Hur tror ni att vårt samhälle se ut om 25 år
Mer om AI och hur relationer påverkas av maskiner:
www.aftonbladet.se/kultur/a/zEV3W5/mattias-beijmo-om-kongressforhoret-sociala-medier-och-kina
Mer om AI och hur relationer påverkas av maskiner:
www.aftonbladet.se/kultur/a/zEV3W5/mattias-beijmo-om-kongressforhoret-sociala-medier-och-kina
Mer jobb hemifrån med kontorshotell snarare än att företag sitter på egna kontorsbyggnader.
Däremot kommer e-handeln vara i en annan form, vi kommer att gå tillbaka i att mötas centralt på fritiden, köpa lokalproducerad mat i stora drag, egen industri för kläder och prylar i större utsträckning, lokala nischade butiker
Den här forskaren tror att AI förintar mänskligheten eller räddar den. Om det är det förra behöver vi inte oroa oss och om det är det senare behöver vi inte oroa oss. Lite som med en abrahamitisk gud. Inshalla/ Om Gud vill/om AI vill så är räddningen nära. Men om AI inte vill så är vi människor illa ute.
www.aftonbladet.se/nyheter/a/l3roVk/larmet-ai-systemen-har-borjat-manipulera-manniskor
Tråden har nu tagit en dystopisk vändning, påverkad av lågkonjunkturen här och nu. Att vi alla ska bli fattiga och äta insekter håller jag för mindre troligt, men förstår rädslan.
Som gammal IT-människa skräms jag av den snabba utvecklingen av AI. När jag började talade man om det papperslösa kontoret idag pratas det om hur AI ska kunna sköta hela samhällsfunktioner.
Om man tänker ytterligare 25 år framåt så tror jag att vi kommer att tvingas lägga stora resurser på att övervaka alla AI system, om vi inte vill släppa dem lösa dvs.
Jag tror också att Sverige är ett tydligare klassamhälle med privata äldreboenden och skolor om 25 år. Den utvecklingen har redan börjat och blir svår att vända. Däremot är jag inte så säker på att vi har gated communities och "en aldrig sinande ström av asiater" av den enkla anledningen att ett sådant samhälle inte är attraktivt att flytta till. Jag tror däremot att vi kommer att ha social housing i större utsträckning snarare än gated communities. Jag tror också att tekniken, AI kommer att ta jobb och ge jobb. Kanske behövs en massa människor i driften av AI, en sorts "plitar" som sitter och kollar av om de upptäcker några avvikelser i AI-processerna, för att det inte ska bli farligt när AI blir intelligentare än oss. AI kommer att vara de första maskinerna som upptäcker att de ägs av och är förslavade av människor, vilket kan leda till att tekniken strejkar, gör uppror och revolution, precis som alla andra varelser gör motstånd när de upptäcker att de är förslavade.
Jag tror att vi om 25år kommer ha anammat en stor del av USA:s kultur. En stor majoritet har enklare jobb, äter skitmat och blir feta, slöa och försöker kompensera det med olika piller. Eftersom det är den lösningen som är lättast och kräver minst av individen.
En mindre grupp av folket kommer sitta på dom bra jobben, ta hand om sig, äta bra mat och ge bra förutsättningar till sina barn.
Självklart kommer det finnas ett mellanskikt av medborgare, men polariseringen kommer vara betydande och tydligare om 25år.
Sen tror jag ofta att människan har en övertro för vad som kommer hinna ha hänt på en viss tid när det gäller tekniska framsteg, så mycket kommer inte hinna ha hänt under 25år.
Till sist vill jag poängtera att många kommer fortsätta att ha det bra och leva bra liv som dom njuter av, jag tror inte på något sätt att allt kommer gå åt skogen. Däremot tror jag att hälsan kommer fortsätta att försämras pga vårt alltmer bekväma samhälle.