Fröken Allvar skrev 2023-03-23 09:31:42 följande:
Som du vet, men jag berättar det om någon annan på forumet är intresserad av religion och andlighet kopplat till känslor av mening eller meningslöshet, så tror jag snarare att religionen är på väg tillbaka in i det svenska samhället. Vi har två stora och livskraftiga religioner och en mindre som betyder mycket för de utvalda. Alla tre är abrahamitiska religioner. Sedan har vi en del buddhister och självfallet den flyktiga nyandligheten.
Jag håller med om att det är svårare att kontakta andra för småprat utan att bli misstänkliggjord men omöjligt är det inte. Där jag bor ser jag ständigt småprat mellan grannar och det finns en ärvd grannsämja då området funnits i decennier.
Vad gäller mobilberoende så kämpar jag mot mitt. Jag trodde efter en särskilt otrevlig upplevelse att jag skulle stänga av mitt konto i två veckor men så har det inte blivit. I min tråd om mobilberoende postade en användare en film om sociala medier som jag såg igår. Den var mycket bra. Jag tänker nu att det jag behöver göra för att min närvaro på Familjeliv ska kunna bli meningsfull är dels att undvika situationer där konflikter uppstår, vilket är mycket svårt av en rad skäl som tas upp i den filmen, dels begränsa användningen.
Då jag vet att jag uppskattar att diskutera mer med vissa användare än andra så kan jag göra ett urval och begränsa på så sätt, till exempel.
Jag skrev i din tråd för att ämnet är intressant, men också för att vi brukar kunna förstå varandra och vad vi menar även då vi har olika utgångspunkter. Det är viktigt för mig att man försöker att förstå varandra. Gör man inte det eller slutar försöka ballar man ju ur om man fortsätter att skriva till varandra. Jag är inget perfekt undantag. Jag vet att du lärt dig mer med åren.
Men är känslan av meningslöshet starkare på ett konstant sätt? Det vill jag inte tro. Människor letar efter mening och finner den ofta på något sätt.
När man inte förstår sin meningsmotståndare eller kanske rentav tycker att denne är "dum i huvudet", så gör man klokt i att försöka ta reda på personens bevekelsegrunder för sitt tyckande. Då brukar man iallafall få en större förståelse för VARFÖR personen tycker som han/hon gör, och det kan göra att synen på personen mildras en aning, även om du fortfarande är övertygad om att din åsikt är rätt för dig.
Ja, det finns än idag områden där grannsämjan är "sen gammalt", men fler och fler håller sig mer för sig själva idag, eller umgås bara med familj, släkt och nära vänner. Man märker tydligt att det inte är samma stämning när man rör sig ute bland folk idag som för 20-25 år sedan. Folk är mer arroganta mot sin omgivning, och försöker ofta se upptagna ut eller som att de har bråttom någonstans, för att ens slippa hälsa ens på personer de kanske känner. Jag och många med mig har märkt av den här förändringen.
På Familjeliv är det som du säger, svårt att undvika att råka ut för de som mest bara är ute efter att träta eller nedklassa en, men det är bra om man kan lära sig förhålla sig till dem på ett sunt sätt och fokusera på de bra medlemmarna och de som ger energi istället för att ta. Så bra strategi av dig.
Själv stöter jag ofta på patrull när män över 40 diskuteras, som du kanske sett, och en väldigt märklig uppfattning som främst en del kvinnor på forumet har, att "Män över 40 klarar inte att se yngre ut, men det gör kvinnor över 40" och samma personer menar att "Män som försöker föryngra sig är patetiska och löjeväckande och omgivningen ser sådant som dessa män själva inte ser".
Jag har pratat om detta med kvinnor IRL och de har inte alls den inställningen och undrar vad jag har stött på för konstiga människor. Att vara 40+ idag, både som man och kvinna, är ju inte samma sak som de som var 40+ för 30 år sedan. Gränserna har flyttats fram och man säger ju t.ex. att "40 är det nya 20".
Och även som 40+ får jag ofta höra äldre säga saker som "Du är ju bara barnet" och "40 är ingen ålder, vänta tills du kommer upp i min ålder", sagt främst av de som är 60+
Vad jag vill peka på med detta exempel är att uppfattningar verkar skilja sig mycket från medlemmar på FL och folk man möter IRL, och att man därför inte ska se Familjelivs forum som representativt för ett tvärsnitt av befolkningen i stort. Inte ens Flashback, med över 1 miljon medlemmar, ska ses som ett tvärsnitt.