Carolatom07 skrev 2023-03-23 15:01:34 följande:
Jag tror med att de som hänger mycket på olika forum, eller facebookgrupper, inte har så mycket socialt liv i övrigt. Jag erkänner att jag skriver mer på internet i mina ensammare stunder, Men man skulle bli helt förstörd som människa om man tog åt sig av allt som skrivs här. Man måste ha en balans.
Det är väl en självklarhet att de som hänger mest på forum inte har så mycket socialt liv utanför. Men jag vill reda ut några saker.
1) Nästan alla människor i Sverige tillbringar idag stora delar av sitt sociala liv på internet.
2) Därför uppstår konkurrens och faktiskt en viss utsatthet. På Passagentiden fick man vara ifred bland de andra nördarna. Idag är forumen och Facebookgrupper också för och av människor som till det yttre har allt, så som familj, vänner och partner. Men det är väl klart att många av dem också är ensamma nog att inte orka dela sitt sköraste med sina vänner, utan istället väljer att dela med internet.
3)Jag tror att det vore bra om folk kom ner från sina höga hästar i det här avseendet och insåg att vi alla sitter i samma båt.
Jag har människor i mitt liv och jag är inte alltid på internet utan har ett annat liv också. Jag är ensammare än jag skulle vilja vara och det är därför jag har fastnat här, eftersom jag tycker om att skriva, diskutera och ge råd. Forumet är perfekt för mig i teorin. Men i praktiken möter jag ofta både subtil och direkt mobbning här. Häromdagen fick jag någon typ av medhåll när jag skrev under detta nick i någon annans tråd. Det händer ibland. Det är svårt att vara en hel människa på ett forum. Någon som tycker om vad du skriver i en fråga blir besviken på dig i en annan. Jag skriver därför ibland under annat nick.
Jag tolkar dig som att du vill vara på forumet men med balans och rekommenderar detta även till andra. Det är en bra målsättning.
Jag önskar alla att hitta mening i sina liv. Man blir lyckligare då. Men hur ska vi komma dit?