Inlägg från: Fröken Allvar |Visa alla inlägg
  • Fröken Allvar

Hur tror ni att vårt samhälle se ut om 25 år

TvillingmammaVästgöte skrev 2023-03-31 10:38:32 följande:
    Indierna som jag jobbar med trivs väldigt bra i Sverige. Väldigt stor andel hoppar av sina konsultbolag och blir fastanställda i Svenska företag, flera är redan svenska medborgare, tar bara fem åt. De uppskattar att det är rent och fint och att luften är ren. De upplever också att de blir mycket bättre behandlade i Sverige än i de flesta andra europeiska länder. Vi är mindre rasistiska än de är i andra europeiska länder säger de. Så Sverige verkar vara ett favoritland. Det som toppar Sverige är Kanada. Indier är den grupp invandrare som ökar mest just nu i Sverige. Så folkblandningen blir nog inte bara svenskt och arabiskt utan svenskt, arabiskt, indiskt.
    Ibland är det skönt att få någon annans (indiers?) blick på saker. 🙂 Där jag bor är det ofta skräpigt, och en del drogförsäljning samt våld kopplad till den. Men det bor många indier i området. De flesta ursprungsländer finns nog representerade där jag bor. Jag hade ändå hellre bott i ett varmare och fredligare hörn av världen. Kanada är också kallt. Men nu kommer jag lite ifrån ämnet. Jag tror som du, om 25 år kommer barnen inte att förstå mormor och morfar om de fortfarande talar om etniska svenskar, men för de rasister och antirasister som använder begreppet för att skapa skillnad kommer det säkert fortfarande ha relevans. 
  • Fröken Allvar
    Carolatom07 skrev 2023-03-31 12:38:47 följande:
    Intressant att du tror att AI börjar leva sitt eget liv. Det är väl lite av en science fiction-föreställning? I så fall måste ju AI ha en viss förmåga att känna känslor med, men jag tror inte alls att det är omöjligt.
    Jag försökte förklara för min sambo (som inte tror som jag!) Jag tror att AI härmar oss och speglar oss eftersom AI bygger på oss, och eftersom vi gör uppror om vi känner oss förslavade kommer AI att göra uppror. Min sambo trodde att problemet snarare är ett annat. Om AI i sin problemlösning blir mer komplex än människan så får vi svårt att hänga med den i utvecklingen, menade han. Det är inte bara att stänga av komplexa system som kanske styr sådant vi gjort oss beroende av i framtiden heller...
  • Fröken Allvar
     "Vilket användningsområde finns inte för AI? Vem blir arbetslös först?

Tja..? AI har hittills visat sig bättre på att skriva dikter än att utföra fysiskt arbete, löd Greg Brockmans svar på den frågan, under ett framträdande på SXSW.

Han är grundare av OpenAI som skapat Chat GPT.

Poeter, darra."

Jag måste kommentera att jag i egenskap av människa som skriver poesi skulle frukta AI mer än  andra som skriver poesi. Det finns så många olika sätt att skriva på. Det finns dessutom så många sätt att konkurrensutsätta en människa som skriver poesi, eftersom i princip allt annat är nyttigare medan mycket annat är mer själsligt utarmande. Jag tror inte heller att man ska vara så rädd för att vara sysslolös rent generellt, de flesta hittar något att göra utan att andra bestämmer exakt vad. Poesi, kolla fotboll, övervaka hur andra sköter sig på återvinningsstationen. Etc. 
  • Fröken Allvar
    Anonym (.) skrev 2023-04-01 12:31:37 följande:

Det där kan vara mitt i prick av beskrivningen över hur saker och ting kommer se ut om 25 år. Vi människor äter allt mer ohälsosam kost och dessutom blir allt mer och mer stilla sittande = Fetma kommer bli en vanlig fenomen.

Jag tror dessutom att många människor kommer bruka knark. Det är ganska vanligt med marijuana och många påstår att det är ofarligt. Men även andra droger brukas titt som tätt.

Det är mycket saker som kommer mest troligt gå mot en farlig tidsperiod, där droger och fetma kommer bli vanligt.

Precis som Mx beskrivning i sitt inlägg, så tror jag att det kommer ske också.

Jag tror också att det är mer droger om 25 år, om det inte redan vänt då. Det måste nå in ordentligt och skada de bästa familjer på bred front som oxycontin i USA innan man erkänner det samhällsproblem som utbredd droganvändning alltid leder till. Först när så många torskat att man inte kan bortförklara det med annat än att själva drogerna förstör folk sätter man in åtgärder på samhällsnivå. I bästa fall har man bekämpat drogerna i 15 år om 25 år, för en första peak av drogtragedi är nog 10 år bort. 
  • Fröken Allvar
    Aviga skrev 2023-04-01 14:21:25 följande:
    Jag tror och hoppas på att vi om 25 år har brutit "ohälsotrenden" och gått över till en mer hälsosam kost med livsmedel närodlade och närproducerade. Droger men även alkohol har minskat men finns säkert fortfarande kvar i samhället. Förhoppningsvis har missbruket minskat betydligt.  Man har med AI:s hjälp lyckats begränsa inflödet av narkotika. 

När det gäller USA:s inflytande på vårt samhälle tror jag att detta minskar ikapp med att vi har större kulturellt utbyte med i första hand våra grannländer. 
    Underbart med lite mer positiva framtidsutsikter! 
  • Fröken Allvar

Antivaxxers gissar jag på. 

• Fröken Allvar
    Aviga skrev 2023-04-11 13:09:17 följande:
    Tack för länkarna!  
    Mycket att funder på där. Hur har vi lyckats om 25 år? Har vi lyckats värna religionsfriheten? 
    Jag hoppas att det kommer igång ett samtal kring hur vi ska göra med religionerna. Som Jonas Hellman skriver är den största invandrargruppen idag arbetskraftsinvandrare från Indien och han säger att de håller sig för sig själva, och menar att deras högtider måste få plats i svenskt samhälle. Samtidigt diskuterar vi miljardärer, som är en relativt liten grupp, mer än muslimer, som är en relativt stor grupp, när det gäller hur svenskt samhälle är på väg att förändras. Jag ska länka till en artikelserie om miljardärer. 
Svar på tråden Hur tror ni att vårt samhälle se ut om 25 år