Varför är så många barn , nu plötsligt, hemmasittare?
Skolan blir en tuffare och tuffare miljö att vistas i. Man behöver inte ha en diagnos för att känna av det. Jag har ett barn med npf och ett utan, äldsta sonen (ej npf) hamnade i en klass i mellanstadiet där det var kaos. Alltså verkligen kaos. Ingen hade respekt för läraren, fanns ingen gränssättning. Jag och min man (hans pappa) satt med varsin halvdag i veckan under en månad för att göra oss en bild och för att avgöra om det var dags att byta skola och det var som att sitta i en apbur. Vi som satt längst bak kunde ju också se att det var få som gjorde det man skulle på sina iPads om man säger så.
De som hade behövt stöd och anpassningar fick inte det eftersom skolan länge haft en inställning att alla ska vara i samma klass och det är fult och exkluderande att "peka ut" vissa som behöver gå iväg och jobba i mindre grupper.
Nu verkar det TACK OCH LOV vända litegrann. Det är inte exkluderande, snarare det omvända, det är exkluderande att inte se varje barn och möta hen där hen är. Sätter du ett barn som inte klarar höga ljud kognitivt eller har andra förmågor som hen behöver stöd i, i en vanlig klass där det inte finns någon förståelse så är det dömt att misslyckas.
Jag som förälder till det yngre barnet (med npf) fattar den typen av beslut varje dag. Jag går inte och handlar om jag märker att hen är uppe i varv eller behöver sitta i lugn och ro och göra pärlplattor för det vore elakt av mig att sätta hen i den miljön när jag vet att hen inte klarar av det. Hela familjen har behövt skapa och förstärka vissa mönster och rutiner för att det ska funka. Och idag märker vi det inte, det har blivit självklart. Och då är det ingen hög nivå på diagnosen och inga stora förändringar. Men det hjälper den lilla. Så jag fasar redan för hur det ska bli i skolan helt ärligt. För där går allt inte att lösa och visst det är en lärdom i sig under tiden man utvecklas. Men man behöver förstå att vissa människor har inte samma varseblivning som andra. Förstår inte tid eller andra koncept om de inte uttrycks grafiskt. Förstår inte ironi och liknande.
Sen har vi allt detta som unga upplever med FOMO om man inte är på mobilen dygnet runt, inte sover ordentligt osv. Men det är ett helt eget ämne.