Fröken Allvar skrev 2023-02-21 21:15:45 följande:
Jag har haft lite dåligt samvete över att min drogmoralistiska sida tar över ibland. Det beror på en besvikelse över hur drogliberalt samhället har blivit, då varje gram ökar min otrygghet. Jag har tidigare skrivit i denna tråd om att jag tror att om 25 år syns effekterna. Ju fler som knarkar, ju fler blir beroende på ett sätt som är riktigt svårt att ta sig ur. I alla familjer. I alla klasser. De går få från partysugna dumbommar till offer, som översättaren Peter Lindforss på sin tid:
"Olika studier visar på olika risk för återfall i missbruk, men siffran 80-90 procents återfallsfrekvens återkommer ofta när det gäller de värsta drogerna.
Alltså slutar vi prata om dem, i alla fall som subjekt.
En svampätande extatisk syrasugen medelklass lockar till fler samtal. Men det är mindre viktigt att prata om den gruppen. De kan dela med sig av sina tripprapporter eller beklaga sig över något bötesstraff. Om någon orkar lyssna. Själva erfarenheterna är inte mer intressanta eller kittlande att lyssna till än hur många öl och shots någon drack förra fredagen.
...
Vill man prata avkriminalisering av bruk borde det vara heroinistens bruk som först ska avkriminaliseras. Att stoppa dem i fängelse löser inga problem, även om finkan, i brist på annat, kan ge narkomanen lite vila och mat. Men densom verkligen vill hjälpa knarkare bör rikta in sig på andra saker.
Rätten till bostad ? det finns inga goda skäl att sluta om du inte har någon.
Tillgången till behandlingshem, i dag är det extremt svårt för narkomaner att få plats. Resurser till socialsekreterare och öppenvården, de har i dag inga förutsättningar att klara sitt uppdrag. Och inte minst: skapa möjligheter att komma tillbaka till samhället. Den som slutar punda har sällan några vägar in i världen igen. Och utan vägar in kommer fler att dö och fler fortsätta att svika såväl sina nära och kära som sig själva".
Det är inte ditt fel. Det är många, som precis som du, gått på denna lögnen.
Etablissemanget har på sistone jobbat stenhårt på narrativet att det är drogerna som är problemet. Anledningen till att de gör detta är att droger förekommer inom alla samhällsklasser, därmed kan de felaktigt peka ut den "vita medelklassen" som orsaken till problemet och fortsätta ignorera elefanten i rummet. Precis som de alltid, alltid gör.
Det är inte grammet som en väletablerad medborgare röker som ger upphov till otryggheten, det är gängen och klanerna från fjärran länder som tagit över marknaden som står för otryggheten.
Därmed är det fullkomligt ologiskt att du är mot drogliberaliseringen samtidigt som du beklagar dig över din trygghet. Den kognitiva dissonansen är för uppenbar.
Ditt citat från slaskpressen är också jättekomiskt. Anledningen till att f.d. missbrukare inte kan komma in i samhället är ju just att de är stämplade som kriminella.
Om Nordkorea eller Sverige är det mest indoktrinerade landet i världen får framtiden avgöra, men racet är jämnt.
PS. Du tycker inte att faktumet att Sverige ligger i topp 3 i narkotikadödlighet i västvärlden, trots att vi har västvärldens mest drogmoralistiska lagstiftning (som du förespråkar) skaver? Det skaver inte heller att ingen regering som vi haft vägrar att lyssna på expertis eller ens bedriva forskning inom ämnet, med tanke på hur det ser ut med narkotikadödligheten och våldet?