Inlägg från: Anonym (Inio) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Inio)

Hur tror ni att vårt samhälle se ut om 25 år

Aviga skrev 2023-02-17 02:56:30 följande:

Hör ibland att man suckande säger "Vart är vårt samhälle på väg" 

Tänkte det kunde vara intressant att höra med er vartåt ni tror att vi på väg? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-02-17 17:24
    Hur hoppas ni att samhället ser ut om 25 År

Tycker unga generellt har en väldigt bra syn på samhället så är inte vidare orolig. Ekonomiskt kan det dock komma att bli svårare då den mentala styrkan generellt minskat vilket ökar mängden som behöver systemet för sin försörjning.
  • Anonym (Inio)
    Aviga skrev 2023-03-20 22:02:57 följande:
    Nu blir jag nyfiken. Vad menar du med att den mentala styrkan generellt skulle minska?
    Den yngre generationen är mjäkigare och mindre stresstålig. Märks tydligt om man ser på statistik för utbrändhet och sjukfrånvaro. Och tyvärr lär det bli värre med tanke på att dessa siffror har all time high för de som idag är i skolåldern. Inte lika många längre som gör jobbet som gör att samhället går runt. Allt fler vill ha hjälp och får hjälp för att klara vardagen.
  • Anonym (Inio)
    Anonym (Gruvliga Gamen) skrev 2023-03-22 21:26:18 följande:

Orealistiskt? Det är oundvikligt och vi pratar inte om i en avlägsen framtid.

Demografin ljuger liksom inte.

Så spänn fast säkerhetsbältet, det är en j**la resa som vi har framför oss och vackert kommer det inte att bli.

Islam är inte så hemsk som vissa tycks tro. I mångt och mycket påminner den mycket mer om traditionell svenskhet än den nya Mello-svenskheten som numera är i hegemonisk ställning här.
  • Anonym (Inio)
    Fröken Allvar skrev 2023-03-29 11:25:19 följande:
    sv.wikipedia.org/wiki/Skrivare_(yrke)

Förr var de som skrev specialkompetenta. Det kan bli så att vi går tillbaka till något liknande. Kanske är vi där om 25 år? Redan idag används bilder, små emojis och gifar, som kommunikation av många för att uttrycka vad man känner. 

I övrigt håller jag med dig om att skrivandet är ett hantverk som man kan vara bättre och sämre på. Autocorrect förstör ofta mina inlägg här men jag saknar den tekniska kompetensen och orken att stänga av och på autocorrect. Därför blir inlägg ofta grammatiskt felaktiga och har en bristande stavning.
    Att enbart uttrycka sig i skrift är föråldrat. En smilie får mottagaren att känna något som text inte får. Så den utvecklingen lär fortsätta. 
  • Anonym (Inio)
    Carolatom07 skrev 2023-03-29 18:13:44 följande:
    Smileys och emojis har nog kommit för att stanna. Men att uttrycka sig i text lär aldrig bli föråldrat. Snarare kommer vi nog få se mer av konservatism och att folk vill göra som man gjorde "förr", med hänvisning till den retro-trend som varit i något decennium nu, där äldre prylar och LP-skivor bl.a. har fått ett uppsving.

Författare ger fortfarande ut böcker och tidningar ges ut fortfarande, därför att många vill ha det formatet. Jag läser hellre boken än lyssnar på ljudböcker t.ex., för att jag tycker att läsning ger mer inlevelse och stimulerar fantasin på ett annat sätt, och det lär finnas en hel del som tycker samma.
    Tycker förövrigt inte alls att skriftspråket är på väg ut. Dagens unga skriver i en helt annan utsträckning än vad gemene man gjorde förr. Telefonsamtal har ersatts med SMS. Fikarummet med prat har i alla fall delvis ersatts av sociala medier. Så det skrivna ordet finns med även om de längre texterna  har fått en mindre framträdande roll.
  • Anonym (Inio)
    Aviga skrev 2023-03-29 20:25:38 följande:

Ni tror inte att AI kommer att stå för "finliret" när det gäller skrivandet. Författaren väljer typ av bok, beskriver karaktärerna, och handlingen överför till AI som färdigställer.

Riskerna med AI är löjligt överdrivna. Bara ytterligare ett exempel på hur människor gillar att måla fn på väggen.
  • Anonym (Inio)
    Aviga skrev 2023-02-17 02:56:30 följande:

Hör ibland att man suckande säger "Vart är vårt samhälle på väg" 

Tänkte det kunde vara intressant att höra med er vartåt ni tror att vi på väg? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-02-17 17:24
    Hur hoppas ni att samhället ser ut om 25 År

Det mesta går åt rätt väg. 

Jordens miljö må vara på nedåtgående men i övrigt är jag positiv.
  • Anonym (Inio)
    Aviga skrev 2023-05-04 22:43:04 följande:

Vad tror ni?
    Har vi monarkin kvar om 25 år?

Jag tror det.

Man behöver inte mer konflikter i samhället. Att slippa välja president är en vinst.

Men det kräver att monarkerna fortsatt agerar främst enande. 
  • Anonym (Inio)
    Tyra myra skrev 2023-08-10 20:41:54 följande:
    Du har nog helt rätt i att det är i det dunkla och fördolda som frön gror och kanske är det något av dessa som kommer att påverka vår framtid. 

Men vi kan ju knappast spå framtiden utan att se på den pågående utvecklingen. Där kan jag ana att den pågående centraliseringen kommer att gå mot sin kollaps
    så kanske har vi om 25år ett mer decentraliserat samhälle. Vilket automatiskt ökar vår demokrati eller... blir det tvärtom? 
    Det där kollapstänket stämmer i stort sett aldrig. Centraliseringen och urbaniseringen lär fortsätta. 
Svar på tråden Hur tror ni att vårt samhälle se ut om 25 år