Inlägg från: Aviga |Visa alla inlägg
  • Aviga

Hur tror ni att vårt samhälle se ut om 25 år

Fröken Allvar skrev 2023-03-20 18:08:53 följande:
    Nyfiken: Vad har du sett för tecken hos de unga på att de tänkt om? 
    Behöver bara se på min sons familj. Fastän de har bra jobb båda två och god ekonomi så är det återbruk som gäller, inga nya grejer där inte. I stället för utlandsresor sänder man pengar till Ukraina.

Bilen har man sålt och hyr ifall man behöver en. Man är noga med varifrån maten kommer, engagerar sig på olika sätt i frågor som är viktiga för dem. 

De äldre barnen är lika engagerade som sina föräldrar och har engagerat sig i skolans antimobbing kampanj.

Ja, jag är helt häpen över vilket driv de har och vilja att förbättra, 
  • Aviga
    Anonym (Så blir det) skrev 2023-03-20 20:41:56 följande:

Då har vi ett muslimskt samhälle där islam dominerar.

Jag tror inte att det kommer att bli så. I och för sig tror jag att andligheten kommer att öka i vårt samhälle men det kommer att vara en stor spridning av olika religioner och livsåskådningar. De stora religionerna kommer att minska. nya kommer att uppstå men med en gemensam egenskap de kommer att vara mer vetenskapligt orienterade, andra mer åt Wicka hållet (dyrkar naturen). Att islam skulle dominera är orealistiskt
  • Aviga
    Anonym (Inio) skrev 2023-03-20 21:57:55 följande:
    Tycker unga generellt har en väldigt bra syn på samhället så är inte vidare orolig. Ekonomiskt kan det dock komma att bli svårare då den mentala styrkan generellt minskat vilket ökar mängden som behöver systemet för sin försörjning.
    Nu blir jag nyfiken. Vad menar du med att den mentala styrkan generellt skulle minska?
  • Aviga
    Fröken Allvar skrev 2023-03-20 22:08:56 följande:
    Vad spännande! Du tror att det blir mer av nyandlighet och mindre av det konservativa om jag tolkar dig rätt. Det är förstås en annan möjlighet, men jag blir lite orolig vid tanken på utbredd wicca. Det är en så konstig religion, ett hopplock av "ancient" wisdom. Å andra sidan är nyandlighet riktigt stort bland unga så det kan gå i arv till barnen. Kristendom och islam har mer gemensamt och kan förstå varandra. Jag tror att vissa kristna ser nyandlighet som djävulens verk, och andra är öppna för både det och yogan, som kommer från hinduismen. Det kan bli väldigt spännande om samhället får in lite mysticism, men enligt dig skulle denna vara vetenskapligt baserad? Jag får kollodialt silvervibben nu, lite Capitoliumschamanism. Men det är säkert inte så du menar. 
    Ja, man måste ju räkna med att det sker motreaktionerSkrattande  Men allvarligt talat så har vi väl vid det laget tagit oss ännu längre ut i rymden och därmed gjort upptäckter som kommer skaka om vår världsbild. Då får de traditionella religionerna svårigheter, speciellt i ett samhälle som det svenska. Eller vad tror du?
  • Aviga
    Fröken Allvar skrev 2023-03-20 22:35:19 följande:
    Ja, rymden ja! Jag glömmer alltid rymden. Men det är en inte oviktig aspekt om Elon Musk flyttar till mars och tar med sig Twitter. Tyvärr lär han låta sitt hologram styra Tellusfalangen så flytten får inte praktiska konsekvenser. Men Carolatom07 tror ju att vi går tillbaka till naturen. Jag tror mer som du, att tekniken kommer att utvecklas och påverka. Dock inte religion, som har en inbyggd tröghet. Hur tror du att rymdfarandet kommer att påverka svenskt samhälle om 25 år? 
    Ja du..  Kan tänka mig att om stora upptäckter görs där ute så kommer väl vi att försöka hänga på tåget så att säga. Teknik, vetenskap och astronomi får ett uppsving. Våra nya hjältar har mer gemensamt med besättningen på The Enterprice i Star Trek än dagens influensers, rapp artister och fotbollsspelare.
  • Aviga

Väldigt intressant det där att Islam om 25 år skulle ha blivit ny statsreligion i vårt sekulariserade land. 

Undrar hur det skulle gå till? Då är nog risken för att de Höger Kristna strömningarna vi redan börjat se växer sig starka större.

Kvinnorna stannar hemma för att föda så många barn de någonsin orkar, medan männen ägnar sig åt bibelstudier, där skapelseberättelsen med Adam och Eva bytt ut Darwins teorier.
    Abort är totalförbjudet, liksom vaccinationer och kyrkoskatten bytts ut mot tiondet.

Biblioteken har rensats från all syndfull litteratur och ersatts av moraliskt uppbyggliga böcker i bjärta färger. 

med mera, med mera.......

• Aviga
    Anonym (Gruvliga Gamen) skrev 2023-03-22 23:26:59 följande:

Varför tror du att vårt land kommer att förbli sekulärt när vi på kort tid gått från i princip inga muslimer till ca en miljon i dagsläget?

Antalet växer exponentiellt p.g.a. fortsatt tillförsel och extremt stort barnafödande i gruppen samtidigt som barnafödandet i den sekulära gruppen sjunker som en sten.

Men du tror på riktigt att Sverige kommer att förbli ett sekulärt land trots att de sekulära i rask takt går mot att bli en minoritet? Ok.

Det finns ingen som helst hotfull "Höger Kristna"-strömning i Sverige. Om du har belägg för någon sådan så redogör gärna för den.

Dina fantasier 

Enligt Islamiska Samarbetsrådet finns det 207 422 registrerade muslimer i Sverige.  Av dessa är en hel del sekulariserade dvs lika religiösa som normalsvensken och den delen växer.

Att Svenska Kyrkan tappar medlemmar beror mera på folks ovilja att betala kyrkoskatt än konkurrens från Islam.

Detta är inga fantasier utan fakta. 

Hur det ser ut om 25 år är däremot fantasier från både din och min sida.
  • Aviga

Ni tror inte att AI kommer att stå för "finliret" när det gäller skrivandet. Författaren väljer typ av bok, beskriver karaktärerna, och handlingen överför till AI som färdigställer.

• Aviga

Som gammal IT-människa skräms jag av den snabba utvecklingen av AI. När jag började talade man om det papperslösa kontoret idag pratas det om hur AI ska kunna sköta hela samhällsfunktioner. 

Om man tänker ytterligare 25 år framåt så tror jag att vi kommer att tvingas lägga stora resurser på att övervaka alla AI system, om vi inte vill släppa dem lösa dvs.

Svar på tråden Hur tror ni att vårt samhälle se ut om 25 år