• Miami

MÅL = fri från blancolån

Ni har tre barn, villa, två bilar och en husbil, men betalar endast 1200 i månaden i försäkringar? Känns som ni har glömt ta med någon utgift här. Dessutom så ska väl alla tre bilar skattas och servas... 

Kostar inte barnen mer i månaden? Tänker kläder, mobiler, avgifter för aktiviteter, utflykter? Känns som att jag betalar mer i månaden för mina två barn än ni gör för era tre (deras försäkringar, mobilabbonemang, nya skor osv...)

Tänker bara att kalkylen ser lite optimistisk ut! :) Men om det stämmer så är det ju bra!

• Miami

Alltså det är ju tråkigt att du känner dig ifrågasatt, men jag tycker fortfarande att det inte riktigt går ihop...

Du säger att fordonsskatten är 300 kr/ år. Den lägsta fordonsskatten idag är på 360 kr/år och det är för helt nya elbilar. Hur går det ihop med de relativt små lånen på bilarna, har ni betalt miljoner kontant på dem?

Tycker fortfarande att det låter väldigt billigt med försäkringarna. Bara mina två barn kostar drygt 500 kr i månaden. Har ni inga olycksfallsförsäkringar? Endast trafikförsäkringar på bilarna? Lägsta möjliga hemförsäkring?

Övrigt 1100 kr... Går det ihop med tre barn? Denna månaden var en väldigt billig månad för mina barn. De behövde endast nya skor, inga andra kläder/skolväskor/elektronik mm. Sen var de på jumpyard med några kompisar och dessutom ett donkenbesök. Utöver det så fick de lite robux och v-bux och även fickpengar till lördagsgodis. Långt över 1100 trots "billig månad". Jag själv klippte mig, köpte ny ansiktskräm, nya linser, en present till en kompis, trädgårdssaker för att förankra inför stormen osv. Inte så mycket! Men långt över er övrigtpost. 

Sen är det nog bättre att slå ut engångskostnader över året så man ser helheten! Det är inget spartips att betala stora kostnader en gång om året... Ungefär som att jag skulle resonera så här: jag har sänkt mina månadskostnader med 10 000! Jag sparar 10 000 mer varje månad! Genom att betala huslånet en gång om året! Så funkar det ju inte. 

Än en gång, vill inte klanka ner på dig, men det känns lite orealistiskt. Men om det verkligen funkar så är det ju super!

Svar på tråden MÅL = fri från blancolån