gillar våldet eller hetsen mot invandrare, eller den förlegade bilden av att etniska svenskar, vilket jag gissar är vilka du räknar till din grupp, är konflikträdda. Vi har ju inte gjort annat än varit i konflikt med varandra sedan SDs underlag blev en femtedel av befolkningen? Större delen av SDs underlag är etniska svenskar efter större delen av alla som bor i Sverige är etniska svenskar. Synd att framtidsdiskussionen, som hade kunnat bli intressant om mer kunniga människor skrev ska kidnappas av samma gamla migrationsdiskussion.
    Miljökatastrofen är större. Kriget är större. Våldet är stort men inte störst. 

Så du ville ha en diskussion om framtiden, men samtidigt ignorera elefanten i rummet och det fria fall som vi befinner oss i?

Okej.

Att konstatera att det aldrig i mänsklighetens historia har fungerat att kasta in hundratusentals människor med diametralt skild livsåskådning från extremt eftersatta kulturer i ett litet modernt samhälle är inte att hetsa mot invandrare.

Klimatkrisen är ett problem. Kriget i Ukraina är ett problem. Men det enda problem som utgör att faktiskt hot mot dig och dina närstående är det som sker i vårat samhälle och som i det närmsta har löst upp samhällskontraktet. Tror du att det helvete som vi befinner oss i är så illa som det kommer att bli? Detta är bara början.

Klimatet kommer inte att rikta en AK47 mot dig. Ryssen kommer inte att förnedringsråna dina barn inom en snar framtid.

Om du vill diskutera samhällsutvecklingen så måste vi väl göra det med rådande förutsättningar i åtanke och inte ur ett orealistiskt utopiskt perspektiv?

Att skylla konflikterna på de som korrekt förutspår dem istället för de som orsakar dem är anledningen till att samhället ser ut som det gör.

När du säger att du önskar att mer kunniga människor skrev, menar du egentligen då att du önskar att fler som bekräftade din världsbild skrev?
    Fröken Allvar skrev 2023-02-18 23:10:32 följande:

Det jag menar är att om man vill diskutera migrationen utifrån perspektivet att migration alltid är ett problem för Sverige så finns väldigt många platser på internet att göra detta på. 

Att skapa en plats där människor bidrar med sin kunskap kring hur världen ser ut om 25 år är mer ovanligt, och tydligen också ointressant för gemene användare, då diskussionen inte kom igång förrän den började handla om invandring här och nu snarare än världen om 25 år. 

Den migration vi har och har haft hade varit ett problem för alla samhällen. Alltid. Det betyder inte att all migration är dålig.

Hur ska vi kunna prata om Sverige om 25 år när du samtidigt vill ignorera de mest samhällsomvälvande och samhällshotande faktorerna?

Man kan inte prata om Rysslands framtid och utelämna Putin. Man kan inte prata om Mexicos framtid och bortse från kartellerna. Man kan inte prata om Sveriges framtid och utelämna invandringen från de problematiska regionerna.

Om du vill ha en utopisk tråd där man kan spekulera fritt efter utopiska föreställningar så kan du väl skapa en sådan. Men detta är väl en tråd där vi diskuterar verkligheten som den förmodligen ser ut om 25 år?
    Aviga skrev 2023-02-18 23:35:50 följande:
    Håller med dig!!  Det verkar som om vilket tema man än har för sin diskussion här på FL så hamnar man ofta om inte alltid i migrationen, kulturella skillnader mm

Alla får självklart ha sina åsikter men ibland känns det som om åsikter från just det hållet blir pådyvlade.  

För mig är deras syn på framtiden så deprimerande att jag verkligen vill hjälpa dem att se lite ljusare på tillvaron och framtiden.  Men hur ?

Du tycker att mitt scenario lät hemskt, men det är du som möjliggör det. Framtiden kan bara se ljusare ut om vi börjar ta tag i de problem som vi har skaffat oss.

Ja, det gör ont att komma till insikt. Det är smärtsamt att inse vad vi står inför.

Men lösningen är inte att fortsätta stå med huvudet i sanden. Det kan jag lova dig.

Det är du som behöver ett wake up call. Inte någon annan.

Fröken Allvar skrev 2023-02-18 23:32:29 följande:

Du diskuterar vad du vill. Jag har skrivit några olika inlägg redan. 

Jag diskuterar det tråden handlar om. Det är du som vill få den att handla om utopiska ideologier. 

Fröken Allvar skrev 2023-02-21 21:15:45 följande:

Jag har haft lite dåligt samvete över att min drogmoralistiska sida tar över ibland. Det beror på en besvikelse över hur drogliberalt samhället har blivit, då varje gram ökar min otrygghet. Jag har tidigare skrivit i denna tråd om att jag tror att om 25 år syns effekterna. Ju fler som knarkar, ju fler blir beroende på ett sätt som är riktigt svårt att ta sig ur. I alla familjer. I alla klasser. De går få från partysugna dumbommar till offer, som översättaren Peter Lindforss på sin tid:

"Olika studier visar på olika risk för återfall i missbruk, men siffran 80-90 procents återfallsfrekvens återkommer ofta när det gäller de värsta drogerna.

Alltså slutar vi prata om dem, i alla fall som subjekt.

En svampätande extatisk syrasugen medelklass lockar till fler samtal. Men det är mindre viktigt att prata om den gruppen. De kan dela med sig av sina tripprapporter eller beklaga sig över något bötesstraff. Om någon orkar lyssna. Själva erfarenheterna är inte mer intressanta eller kittlande att lyssna till än hur många öl och shots någon drack förra fredagen.
    ...
    Vill man prata avkriminalisering av bruk borde det vara heroinistens bruk som först ska avkriminaliseras. Att stoppa dem i fängelse löser inga problem, även om finkan, i brist på annat, kan ge narkomanen lite vila och mat. Men densom verkligen vill hjälpa knarkare bör rikta in sig på andra saker.
    Rätten till bostad ? det finns inga goda skäl att sluta om du inte har någon.

Tillgången till behandlingshem, i dag är det extremt svårt för narkomaner att få plats. Resurser till socialsekreterare och öppenvården, de har i dag inga förutsättningar att klara sitt uppdrag. Och inte minst: skapa möjligheter att komma tillbaka till samhället. Den som slutar punda har sällan några vägar in i världen igen. Och utan vägar in kommer fler att dö och fler fortsätta att svika såväl sina nära och kära som sig själva".
    Det är inte ditt fel. Det är många, som precis som du, gått på denna lögnen.

Etablissemanget har på sistone jobbat stenhårt på narrativet att det är drogerna som är problemet. Anledningen till att de gör detta är att droger förekommer inom alla samhällsklasser, därmed kan de felaktigt peka ut den "vita medelklassen" som orsaken till problemet och fortsätta ignorera elefanten i rummet. Precis som de alltid, alltid gör.

Det är inte grammet som en väletablerad medborgare röker som ger upphov till otryggheten, det är gängen och klanerna från fjärran länder som tagit över marknaden som står för otryggheten.

Därmed är det fullkomligt ologiskt att du är mot drogliberaliseringen samtidigt som du beklagar dig över din trygghet. Den kognitiva dissonansen är för uppenbar.

Ditt citat från slaskpressen är också jättekomiskt. Anledningen till att f.d. missbrukare inte kan komma in i samhället är ju just att de är stämplade som kriminella.

Om Nordkorea eller Sverige är det mest indoktrinerade landet i världen får framtiden avgöra, men racet är jämnt.

PS. Du tycker inte att faktumet att Sverige ligger i topp 3 i narkotikadödlighet i västvärlden, trots att vi har västvärldens mest drogmoralistiska lagstiftning (som du förespråkar) skaver? Det skaver inte heller att ingen regering som vi haft vägrar att lyssna på expertis eller ens bedriva forskning inom ämnet, med tanke på hur det ser ut med narkotikadödligheten och våldet?
    Fröken Allvar skrev 2023-02-21 22:52:26 följande:
    Hej. Jag får intrycket av att du har kunskap som du inte delar med dig av, och därför får jag svårt att hänga med. Jag tolkar dig som en drogliberal och invandringskritisk person, det vill säga, ditt drömsamhälle om 25 år har legaliserat och stängt gränserna, men byggt upp en laglig infrastruktur för droger. Korrigera mig gärna, då det verkar vara något du går igång på att göra. 
    Det jag försöker göra är att dela med mig av just kunskap. Om det är något som du undrar över mer specifikt så är det bara att fråga så svarar jag efter bästa förmåga.

Saker är mer komplexa än ditt svar ger uttryck för och mitt drömsamhälle vilar självklart på många fler ben än så, men.

1. Om man inte är invandringskritisk med tanke på vad resultatet av invandring från vissa regioner bevisligen leder till i alla västliga länder som den tillåts fortgå till, till naiva Sverige i synnerhet, så har man en extremt extrem hållning. Att stänga gränserna nu räcker inte, med tanke på var vi befinner oss och hur den framtida demografiska utvecklingen ser ut.

2. Jag ser mig egentligen inte som drogliberal. Men jag är för skademinimering. Att tro att förbudslinjen är effektiv, trots att den bevisligen leder till västvärldens högsta narkotikadödlighet är antiintellektuellt.  Att ignorera all extern forskning och vägra att genomföra egen, samtidigt som folk dör varje dag är i mina ögon inte friskt. Minst sagt.

Hur ser du på dessa två punkterna? Du får gärna argumentera mot dem.

Jag ser fram mot ditt svar.
    Aviga skrev 2023-03-20 21:52:56 följande:
    Jag tror inte att det kommer att bli så. I och för sig tror jag att andligheten kommer att öka i vårt samhälle men det kommer att vara en stor spridning av olika religioner och livsåskådningar. De stora religionerna kommer att minska. nya kommer att uppstå men med en gemensam egenskap de kommer att vara mer vetenskapligt orienterade, andra mer åt Wicka hållet (dyrkar naturen). Att islam skulle dominera är orealistiskt

Orealistiskt? Det är oundvikligt och vi pratar inte om i en avlägsen framtid.

Demografin ljuger liksom inte.

Så spänn fast säkerhetsbältet, det är en j**la resa som vi har framför oss och vackert kommer det inte att bli.

Anonym (Inio) skrev 2023-03-22 21:53:00 följande:
    Islam är inte så hemsk som vissa tycks tro. I mångt och mycket påminner den mycket mer om traditionell svenskhet än den nya Mello-svenskheten som numera är i hegemonisk ställning här.

Om man gillar hederskultur, underkastelse, sekterism, religös fundamentalism och liknande fenomen samt är beredd på att konvertera så kommer man att trivas som fisken i vattnet. Problemet är att gemene svensk egentligen inte gör detta.

Tvärt om, vi är ohotat det mest extrema landet i världen när det gäller liberala värderings- och frihetsfrågor. Och de kulturer som vi nu bjudit in i aldrig tidigare skådade volymer befinner sig på den andra extremen av spektrumet.

(Bildkälla: Sveriges Radio)

Det kommer att bli ett barskt uppvaknande. Speciellt med tanke på att de som banade vägen för denna våg är de som ser sig själv som de mest liberala, goda och med den allra bästa värdegrund av oss alla.

You can't make this stuff up.

Aviga skrev 2023-03-22 23:06:11 följande:

Väldigt intressant det där att Islam om 25 år skulle ha blivit ny statsreligion i vårt sekulariserade land. 

Undrar hur det skulle gå till? Då är nog risken för att de Höger Kristna strömningarna vi redan börjat se växer sig starka större.

Kvinnorna stannar hemma för att föda så många barn de någonsin orkar, medan männen ägnar sig åt bibelstudier, där skapelseberättelsen med Adam och Eva bytt ut Darwins teorier.
    Abort är totalförbjudet, liksom vaccinationer och kyrkoskatten bytts ut mot tiondet.

Biblioteken har rensats från all syndfull litteratur och ersatts av moraliskt uppbyggliga böcker i bjärta färger. 

med mera, med mera.......

Varför tror du att vårt land kommer att förbli sekulärt när vi på kort tid gått från i princip inga muslimer till ca en miljon i dagsläget?

Antalet växer exponentiellt p.g.a. fortsatt tillförsel och extremt stort barnafödande i gruppen samtidigt som barnafödandet i den sekulära gruppen sjunker som en sten.

Men du tror på riktigt att Sverige kommer att förbli ett sekulärt land trots att de sekulära i rask takt går mot att bli en minoritet? Ok.

Det finns ingen som helst hotfull "Höger Kristna"-strömning i Sverige. Om du har belägg för någon sådan så redogör gärna för den.

Dina fantasier är jättekonstiga.

Svar på tråden Hur tror ni att vårt samhälle se ut om 25 år