Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Hur tror ni att vårt samhälle se ut om 25 år

Jag tror att vårt land kommer vara mycket fattigare om 25 år. Vår valuta kommer att fortsätta tappa i värde och om 25 år kommer vi bara ha råd att semestra i Bulgarien. Våra invandrare från utvecklingsländer kommer till slut att komma i arbete, men i låglöneyrken, vilket gör att den skatt som de betalar inte räcker för att bidra till välfärden i samhället. 
    Eftersom många inte lär sig svenska kommer vi inte få ett sammanhållet Sverige utan många grupperingar i landet. Muslimerna, som om 25 år är en väldigt stor del av samhällets kommer kräva mycket mer inflytande i politiken och kommer att kräva anpassningar till sin religion, man kommer inte längre tex kunna kräva att flickor och pojkar har gymnastik tillsammans. 

Vi kommer aldrig komma med i Nato eftersom vi bryr oss mer om terrorister från Kurdistan än vårt eget land, Vi kommer leva i ständig skräck för Ryssland och Kina.
    Skräcken för våra kriminella gäng kommer vara ännu högre, om 25 år så har de utvecklats till regelrätt maffia. De kommer att ha infiltrerat både politiken, domstolar och myndigheter. Korruptionen kommer att vara utbredd.

Jag hoppas mina barn kommer att flytta till Danmark eller Norge där de kan leva ett gott liv under Natos beskydd. 

• TvillingmammaVästgöte
    Fröken Allvar skrev 2023-03-20 16:05:53 följande:

Jag tror inte alls att Sverige är fattigt om 25 år. Sverige har sedan EU-inträdet och nu med ansökan om NATO-medlemskap frångått äldre nationalistiska tankar om folkhemmet. Däremot läste jag senast idag krav på att bidragssystemet ska göras om, att man på DN plötsligt och yrvaket inte vill leva i ett land där barn går hungriga, så där får vi väl se om det blir en ny social politik för alla 700.000 som inte är självförsörjande och deras barn, eller om DN kan betala detta pris, att se barn gå hungriga, för att upprätthålla status quo. Jag tror egentligen inte det, utan att traditionen med en stark social politik kommer att återupptas till förmån för de fattiga, trångbodda och drogberoende. Jag hoppas i alla fall det. 

Det är väl inte Dagens Nyheter som styr Sverige?
  • TvillingmammaVästgöte
    Fröken Allvar skrev 2023-03-20 16:05:53 följande:

Jag tror inte alls att Sverige är fattigt om 25 år. Sverige har sedan EU-inträdet och nu med ansökan om NATO-medlemskap frångått äldre nationalistiska tankar om folkhemmet. Däremot läste jag senast idag krav på att bidragssystemet ska göras om, att man på DN plötsligt och yrvaket inte vill leva i ett land där barn går hungriga, så där får vi väl se om det blir en ny social politik för alla 700.000 som inte är självförsörjande och deras barn, eller om DN kan betala detta pris, att se barn gå hungriga, för att upprätthålla status quo. Jag tror egentligen inte det, utan att traditionen med en stark social politik kommer att återupptas till förmån för de fattiga, trångbodda och drogberoende. Jag hoppas i alla fall det. 

Och vem skall betala maten för de 700 000 som inte försörjer sig själva?
  • TvillingmammaVästgöte
    Fröken Allvar skrev 2023-03-20 20:47:37 följande:
    Varför tror du att islam dominerar? Vad grundar du det på? Jag tycker att det låter som om du tillhör den islamofobiska tredjedelen av folksjälen, men kan förstås ha fel. 

Inte mig du frågade. Men svarar ändå.

Muslimer har fler barn än icke muslimer. För de flesta muslimer är Islam detviktigaste i deras liv, det är mycket mer än en religion för dem. De vill att samhället skall bygga på islam . Fler och fler muslimer kommer till Sverige, de skaffar fler barn, muslimer fokuserar mycket på sin  tro och det påverkar hela deras liv. De kan inte äta griskött, de skall be  flera gånger om dagen, även på arbetstid vända mot Mekka, de är väldigt noga  med att skilja på män och kvinnor, tex i moskeerna får inte män och kvinnor vara tillsammans under gudstjänsten. De skall under fastan avstå från mat när det är dag, även barn i skolan fastar. Kvinnor måste böra slöja, även flickor bär slöja.

Det senaste jag hörde är att muslimer inte accepterar kremering. De accepterar inte heller att återanvända en gammal grav som vi brukar göra. Detta kommer leda till stora problem.

Man måste tänka på att Islam påverkar livet och vardagen på ett helt annat sätt än kristendomen gör, 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Inio) skrev 2023-03-22 21:53:00 följande:
    Islam är inte så hemsk som vissa tycks tro. I mångt och mycket påminner den mycket mer om traditionell svenskhet än den nya Mello-svenskheten som numera är i hegemonisk ställning här.
    Ja, det är ju inte sant. Islam skiljer sig på väldigt många sätt från svenska värderingar. Vad Melodifestivalen har med saken att göra förstår jag inte, det räven musiktävling med bred målgrupp, har inget med religion att göra.
  • TvillingmammaVästgöte

Jag tror att vi kommer att få se mycket stora klassklyftor om 25 år, de klassklyftor som de senaste tio åren ökat kommer att öka lavinartat. De 20% rikaste kommer att köpa sig fria från det kriminella och mångkulturella samhället genom att bosätta sig i Gated communities med vakter. Ännu viktigare så tror jag att de riktigt rika kommer att se till att det finns bra privatskolor där man får betala rejäla summor , typ 150 000 per barn och skolår. Där kommer deras barn få riktigt bra utbildning. Den kommunala skolan kommer att fortsätta urvattnas eftersom ingen vill vara lärare i dessa skolor på grund av hot och våld i skolorna. Om de rika får kompetensbrist för sina företag finns det en aldrig sinande ström av välutbildade asiater som gärna tar teknikjobben och flyttar till Sverige. Det kommer också att skapas privata och exklusiva sjukhus och äldreboenden för de rika. 

• TvillingmammaVästgöte
    Fröken Allvar skrev 2023-03-31 08:38:10 följande:

Jag tror också att Sverige är ett tydligare klassamhälle med privata äldreboenden och skolor om 25 år. Den utvecklingen har redan börjat och blir svår att vända. Däremot är jag inte så säker på att vi har gated communities och "en aldrig sinande ström av asiater" av den enkla anledningen att ett sådant samhälle inte är attraktivt att flytta till. Jag tror däremot att vi kommer att ha social housing i större utsträckning snarare än gated communities. Jag tror också att tekniken, AI kommer att ta jobb och ge jobb. Kanske behövs en massa människor i driften av AI, en sorts "plitar" som sitter och kollar av om de upptäcker några avvikelser i AI-processerna, för att det inte ska bli farligt när AI blir intelligentare än oss. AI kommer att vara de första maskinerna som upptäcker att de ägs av och är förslavade av människor, vilket kan leda till att tekniken strejkar, gör uppror och revolution, precis som alla andra varelser gör motstånd när de upptäcker att de  är förslavade. 

Jodå, allt är bättre än Indien, säger mina indiska kollegor. Där är det trångt, smutsigt, varmt, luften går knappt att andas. Det kommer att dröja mer än 25 år innan Sverige är sämre än Indien. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Fröken Allvar skrev 2023-03-31 09:15:45 följande:
    Säger dina indiska kollegor så, då är det säkert så. Men beroende på hur utvecklingen går i Sverige blir landet mer eller mindre attraktivt att migrera till. Jag hade själv inte flyttat hit om jag vore i position att välja och redan hade min utbildning klar samt ekonomi att betala för privat sjukförsäkring. Här är kallt och här är våldsamt. Men det är klart, varmt och ett ännu mer våldsamt klassamhälle som i Indien och möjligheter att utbilda sig för ens barn samt subventioner för sjukvård kan vara attraktiva  saker för indisk medelklass. Det finns ändå länder som är mer attraktiva. Jag tror också att folk kommer att vilja betala sig till rätt nätverk för barnen i större utsträckning framöver. 
    Indierna som jag jobbar med trivs väldigt bra i Sverige. Väldigt stor andel hoppar av sina konsultbolag och blir fastanställda i Svenska företag, flera är redan svenska medborgare, tar bara fem åt. De uppskattar att det är rent och fint och att luften är ren. De upplever också att de blir mycket bättre behandlade i Sverige än i de flesta andra europeiska länder. Vi är mindre rasistiska än de är i andra europeiska länder säger de. Så Sverige verkar vara ett favoritland. Det som toppar Sverige är Kanada. Indier är den grupp invandrare som ökar mest just nu i Sverige. Så folkblandningen blir nog inte bara svenskt och arabiskt utan svenskt, arabiskt, indiskt.
  • TvillingmammaVästgöte

Det bor 1,4 miljarder människor i Indien så de kan lätt fylla Sveriges behov av teknisk kompetens även om bara en mindre del av den är riktigt välutbildade.

• TvillingmammaVästgöte

Det bor 1,4 miljarder människor i Indien så de kan lätt fylla Sveriges behov av teknisk kompetens även om bara en mindre del av den är riktigt välutbildade.

• TvillingmammaVästgöte

Jag tror att vi överdriver riskerna och även betydelsen av AI. I alla fall så länge vi talar om AI i formen av system. Men det är klart att risken ökar om man börjar skapa ,mönniskoliknande robotar med AI intelligens och släpper ut dem på gatorna. Ryssland skulle kunna ha AI robotar som stormtrupper i Ukraina? Men det har de inte råd med, människor är mycket billigare, åtminstone i Ryssland,

• TvillingmammaVästgöte
    Aviga skrev 2023-04-20 01:59:16 följande:

Tänkte på en sak som troligtvis kommer att inträffa om så där 25 år.  
    De äldre blir fler och fler medans antalet som vill arbeta inom vård och omsorg blir färre och färre.

Därför kommer samhället tvingas betala lön till anhöriga 

Medellivslängden kommer att minska. Den har nu efter pandemin gått ner så att vi 2022 landade på samma nivå som 2019. Dvs ingen förbättring alls på tre år. Innan pandemin planade ökningen ut och nu är vi på en platå. Om fem år kommer medellivslängden att ha minskat och ännu mer om 25 år. 

Anledningen är stress, dålig kost, stillasittande , ferma och för lite sömn. Samt låg tillgänglighet av vård och äldreomsorg. 

Svar på tråden Hur tror ni att vårt samhälle se ut om 25 år