Jagäterkeso skrev 2023-03-24 07:37:37 följande:
En kombination av flera orsaker:
* Skolan är en betydligt otryggare miljö numera än den var tidigare
* Roligare tv-spel och internet, så det finns helt enkelt mer för ett barn som lockar att stanna hemma än tidigare.
* Inga obsklasser, så dels pallar inte de mer krävande barnen med miljön, samtidigt som de övriga inte riktigt pallar med de krävande barnen.
* Föräldrar är äldre idag än förr, vilket ger fler barn med olika avvikelser.
* Föräldrar är fattigare idag än tidigare, så bägge behöver jobba heltid och har därmed sämre möjligheter att stötta sina barn.
Har du något belägg för påståendet att det är de äldre föräldrarna som har hemmasittande barn?
Det är ju knappast i områden där de äldre föräldrarna dominerar som har mest resurskrävande barnen.
I reportage (som såklart inte är statistikt underbyggt) så är det unga föräldrar som figurerar och om man ser till min egen krets (som är anektdotisk) så finns det inte en enda hemmasittare).
Resten tror jag också.
Det som fanns när jag gick i skolan var OBS-klasser och läsklasser.
Jag har vänner som gått i läsklass och efter det stödet läst på högskola med strålande resultat.
Av de som jag känner till, som gick i OBS-klass så har det gått bra för de flesta.
Skolgången såg ju annorlunda ut. Mycket styrt av läraren och katederundervisning. Grupparbeten fanns såklart också. Men det var mer enstaka inslag.
Det som lågstadieelever ska hantera idag hela dagarna började smygas in i mellanstadiet