Fröken Allvar skrev 2023-04-20 20:28:49 följande:
Jag uppskattar att konstmusikens framtid diskuteras men saknar särskilt kompetens för att bedöma konstmusikens utveckling. Visst svänger jag mig i lianer hej vilt här även annars men på detta område kommer jag helt till korta. Vad tror du vasaflikkan?
Konstmusik i framtiden kommer vara mer gränsöverskridande än den var under säg barocken eftersom olika platser och kulturer blivit mer tillgängliga och vi kommer att se beställningsverk till filmer som kommer att komponeras i klassisk konstmusikalisk stil.Tillgången till kompositionsprogram och att skriva elektronisk musik kommer delvis att införlivas i akustisk musik och det kommer att så split i åtminstone tre olika grupper, puritaner som vill bevara det gamla, de progressiva som omfamnar det nya och en grupp som kommer att kombinera det. Det kommer säkert att automatgenereras musik via något program eller AI som någon kompositör påstår sig ha skrivit, därefter kommer det att hyllas till skyarna tills det uppdagas och göras ner totalt för att återigen 100 år senare hyllas och kultförklaras.
Som klassisk gitarrist är jag nyfiken på hur gitarrsträngar kommer att se ut i framtiden. Förr i tiden spelade man på tarmsträngar bland annat, nu spelar man på nylonsträngar och nylgut.
Det roliga är ju att spåna och inte veta allt, utan försöka gissa, förutse och fantisera. Vad tror du om den klassiska musikens framtid?