användarnamn3012 skrev 2023-03-24 12:43:44 följande:
Jag tror att anledningarna är flera varav detta är ett par:
Kraven på att barnen ska arbeta självständigt tidigt har ökat otroligt mycket. Idag ska de ta ansvar på ett helt annat sätt redan från åk 4. Förr satt vi i våra bänkar och det var tyst utan spring. Idag ser det inte alls ut så vilket gör att många barn inte klarar av klassrumsmiljön utan blir utbrända av alla intryck och krav. De ska agera som små miniatyrversioner av vuxna som jobbar i kontorslandskap.
Sen har vi den idiotiska idéen att alla barn ska vara i samma klass och få individuellt stöd i klassrummet. Det blir ännu stökigare och mer folk. Vissa barn mognar senare och har större behov av hjälp eller har andra svårigheter och de mår mycket bättre i mindre sammanhang med högre vuxentäthet. Och även barnen utan behov mår givetvis bättre i en lugnare miljö!
Dagens skola bränner ut många barn som hade klarat sig igenom hjälpligt för 30 år sedan. Och vi vet ju alla att grundskoleresultatet långt ifrån alltid hänger ihop med hur man lyckas som vuxen. Däremot är det ju nu många barn som blir hemma och blir deprimerade och inte får social träning?många av dem är högkänsliga och kreativa?så frågan är ju hur många framtida ?framgångssagor? som förstörs genom detta enorma svek från samhället.
Det finns ett program som heter ?Vem mördade skolan?. Jag har bara sett ett par avsnitt, men det verkar väldigt sevärt.
Det är sevärt! Lite väl fjantigt i vissa avsnitt, det här är ett ämne som inte ska skojas bort. Men om det gör att fler lockas att titta och att det väcker intresse så må det väl vara hänt.
Utöver det bör alla ta till sig forskning om uppväxtvillkor, hälsa och digitalt input, Sissela Nutley delade ett läsvärt inlägg senast idag.
Vi ska förstås påverka skolan också men är det tufft för barnen på dagtid i skolmiljö så får jag i då som förälder rigga en sund miljö hemma som motvikt till det.