Fröken Allvar skrev 2023-03-31 07:04:33 följande:
Tror du att det är människor som får chip inopererade i övervakningssyfte i framtiden eller människor som övervakar AI i framtiden eller både och?
Vi är redan övervakade via internet men jag förstår inte riktigt av vem, bara att jag är övervakad. Har landat i att inte låta andras blickar begränsa mig, så långt det nu är möjligt. Sån har jag alltid varit och kommer troligen förbli. Det verkar så sorgligt att ägna sig åt att spionera på andra och använda informationen som huvudsaklig grund för framtida val, även om jag vet att det finns stora kortsiktiga vinster att göra. Men man förlorar själen på det viset.
Nu börjar vi inse att AI måste övervakas av människor. Vi kommer att vilja ha det yttersta kontrollen. Problemet är att det kommer att bli väldigt resurskrävande.
Att dessa arbetsuppgifter är föga stimulerande ja, rent ut sagt tråkiga gör det inte lättare. Jag tror inte så mycket på "storebror ser dig teorin" med chip inplanterade under huden av den enkla anledningen att vi som samhälle blir alltmer rädda om vår personliga integritet.
Eventuellt kommer den tekniken att användas för att skydda samhället mot brottslingar.