Inlägg från: Fröken Allvar |Visa alla inlägg
  • Fröken Allvar
    vasaflikkan skrev 2023-04-20 18:13:36 följande:
    Jag förstår! Det är ju ändå lite utanför ämnet.
    Jag uppskattar att konstmusikens framtid diskuteras men saknar särskilt kompetens för att bedöma konstmusikens utveckling. Visst svänger jag mig i lianer hej vilt här även annars men på detta område kommer jag helt till korta. Vad tror du vasaflikkan? 
  • Fröken Allvar
    vasaflikkan skrev 2023-04-20 20:47:24 följande:
    Konstmusik i framtiden kommer vara mer gränsöverskridande än den var under säg barocken eftersom olika platser och kulturer blivit mer tillgängliga och vi kommer att se beställningsverk till filmer som kommer att komponeras i klassisk konstmusikalisk stil.
    Tillgången till kompositionsprogram och att skriva elektronisk musik kommer delvis att införlivas i akustisk musik och det kommer att så split i åtminstone tre olika grupper, puritaner som vill bevara det gamla, de progressiva som omfamnar det nya och en grupp som kommer att kombinera det. Det kommer säkert att automatgenereras musik via något program eller AI som någon kompositör påstår sig ha skrivit, därefter kommer det att hyllas till skyarna tills det uppdagas och göras ner totalt för att återigen 100 år senare hyllas och kultförklaras.
    Som klassisk gitarrist är jag nyfiken på hur gitarrsträngar kommer att se ut i framtiden. Förr i tiden spelade man på tarmsträngar bland annat, nu spelar man på nylonsträngar och nylgut.

Det roliga är ju att spåna och inte veta allt, utan försöka gissa, förutse och fantisera. Vad tror du om den klassiska musikens framtid?
    Även på detta område kommer jag helt till korta men du spelar på mina strängar, det vill säga, intresserad av vad du har att säga som klassisk gitarrist. Är det någon återväxt på klassiska gitarrister? 
  • Fröken Allvar
    vasaflikkan skrev 2023-04-20 22:16:06 följande:
    Blandar vi in folkmusik blir det lite mer komplext. Den nya folkmusiken kommer att avspegla de nya folk och kulturer som uppstår, som i sin tur delvis speglar det förflutna och därmed tidigare folkmusik. Även om vi blir mer och mer globaliserade kommer folk och kulturer och bestå och uppstå och folkmusiken kommer på så sätt att behålla sin prägel. Det som kanske kommer att påverka mer är tillgången till skapandet av musik. Det krävs inga akustiska instrument utan mycket kan produceras med hjälp av program. Fast oavsett det tror jag att svunna tiders folkmusik kan komma att romantiseras och få ett uppsving eller flera.
    Måste inflika att jag är med dig där. All sorts folkmusik från hela världen spelar på mina strängar. Jag tycker inte alls lika bra om de popularisetade varianterna utan tycker om äldre, knastriga inspelningar. Det vore en fin utveckling om fler yngre hade återupptäckt världens rika utbud av folkmusik om 25 år! 
  • Fröken Allvar
    Aviga skrev 2023-04-21 11:53:33 följande:
    Vad tror du om utvecklingen av musikinstrumenten ? Är det några nya på gång ?

Fast det är klart, vi kanske mer får se en återgång från det digitala till de gamla hederliga instrumenten 

Vore kul om körsångsvågen fortsatte.
    Det längtas efter det kollektiva. 
  • Fröken Allvar
    vasaflikkan skrev 2023-04-21 19:56:59 följande:
    Det var väl någon i Sverige som hade utvecklat sitt spelande i vevlira på en musikhögskola och det är ju ett gammalt instrument som hade sina glansdagar på medeltiden för att förpassas till ett tiggarinstrument på 1700-talet. För att nu respekteras och hyllas igen, i någon mån åtminstone. Vad som är nytt och inte får ju ses historiskt, se bara på hur olika ukulelevarianter har sprungit ur den ursprungliga ukulelen eller utvecklingen av idiofonerna som resulterade i instrumentet hang. Ibland är det svårt att säga när ett instrument blir helt självständigt eller när det är en variant av ett annat. Jag kan tänka mig att en del framtida instrument kan komma att användas av fler sinnen än hörseln, som rörelser och dofter färger och beröring. Det är ju inte helt nya idéer, kanske så där 100 år gamla i och med thereminens uppkomst.
    Vasaflikkan jag är din fan
  • Fröken Allvar
    vasaflikkan skrev 2023-04-21 22:04:05 följande:
    Tack så mycket! // Cool Är ju roligt om man kan bidra med något åtminstone. 
    Du verkar kunna mycket om musik, och det är intressant att läsa hur du kopplar dina musikkunskaper till olika ämnen. 
  • Fröken Allvar
    Anonym (Orwellianskt) skrev 2023-04-21 22:46:58 följande:

Jag vill besvara tilläggsfrågan! Hur vi hoppas samhället ser ut, den är mycket trevligare än hur jag tror det ser ut.

Jag hoppas att Sverige av-urbaniseras, inte helt, men att bruksort blir coolt igen. Att merparten svenskar, utom de som verkligen trivs med att bo i stora städer kan bo och leva i små samhällen igen. Där man har en slags trygghet för framtiden redan som barn, att man vet att man kan slamsa bort skolan om man vill för alla får jobb på pappersbruket/gruvan/fabriken/ålderdomshemmet/butiken/restaurangen ändå. Där en vanlig arbetare kan tjäna tillräckligt för att både han, hans lata fru som inte vill jobba och deras 0-3 barn ändå kan ha hus, åka på semester varje sommar och ha bil.

Naturligtvis kan frun jobba, men hon behöver inte. Vi kan välja själva och har den friheten att slippa om vi vill, man har råd ändå. 

Där man känner sina grannar, alla är glada, 80% röstar på sossarna (som är som sossarna var före Palme) man kan stuva in sina dementa föräldrar på ålderdomshem innan det urartat till total misär, kraven för placering är mycket snällare. Polisen respekteras och fredagskväll innebär för de flesta festsugna stadshotellet eller dansrotundan, inte en nattklubb i en stadskärna.

Nostalgiskt svar snarare än framåtblickande är mitt intryck. 
    Mindre orter eller stadskärnor är på väg tillbaka som ideal, men om du ska jobba på bruket är det närmaste du kommer batterifabriken Wolt eller budföretaget Volt.
    De flesta respekterar väl polisen, men den behöver bli bättre, och äldrevården behöver också bli bättre. "Frun" har aldrig behövt jobba då lite som idag, men "frun" vill ofta jobba och har krav på livet som kostar pengar. Varför vill du att 80 procent ska rösta på ett sossarna som inte finns? Är det också av nostalgiska skäl? Tänker du att en sådan politik skulle vara bra, och i så fall varför? 
  • Fröken Allvar

Jag har nu fått veta den stora hemligheten att AI-texterna jag läst och delat vidare här i tråden är ett verk av någon PR-byrå som Aftonbladets kulturchef här gör PR för som "trevliga, smarta och roliga" medlemmar av "klägget" som styr Sverige. Man får också veta att det är en socialdemokrat som myntat uttrycket klägget. Om 25 år har klägget normaliserat tjänstefolk och ingen ifrågasätter längre att ha tjänstefolk. Tjänstefolk kommer inte att vara AI. Det känns ju lite extra gött när det är någon med mänskliga känslor som ska förnedras 

www.aftonbladet.se/kultur/a/JQR1z4/eric-rosen-om-pr-byran-500-och-kultursidorna

• Fröken Allvar
    vasaflikkan skrev 2023-04-23 20:09:03 följande:
    En person kan ju mynta ett uttryck oavsett partitillhörighet, det är ju inte alls säkert att han eller hon har gjort det i egenskap av just socialdemokrat. Säkert att det kan bli normaliserat för de som har råd, fast i annan tappning än förr då. Jag tror inte att man ska haka upp sig på begreppet tjänstefolk, det fanns andra arbeten förr också som inte var något vidare som lever kvar i annan tappning. Förnedring hör inte hemma just någonstans.
    Jag tycker att tjänstefolk är ett bra begrepp då det sammanfattar yrken som städare, barnflicka, läxhjälpare och PT om PTn jobbar i ditt hem. När man betalar andra för att vistas i ens hem och göra saker i ens hem för pengar så betalar man för att ha tjänstefolk.
    Socialdemokrat skrev jag mest för att koppla till vad som sagts ovan, men jag håller med om att just den socialdemokraten är ett unikum som skulle sagt det i vilket roll som helst. Hur som helst kände klägget igen sig. Mitt intryck av klägget är att deras livslust är förnedring, att ge och att få, och att klägget ständigt förökar sig i Sverige, som en stor blobb. 
  • Fröken Allvar
    vasaflikkan skrev 2023-04-23 20:27:35 följande:
    Nå men då förstod jag nog inlägget fel. Jag är inte hemma så bra vad som sker i Sverige, men det finns ju tyvärr de som har låg känsla för empati och sympati och dåligt konsekvenstänk. Eller ännu värre, de som kanske har det och ändå väljer att vara taskiga. Fast den tankegången lämnar jag helst genast. 
    Den tanken har inte så värst mycket med hur vårt samhälle ser ut om 25 år att göra, men om jag ändå ska säga något om det så tror jag att summan av människans laster är konstant. 
  • Fröken Allvar
    vasaflikkan skrev 2023-04-23 20:59:18 följande:
    Jag kan tänka mig att byggnader, platser och städer används på ett mer effektivt vis än nu, förstås utan att glömma av sådant som säkerhet. Skola på dagen, kanske något annat på natten. cirkulära processer och resurseffektivitet. Kanske mer övervakning av tillverkningsprocesser och varor för att kunna hålla reda på och spåra hur mycket som är i omlopp och kunna minska på svinn.
    Det tror jag på! Vore bra ur klimatmässiga aspekter. Många sådana saker kommer säkert att ha förändrats om 25 år. 
  • Fröken Allvar
    vasaflikkan skrev 2023-04-23 21:15:29 följande:
    Kanske att vi kan samsas över gränserna och sätta upp solpanelsparker i riktigt soliga länder också.Solig 
    Vore bra för oss att samsas istället för att ha konflikter över gränserna i framtiden. Solpanelsparker, hur skulle de se ut? De låter inte så trevliga att vistas i, men kanske kan man läsa det med växtlighet. 
  • Fröken Allvar
    Det är ett lustigt och lite obehagligt tecken i tiden att Twitter målas upp som en mysig plattform där medborgare och makthavare möts. De blodiga grälen därborta i klägget görs till en trivsam alternativ sanning av denna högerprofildebattör, som här beklagar att Sveriges radio inte längre vill erbjuda en tummelplats för trollhets. Den som liksom jag följer temperaturen på Twitter via kultursidorna snarare än via förstahandsinformation ser att högern tycker det är gosigt på Twitter och vänstern att Twitter var bättre förr. Om 25 år gissar jag att de flesta har tröttnat på Twitter och att plattformen då är för medelålders nostalgiker och tillfälliga dårar, ungefär som Familjeliv är idag. 

• Fröken Allvar
    Aviga skrev 2023-05-04 22:43:04 följande:

Vad tror ni?
    Har vi monarkin kvar om 25 år?

Jag har just sett den magnifika kröningen av Kung Charles och Drottning Camilla nästan från början till slut och min förhoppning är att vi fortsätter ha kungligheter som inte kan utmanas av "kungliga" Kardashiningrossorobotar med eller utan brazilian buttlift. Min fantasi i övrigt tryter, men detta var inspirerande läsning av Karin Tidbeck som talar i egen sak och sig varm för den månghövdade hydra hon påstår att fantasiken är:

www.expressen.se/kultur/ide/varfor-kravs-en-pizzeria-i-linkoping-for-att-raknas/
Svar på tråden Hur tror ni att vårt samhälle se ut om 25 år