Hur tror ni att vårt samhälle se ut om 25 år
www.dn.se/kultur/lotta-o-det-vore-roligt-med-en-hogre-intelligens/Roligt framtidskåseri från trygg kulturtant och beundrad bokmal
Om AI, sociala medier och demokrati.
www.dn.se/kultur/maria-ressa-ai-kan-bli-mycket-maktigare-an-sociala-medier/
Jag vill besvara tilläggsfrågan! Hur vi hoppas samhället ser ut, den är mycket trevligare än hur jag tror det ser ut.
Jag hoppas att Sverige av-urbaniseras, inte helt, men att bruksort blir coolt igen. Att merparten svenskar, utom de som verkligen trivs med att bo i stora städer kan bo och leva i små samhällen igen. Där man har en slags trygghet för framtiden redan som barn, att man vet att man kan slamsa bort skolan om man vill för alla får jobb på pappersbruket/gruvan/fabriken/ålderdomshemmet/butiken/restaurangen ändå. Där en vanlig arbetare kan tjäna tillräckligt för att både han, hans lata fru som inte vill jobba och deras 0-3 barn ändå kan ha hus, åka på semester varje sommar och ha bil.
Naturligtvis kan frun jobba, men hon behöver inte. Vi kan välja själva och har den friheten att slippa om vi vill, man har råd ändå.
Där man känner sina grannar, alla är glada, 80% röstar på sossarna (som är som sossarna var före Palme) man kan stuva in sina dementa föräldrar på ålderdomshem innan det urartat till total misär, kraven för placering är mycket snällare. Polisen respekteras och fredagskväll innebär för de flesta festsugna stadshotellet eller dansrotundan, inte en nattklubb i en stadskärna.
Jag har nu fått veta den stora hemligheten att AI-texterna jag läst och delat vidare här i tråden är ett verk av någon PR-byrå som Aftonbladets kulturchef här gör PR för som "trevliga, smarta och roliga" medlemmar av "klägget" som styr Sverige. Man får också veta att det är en socialdemokrat som myntat uttrycket klägget. Om 25 år har klägget normaliserat tjänstefolk och ingen ifrågasätter längre att ha tjänstefolk. Tjänstefolk kommer inte att vara AI. Det känns ju lite extra gött när det är någon med mänskliga känslor som ska förnedras
www.aftonbladet.se/kultur/a/JQR1z4/eric-rosen-om-pr-byran-500-och-kultursidorna
Vad tror ni?
Har vi monarkin kvar om 25 år?