Inlägg från: Tyra myra |Visa alla inlägg
  • Tyra myra

Hur tror ni att vårt samhälle se ut om 25 år

Jag tror att vi vant oss vid klimatförändringarna och satsar våra resurser på att återställa vår miljö till något som kan betraktas som hållbart. 

Vårt ekonomiska system har börjat förändras till ett mer hållbart system

• Tyra myra

Jag tror att vi löst Alzheimers gåta och botar alla typer av canser

Jag tror att vi kommer att använda oss ännu mer av våra DNA profiler. När ett barn föds kommer vården att lägga in dess DNA profil i ett register kopplat till 1177. AI kommer där att analysera symtomen och profil för att automatiskt remittera om behovet finns.

Jag tror att Polisen kommer att vara lika underbemannad som idag men man har med hjälp av kameror med AI igenkänning ändå lyckats lösa en del fall. 

• Tyra myra
    Pixie99 skrev 2023-08-08 13:18:43 följande:

När man försöker gissa hur samhället set ut i framtiden har man en tendens att utgå ifrån vad som är trendigt idag och sedan multiplicera det med hundra. Men historien har visat att det sällan stämmer. Med jämna mellanrum kommer paradigmskiften i områden som idag lever en tynande tillvaro i marginalen, endast känd av några experter, men som bara inom loppet av ett par år tar över hela samhället.

På 60-talet trodde man att allt skulle kretsa kring rymden med kolonier på Mars. På 70-talet var det människoliknande robotar eller ett globalt kärnvapenkrig mellan USA och Sovjetunionen som skulle kasta tillbaka mänskligheten till stenåldern. Och inte en kotte på 80-talet trodde att de tramsiga små hemdatorerna en dag skulle knyta samman hela världen i ett globalt nätverk.

Om vi ska gissa hur samhället ser ut om 25 år, så ska vi därför inte titta för mycket på den stora teaterscenen med global uppvärmning, folkvandring, artificiell intelligens, kloning och kärnvapenupprustning, utan försöka skönja vad som sker i kulisserna bland hinkar och taljor, där knappt någon ens vågar vistas. Antagligen är det där som fröt till framtiden gror.

Du har nog helt rätt i att det är i det dunkla och fördolda som frön gror och kanske är det något av dessa som kommer att påverka vår framtid. 

Men vi kan ju knappast spå framtiden utan att se på den pågående utvecklingen. Där kan jag ana att den pågående centraliseringen kommer att gå mot sin kollaps
    så kanske har vi om 25år ett mer decentraliserat samhälle. Vilket automatiskt ökar vår demokrati eller... blir det tvärtom? 
  • Tyra myra
    Anonym (Inio) skrev 2023-08-12 12:57:46 följande:
    Det där kollapstänket stämmer i stort sett aldrig. Centraliseringen och urbaniseringen lär fortsätta. 
    Tror att du har rätt. på ett sätt men samtidigt kommer fler se sig om efter sätt att försörja sig själva. Detta innebär en viss utflyttning från staden till landet. 
  • Tyra myra
    Anonym (Klas Svan) skrev 2023-09-14 09:55:24 följande:

Då har språket förändrats till en blandning mellan engelska, arabiska och svenska.

Walla Bror 

Troligen har svenskan "amerikaniserats" än mer än idag och nyorden utvecklas alltmer. Men frågan om det tryckta ordet är intressant. 

Om utvecklingen av "fake news" i digitala media fortsätter i samma takt kommer vi kanske att återvända till "gammelmedia" för någorlunda kvalitets garanterad nyhetsförmedling?
  • Tyra myra
    Anonym (Trötter) skrev 2023-09-23 18:42:17 följande:

En nukleär vinter infinner sig efter att tredje världskriget avslutats med att kärnvapen avfyrats. En ny pest sveper över världen då resurserna att hantera sjukdomen saknas efter krigets fasor.

Hoppas du har fel.  
  • Tyra myra

Jag hoppas och tror att vi blivit bättre på krishantering.  De närmaste 25 åren kommer säkert att utmana oss på många plan.  Inte minst kommer demokratin och det ekonomiska systemet att ställas inför stora utmaningar.

Svar på tråden Hur tror ni att vårt samhälle se ut om 25 år