• Anonym

Hur berättar jag för min fru att jag vill skiljas?

Anonym (Jz) skrev 2023-03-19 14:52:28 följande:

Har du tagit upp det någon gång med henne att du är olycklig och att du tvivlar på förhållandet? Har ni jobbat på förhållandet? Pratar ni överhuvudtaget? 

Att lämna sin livspartner som man har barn med är inte samma sak som att meddela en dejt att man inte vill träffas. Om du bara tänker släppa bomben utan förvarning förvänta dig inte någon trevlig stämning närmaste tre år. Jag skulle ta upp det mer som en fråga, om hon känner sig lycklig och att du har funderat på separation. Låt henne medverka i beslutet. 

Det här är så viktigt!
    Du måste börja med att prata med henne. Berätta vad du tycker är problemen och säg att du har funderat på om skilsmässa är en bra ide.

Om du vill ha ett bra samarbete framöver angående barnen så är det ingen bra ide att bara meddela henne om vad du beslutat. 
    Hon måste får vara med i processen. Hon kommer annars känna sig totalt maktlös och förpesta hela processen runt er separation och trilskas kring samarbetet om barnen.
    Låt henne få tänka tanken, få vara med i processen och vara med i beslutet. 
    Ge henne lite tid att tänka.  Släpp inte bara bomben. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym

Hur går det ts?
    Har du släppt bomben?

Svar på tråden Hur berättar jag för min fru att jag vill skiljas?