• TvillingmammaVästgöte

Varför är så många barn , nu plötsligt, hemmasittare?

Läser i Aftonbladet om alla hemmasittare och de 32000 som står i kö till BUP.
    När jag växte upp på sjuttiotalet och åttiotalet hörde jag aldrig talas om någon hemmasittare, vad jag vet förekom det inte ? Nu finns det många och jag känner själv till flera.

Tvingade man helt enkelt barnen förr att gå till skolan? Vad är det som hänt?

• Svar på tråden Varför är så många barn , nu plötsligt, hemmasittare?
  • användarnamn3012

Jag tror att anledningarna är flera varav detta är ett par:

Kraven på att barnen ska arbeta självständigt tidigt har ökat otroligt mycket. Idag ska de ta ansvar på ett helt annat sätt redan från åk 4. Förr satt vi i våra bänkar och det var tyst utan spring. Idag ser det inte alls ut så vilket gör att många barn inte klarar av klassrumsmiljön utan blir utbrända av alla intryck och krav. De ska agera som små miniatyrversioner av vuxna som jobbar i kontorslandskap.

Sen har vi den idiotiska idéen att alla barn ska vara i samma klass och få individuellt stöd i klassrummet. Det blir ännu stökigare och mer folk. Vissa barn mognar senare och har större behov av hjälp eller har andra svårigheter och de mår mycket bättre i mindre sammanhang med högre vuxentäthet. Och även barnen utan behov mår givetvis bättre i en lugnare miljö!

Dagens skola bränner ut många barn som hade klarat sig igenom hjälpligt för 30 år sedan. Och vi vet ju alla att grundskoleresultatet långt ifrån alltid hänger ihop med hur man lyckas som vuxen. Däremot är det ju nu många barn som blir hemma och blir deprimerade och inte får social träning?många av dem är högkänsliga och kreativa?så frågan är ju hur många framtida ?framgångssagor? som förstörs genom detta enorma svek från samhället. 

Det finns ett program som heter ?Vem mördade skolan?. Jag har bara sett ett par avsnitt, men det verkar väldigt sevärt.

• Anotherone
    användarnamn3012 skrev 2023-03-24 12:43:44 följande:

Jag tror att anledningarna är flera varav detta är ett par:

Kraven på att barnen ska arbeta självständigt tidigt har ökat otroligt mycket. Idag ska de ta ansvar på ett helt annat sätt redan från åk 4. Förr satt vi i våra bänkar och det var tyst utan spring. Idag ser det inte alls ut så vilket gör att många barn inte klarar av klassrumsmiljön utan blir utbrända av alla intryck och krav. De ska agera som små miniatyrversioner av vuxna som jobbar i kontorslandskap.

Sen har vi den idiotiska idéen att alla barn ska vara i samma klass och få individuellt stöd i klassrummet. Det blir ännu stökigare och mer folk. Vissa barn mognar senare och har större behov av hjälp eller har andra svårigheter och de mår mycket bättre i mindre sammanhang med högre vuxentäthet. Och även barnen utan behov mår givetvis bättre i en lugnare miljö!

Dagens skola bränner ut många barn som hade klarat sig igenom hjälpligt för 30 år sedan. Och vi vet ju alla att grundskoleresultatet långt ifrån alltid hänger ihop med hur man lyckas som vuxen. Däremot är det ju nu många barn som blir hemma och blir deprimerade och inte får social träning?många av dem är högkänsliga och kreativa?så frågan är ju hur många framtida ?framgångssagor? som förstörs genom detta enorma svek från samhället. 

Det finns ett program som heter ?Vem mördade skolan?. Jag har bara sett ett par avsnitt, men det verkar väldigt sevärt.

Det är sevärt! Lite väl fjantigt i vissa avsnitt, det här är ett ämne som inte ska skojas bort. Men om det gör att fler lockas att titta och att det väcker intresse så må det väl vara hänt.
    Utöver det bör alla ta till sig forskning om uppväxtvillkor, hälsa och digitalt input, Sissela Nutley delade ett läsvärt inlägg senast idag. 
    Vi ska förstås påverka skolan också men är det tufft för barnen på dagtid i skolmiljö så får jag i då som förälder rigga en sund miljö hemma som motvikt till det. 
  • Citronella

Det fanns inte närmar växte upp i början av 2000- talet heller. Jag tror det är en blandning av att skolan passar färre barn idag och att föräldrar är överbeskyddande om deras lilla guldklimp inte vill gå så ska ingen tvinga dem. Barn idag ärver fria att välja som de vill. Selektiv ätstörning fanns inte i början av 2000- talet heller man åt vad som fanns eller gick hungrig. Idag kan en helt drös av barn bara äta chicken nuggets och pannkaka annars bokstavligt talat dör de. 

• Anotherone
    Citronella skrev 2023-03-24 12:59:37 följande:

Det fanns inte närmar växte upp i början av 2000- talet heller. Jag tror det är en blandning av att skolan passar färre barn idag och att föräldrar är överbeskyddande om deras lilla guldklimp inte vill gå så ska ingen tvinga dem. Barn idag ärver fria att välja som de vill. Selektiv ätstörning fanns inte i början av 2000- talet heller man åt vad som fanns eller gick hungrig. Idag kan en helt drös av barn bara äta chicken nuggets och pannkaka annars bokstavligt talat dör de. 

Selektiva ätstörningar hör dock ofta ihop med npf. Min yngsta finns på autimsspektrat och är både extremt känslig för dofter och konsistenser. Äldsta har inga såna preferenser alls och båda har samma föräldrar och fått samma uppfostran inom precis allt. De är som de är, de små liven. 
  • Spucks
    användarnamn3012 skrev 2023-03-24 12:43:44 följande:

De ska agera som små miniatyrversioner av vuxna som jobbar i kontorslandskap.

Nej, skolan går inte att jämföra med en kontorslandskap, för i en kontorslandskap brukar folk inte springa runt, skrika, kasta saker osv. Ett kontorslandskap är ett relax-spa i jämförelse med ett klassrum.
  • callmepreggoornot

Du är medveten om att NPF ökat pga ärftlighet va? Troligt med tanke på din närvaro i alla NPF-trådar. Selektiv ätstörning fanns även då men du väljer själv att inte läsa på istället för att spy ur dig det där.
  • nytt eller gammalt

Såg denna:

www.aftonbladet.se/nyheter/a/4ox14g/14-aringens-kontakt-med-skolan-ett-vykort-ibland

Sådana sorgliga historier.

det känns som att man vill bli politiker och försöka göra skillnad för skolan. det är helt sjukt hur de behandlar barn. Särskilt alla barn som de isolerar från andra, som får sitta ensamma i små rum utan att göra något vettigt. Självklart kan inte det bidra till en positiv utveckling för barnen.

Jag tror att det behövs specialklasser för de som inte klarar av stora sammanhang. 

Det behövs en mångfald av olika skolformer. Att vi försöker ha en skolform som passar alla är befängt när man tänker efter. 

• användarnamn3012

Selektiv ätstörning fanns även förr men märktes inte utåt. Min svärmor berättade att henne ena son i princip bara åt pasta under flera år. Han fick givetvis ingen specialkost i skolan, som det är nu, utan fick väl klara sig på knäckebröd och rivna motötter. Och så minns jag min egen barndoms skola på 80-talet. Det var ganska många av mina kompisar som inte åt. 

Ang att föräldrar idag är överbeskyddande och att det är därför barnen är hemma så är det en myt. Jag har hört berättelser om föräldrar som i princip burit/släpat sitt panikskrikande barn till skolan eftersom pressen utifrån (skolplikt) är så stor. Det blir en fruktansvärd erfarenhet både för förälder och barn. Ingen förälder vill ha ett barn som inte klarar av att gå till skolan. Det är både psykiskt och ekonomiskt knäckande på det personliga planet. Och jag vågar inte tänka på vad det kostar för samhället, så det finns all anledning att försöka vända skutan.
  • användarnamn3012
    Spucks skrev 2023-03-24 13:18:24 följande:
    Nej, skolan går inte att jämföra med en kontorslandskap, för i en kontorslandskap brukar folk inte springa runt, skrika, kasta saker osv. Ett kontorslandskap är ett relax-spa i jämförelse med ett klassrum.
    Ok jag ger mig:) Det var bara för att illustrera för alla vuxna som inte hade klarat av ett öppet kontorslandskap utan hade sjukskrivit sig efter några månader på jobbet!
  • användarnamn3012
    Anotherone skrev 2023-03-24 12:49:29 följande:
    Det är sevärt! Lite väl fjantigt i vissa avsnitt, det här är ett ämne som inte ska skojas bort. Men om det gör att fler lockas att titta och att det väcker intresse så må det väl vara hänt.
    Utöver det bör alla ta till sig forskning om uppväxtvillkor, hälsa och digitalt input, Sissela Nutley delade ett läsvärt inlägg senast idag. 
    Vi ska förstås påverka skolan också men är det tufft för barnen på dagtid i skolmiljö så får jag i då som förälder rigga en sund miljö hemma som motvikt till det. 
    Ska kolla!

Ja så är det ju absolut! Det är många delar som måste in för välmåendet.
Svar på tråden Varför är så många barn , nu plötsligt, hemmasittare?