• Anonym (Jz)

Hur berättar jag för min fru att jag vill skiljas?

Har du tagit upp det någon gång med henne att du är olycklig och att du tvivlar på förhållandet? Har ni jobbat på förhållandet? Pratar ni överhuvudtaget? 

Att lämna sin livspartner som man har barn med är inte samma sak som att meddela en dejt att man inte vill träffas. Om du bara tänker släppa bomben utan förvarning förvänta dig inte någon trevlig stämning närmaste tre år. Jag skulle ta upp det mer som en fråga, om hon känner sig lycklig och att du har funderat på separation. Låt henne medverka i beslutet. 

• Anonym (Jz)
    Anonym (Bestämt mig) skrev 2023-03-19 15:13:30 följande:

Kloka tankar. Alkohol nej självklart inte. Jag har aldrig tagit upp problemet. Men jag vill inte att hon ska tro att det finns någon möjlighet för jag vill inte ge henne falska förhoppning. Kan jag ändå låta henne känna att hon har del i beslutet?

Har du någon annan? Det låter lite så, eftersom du är så tvärsäker. Om du har det, berätta. Det kommer inte bli lätt, men det är bättre än att hon tar reda på det själv. Då har du någonting som kommer att prägla er relation i lång tid framöver. 

Annars ha inte för bråttom med att flytta ut. Var beredd att hon kanske kommer känna att världen har rasat (kanske inte). Oavsett hur dåligt du mår, du har aldrig tagit upp det utan levt ett paralellt tankevärld och det är ganska själviskt faktiskt mot sin livspartner. Du är skyldig henne omtänksamhet nu. Men vem vet, hon kanske har precis samma tankar i huvudet. Det kandke behöver inte alls vara plågsamt. 

Var ärlig och stark nu, för sättet hur du har lämnat henne kommer ni minnas så länge ni lever. 

• Anonym (Jz)

Det är bra att du inte varit otrogen, väldigt bra. Att du har plötsligt fått könslor för din vän kan också vara en försvarsmekanism, du vill verkligen ut. Ta det lugnt, stötta din fru genom processen så kan ni skiljas som vänner. Lycka till!

Svar på tråden Hur berättar jag för min fru att jag vill skiljas?