Hur berättar jag för min fru att jag vill skiljas?
Jag tycker att du ska lägga upp det k två eller tre steg.
1. jag skulle skaffa barnvakt en lördag och fredag efter barnen somnat börja prata. Då har ni två separata dagar att prata på alternativt så vet ni att när barnen är avlämnade på lördag kan ni fortsätta.
2. fråga henne kvällen efter barnen somnat hur hon ser på ett förhållande. Är hon lycklig? Nöjd? Utifrån hennes svar skulle jag formulera att jag inte var det. Vi har inga samtal på djupare nivå, inget sexliv, umgås inte med andra, osv. Jag skulle säga att jag könner det som om vi egentligen inte är ihop utan driver familjen AB framåt och att jag känner att jag nått vägs ände. Att för mig är enda vägen framåt att vi går isär. Sen skulle jag låta gråtandet, skrikandet eller vad nu sker ske.
3. Om hon vill rädda er så gå i terapi en månad eller två. Dels för att du kan säga till dig själv att du gjorde allt. Dels för att det kommer att ge henne verktyg att hantera det hela och dig med. Dels för att du kan säga till barnen att ni gjorde ett bästa och slutligen för att man får hjälp att kommunicera. Skilsmässor tar fram det sämsta i de flesta. Var ärlig ändå. Säg att du vill inte vara tillsammans för du ser inte att det går. Du vill leva med ngn som är intresserad av din person, som du känner passion för, som känner det för dig, som vill göra saker tillsammans osv. Säg att hon känns som en syster och bästa vän numer. Att du älskar henne som en Syster men inte som fru. Hylla hennes bra sidor men stå fast i sten i att det saknas förutsättningar o er relation för en kärleksrelation. Detta kan även komma fram under terapi. Men man kan gå i parterapi för att skiljas på ett vettigt sätt.
3. Fall inte i fällan att vara kompensatoriskt snäll för att lindra ett dåligt samvete. Om hon inte vill det här kommer hon att tjafsa om allt och då kan du inte köra den där ? ja men hon får ha våningen ett halvår extra för hon mår så dåligt av separationen och den är ju mitt fel och barnen gråter och ?. Det går att hålla fast i vad som sagts och säga jag förstår att du är ledsen men vi säljer ändå. Det gör inte dig kall men hon kommer tycka det.
4. Ni kommer båda att pendla humörmässigt i det här. Prata om allt tiden gånger och älta det men håll fast vid vissa saker.
a. Gör upp umgängesschema för barnen tidigt och håll er till det. Hur gör ni med jul och nyår och högtider och udda helger och jämna helger osv? Det låter tramsigt .Så många säger att vi kan komma överens i vardagen men så hånglar den ena med ngn och pang är all samarbetsvilja borta. Då är det värdefullt för barnen och en själv att det finns ett konkret system och en överenskommelse att hålla fast vid. Sen kan man omförhandla den när liten blir större eller omständigheterna kräver det och så vidare.-det är ett trauma för barn när föräldrar skiljer sig men de behöver inte bli traumatiserade Tex. Upplever barnen att mamma och pappa är vänner mår de bättre. Barn till separerade föräldrar som håller sams och kan samarbeta mår bättre än barn vars föräldrar håller sams men är bittra och bråkar. Det är bara den lyckliga kärnfamiljen som är ett bättre alternativ än den separerade. Barn vara separerande föräldrar bråkar mår dåligt.
b. Bestäm innan ni flyttar ut vem som tar barnbidrag och hur ni delar kostnader för barnen och vem som ska köpa vad. Räkna ut konkret vad era barn kostar (inte mat för det är samma oavsett) men ALLT annat och kom överens om hur ni fördelar dessa kostnader och vem som gör vad. Ska hon köpa alla ytterkläder och det går på 15000 per år för alla barn så snacka igenom det nu. Samma anledning som a.
c.bestäm hur ni gör med nya sen när det är aktuellt. Talar man om för den andra när man träffar någon sers, när introducera man barnen. Här gäller inte att man måste vara överens men man bör prata igenom var man står så att man vet hur man ska tackla det som kommer när det kommer.
d. Köp in allt som behövs innan separation. Se till att ni skaffar sådant som borde finnas i barnens hem innan. Båda bör ha en teve. Barnen ska ha sängar, föräldrarna ska ha sängar osv. se till att när ni flyttar isär så är båda kittade så pass att vardagen fungerar. Det är för barnens skull. Men sedan har man ju bättre ekonomi när man är två och det är rimligt att båda har det ok. Om du tar gamla soffan se då till att det finns en till i hemmet eller på väg till henne. Prata igenom vad det logiskt kan få kosta .
e. Bestäm för guds skull allting om ALLA saker innan flyttdagen. Har haft bekanta som stått och tjafsar om lampor inför barnen på flyttdagen. Barnens värsta mardröm är när mamma och pappa bråkar. Så gör klart allting om det praktiska innan ni separerar så att det är möjligt att inte ens vara o samma hus när det sker OM det är så att det inte går av ngn anledning.
f. Gör även klart med mäklare och styling och värdering och ev försäljning medan ni bor ihop. Ta det på familjerådgivningen i samtal och med stöd. Koppla in jurist imorgon för er båda.
Lycka till. Är du inte lycklig är det här rätt väg. Sköt det snyggt bara. Det är förutsättningen för vänskap/samarbete/förälsraförhpllande i längden.