Inlägg från: Anonymcola |Visa alla inlägg
  • Anonymcola

BF december 2023

Var på inskrivning hos BM igår och fick Veta att jag har förhöjt blodtryck. Nu har jag lämnat urinprov och ska få samtal från gyn för att se om jag ska ta något för blodtrycket och gå på extra kontroller. Förstod att det handlade om att förebygga havandeskapsförgiftning som jag fick en lindrig släng av i slutet på förra graviditeten men blev lite orolig när de börjar prata om mediciner och extra kontroller. Någon som varit med om detta och där graviditeten gått bra trots förhöjt blodtryck? Det kanske låter värre än det är och jag oroar mig i onödan😅

• Anonymcola
    ladylovely skrev 2023-04-13 15:07:48 följande:
    Jag fick havandeskapsförgiftning med alla mina 3 barn, mellersta graviditeten avslutades drastiskt med akutsnitt när delar av moderkakan lossnade. Så jag har haft högt bt sista veckorna alla gångerna. Har fått många extra kontroller och extra ul. Fick dock inget blodtryckssänkande utan bara fler undersökningar. Fick mätare att ha hemma. 
    Den här graviditeten lär jag få äta blodtrycksmedicin då jag redan innan graviditet har högt. Jag skulle egentligen börjat med den förra veckan. Men tänkte vänta o se om graviditeten håller sig kvar först ( iom att jag haft 3 mf på rad sedan i somras) innan jag tar diskussionen med läkare och barnmorska.
    Åh men vad skönt att det ändå gått bra med dig och barnen! Det är ju bra att de ändå har koll på det tidigt men man blir ju orolig.. får väl helt enkelt se vad läkaren säger nästa vecka och de lär nog oavsett ha extra koll på blodtrycket. När jag frågade BM så sa hon att de mest påverkar mig att jag kan bli sjuk men det verkar ju även påverka fostret så det oroar mig också😩 Hoppas du får en frisk och lugn graviditet denna gång!
  • Anonymcola
    ladylovely skrev 2023-04-13 15:24:29 följande:
    Jodå, det har gått bra. Men samtidigt en sorg att inte få uppleva en fin graviditet med lugna fina avslut liksom. Jag har ju 3 skräckexempel till graviditeter och har inte fått gå alla veckor heller. Nu har jag ny partner så hoppas innerligt på att det blir annorlunda ❤️ 
    Man får ta ett djupt andetag och låta vården styra. Dom är så duktiga så ingen ide att stressa upp sig. 😊
    Fy förstår det hoppas verkligen Du får njuta denna gång❤️ Ja det är skönt att de tar det nu direkt och har koll från början det lugnar mig lite iaf😊

Cykelhjul: Jag gick på inskrivning igår och är nu i v9 (8+2) man kan säkert gå senare men nu i efterhand känns det bra då jag behövde ta lite extra prover och även kunde få veta vad jag har brist av så jag kan börja ta tillskott för det:) Sen kan man såklart gå tidigare också 😊 
  • Anonymcola
    t123 skrev 2023-04-13 18:37:41 följande:
    Vad hade du för blodtryck? Har registrerat att jag också har högre än vanligt, ingen har dock sagt något men har bara tagit prover än och ska på inskrivning på måndag så ska fråga om det då. Jag brukar snarare ha väldigt lågt blodtryck tidigt i graviditeten så jag hoppas att det är något tillfälligt 😥
    Hade 135/85, har läst mig till att det är lite på gränsen mellan normalt och högt.  Min BM reagerade nog för att jag fick högt blodtryck i slutet av förra graviditeten och under förlossningen  och sen att det var lite på gränsen nu också. Hoppas allt går bra för dig och allt ser bra ut med dina prover❤️
  • Anonymcola

Oshar: Vad jobbigt att det påverkar fostret.. såklart jobbigt att det påverkar en själv också och hoppas det bara var tillfälligt att mitt blodtryck visade lite högt.. 
    Skönt att du fick bra hjälp av vården, känns tryggt att de agerar även vid mindre höjningar:) 

• Anonymcola
    t123 skrev 2023-04-13 19:29:08 följande:
    Jag tog blodtryck i tisdags senast då jag var på akuten för att kolla ont i äggstocken (fick även se bebisen 😍), kanske inte optimalt att ta blodtryck då när man är lite stressad liksom. Men då låg det på 133/95 🤔 Men känns skönt att jag kan prata med min barnmorska på måndag! Och superbra att dom håller koll på dig!! Det är ju sånt som kan utvecklas till obehagliga grejer om det inte hålls i schack ❤️
    Åh vad kul att få se bebisen längtar till man förhoppningsvis får se att de faktiskt är något därinne😍 Ja men så kan det ju vara att du var extra stressad och annars så när du tar upp det vid samtalet så lär de kolla en extra gång! Ja det känns skönt känns som man är i trygga händer när de tar sånt seriöst direkt och inte avvaktar🥰
  • Anonymcola

Iris: Massa kramar, beklagar😢❤️

• Anonymcola

T123: Såg att du hade skrivit tidigare om att ditt illamående försvann och att du inte kände dig gravid. Så känner jag idag och börja såklart oroa mig.. Kom ditt illamående tillbaka eller är det fortfarande borta?😊 

• Anonymcola

oshark: Mina såg liknande ut vid den tidpunkten m, tycker det ser ut som en bra ökning eftersom hcg dubblas 2-3:e dag ungefär. Jag har lite samma erfarenhet som du med min dotter kräktes jag konstant från v7- förlossningen och med det som blev missfall hade jag knappt några symtom. Denna gång har jag fått symtom och mått illa men det har börjat avta nu vilket oroar mig väldigt mycket.. kanske inte särkilt lugnande men du är iaf inte ensam med att känna denna oro❤️

• Anonymcola

Skåne97: Vad spännande med vul🤩 Du får berätta hur det gick sen! Vilken vecka är du i när ska göra ultraljudet?🥰 

• Anonymcola
    Skåne97 skrev 2023-04-24 22:06:48 följande:
    Det gick bara bra idag. Hon mätte till 6+0 och vi fick även se ett litet hjärta som tickade 🥰
    Åh vad kul! Skönt att allt såg bra ut och att det blir mer verkligt när du fått se nu🥰 
  • Anonymcola

Hej allihop! 
    Jag blir lite orolig nu.. har inte haft jättemycket sexlust sen jag blev gravid. Vi har myst några gånger men tagit det väldigt lugnt. idag körde vi lite mer som innan graviditeten och en ställning kände jag hur det gjorde ont mot tappen men vi bytte ställning ganska direkt då jag sa till att det kändes obehagligt. När jag gick på toan så kom det lite färskt blod väldigt lite och det försvann medan jag torkade mig. Är i v12 och har ultraljud på fredag så lär ju oavsett få veta hur det ser ut snart. Vill väl egentligen bara höra om detta hänt någon annan? Vet att man kan ha mer sköra slemhinnor men blod under graviditet för mig har endast inneburit missfall. Har läst att man inte kan framkalla missfall genom samlag. Är bara rädd att om nu det skulle börja blöda mer och vara missfall att jag kommer skylla på mig själv att det var mitt eget fel..😩

Svar på tråden BF december 2023