• TvillingmammaVästgöte

Varför är så många barn , nu plötsligt, hemmasittare?

Läser i Aftonbladet om alla hemmasittare och de 32000 som står i kö till BUP.
    När jag växte upp på sjuttiotalet och åttiotalet hörde jag aldrig talas om någon hemmasittare, vad jag vet förekom det inte ? Nu finns det många och jag känner själv till flera.

Tvingade man helt enkelt barnen förr att gå till skolan? Vad är det som hänt?

• Svar på tråden Varför är så många barn , nu plötsligt, hemmasittare?
  • Citronella
    Anotherone skrev 2023-03-24 13:07:20 följande:
    Selektiva ätstörningar hör dock ofta ihop med npf. Min yngsta finns på autimsspektrat och är både extremt känslig för dofter och konsistenser. Äldsta har inga såna preferenser alls och båda har samma föräldrar och fått samma uppfostran inom precis allt. De är som de är, de små liven. 
    Har jag sagt att det inte är vanligt vid NPF? Jag konstaterar bara att det inte fanns för 20 år sen. Barn är individer och behöver uppfostras olika. 
  • Citronella
    callmepreggoornot skrev 2023-03-24 13:19:37 följande:
    Du är medveten om att NPF ökat pga ärftlighet va? Troligt med tanke på din närvaro i alla NPF-trådar. Selektiv ätstörning fanns även då men du väljer själv att inte läsa på istället för att spy ur dig det där.
    Varför skulle det bli vanligare för att det är ärftligt? Rimligtvis borde det hålla sig på samma nivå. Jag har förövrigt inte sagt ett ljud om NPF det är du som klistrar på mig åsikter jag inte har och det får stå för dig. 
  • Anotherone
    Citronella skrev 2023-03-24 13:54:03 följande:
    Har jag sagt att det inte är vanligt vid NPF? Jag konstaterar bara att det inte fanns för 20 år sen. Barn är individer och behöver uppfostras olika. 
    Att man inte pratade om det på samma sätt var knappast för att det inte förekom eller "fanns". 
  • Citronella
    användarnamn3012 skrev 2023-03-24 13:20:56 följande:
    Selektiv ätstörning fanns även förr men märktes inte utåt. Min svärmor berättade att henne ena son i princip bara åt pasta under flera år. Han fick givetvis ingen specialkost i skolan, som det är nu, utan fick väl klara sig på knäckebröd och rivna motötter. Och så minns jag min egen barndoms skola på 80-talet. Det var ganska många av mina kompisar som inte åt. 

Ang att föräldrar idag är överbeskyddande och att det är därför barnen är hemma så är det en myt. Jag har hört berättelser om föräldrar som i princip burit/släpat sitt panikskrikande barn till skolan eftersom pressen utifrån (skolplikt) är så stor. Det blir en fruktansvärd erfarenhet både för förälder och barn. Ingen förälder vill ha ett barn som inte klarar av att gå till skolan. Det är både psykiskt och ekonomiskt knäckande på det personliga planet. Och jag vågar inte tänka på vad det kostar för samhället, så det finns all anledning att försöka vända skutan.

Du bekräftade just allt det jag sa. Först säger du att din svärmors son bara återstart sen berättar du att han åt morötter och knäckebröd och visst åt vad som fanns. Idag hade han fått pasta och troligtvis vägrat äta knäckebröd och morötter (som är nyttigare) Han dog inte heller. Idag hävdar föräldrar att deras barn dör som flugor om de inte får pannkaka. Att dö är inget man kan dölja rimligtvis borde det ha uppmärksammats att barn svalt ihjäl och dog förr. 

Skolplikten tas inte allvarligt i Sverige. Barn är hemma år efter år och det görs inget. Föräldrarna får inget straff och socialen gör inget heller. Föräldrarna har inte ens vett nog att ta datorn från barnen. 

• Citronella
    Anotherone skrev 2023-03-24 14:00:41 följande:
    Att man inte pratade om det på samma sätt var knappast för att det inte förekom eller "fanns". 
    Det är en bekväm ursäkt. Jag tror det hade uppmärksammats att en massa barn svalt ihjäl och dog eller bröt mot lagen (skolplikt) 
  • användarnamn3012
    Citronella skrev 2023-03-24 14:22:38 följande:

Du bekräftade just allt det jag sa. Först säger du att din svärmors son bara återstart sen berättar du att han åt morötter och knäckebröd och visst åt vad som fanns. Idag hade han fått pasta och troligtvis vägrat äta knäckebröd och morötter (som är nyttigare) Han dog inte heller. Idag hävdar föräldrar att deras barn dör som flugor om de inte får pannkaka. Att dö är inget man kan dölja rimligtvis borde det ha uppmärksammats att barn svalt ihjäl och dog förr. 

Skolplikten tas inte allvarligt i Sverige. Barn är hemma år efter år och det görs inget. Föräldrarna får inget straff och socialen gör inget heller. Föräldrarna har inte ens vett nog att ta datorn från barnen. 

Din mamma kanske borde komma och ta datorn ifrån dig. Din datortid verkar inte generera speciellt mycket konstruktivt utan mest en massa hittepå som du suttit hemma på kammaren och kokat ihop och ilsknat till över. Känner du ens någon familj i den situation som diskuteras här? Eller bygger du din kunskap på något kommentarsfält på Facebook?

Du vet att det i vissa kommuner utdöms vite? Föräldrar som ska betala för varje dag de inte får sitt sjuka barn till skolan. Tror du att det hjälper barnet att bli friskt? Och vad tycker du att socialen ska göra? Borde de omhänderta tusentals barn och flytta dem bort från deras välfungerande hem bara för att de inte klarar av skolan? Låt mig gissa. Du önskar att vi hade Trump som ledare här i Sverige så att det blev lite ordning och reda. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Citronella skrev 2023-03-24 14:22:38 följande:

Jag känner flera hemmasittare. I dessa fall följer föräldrarna med till skolan en gång i veckan och eleverna gör arbetet hemma, med stöd av föräldern. Så de klarar skolan trots att de inte deltar i undervisningen. Borde ju inte fungera men det verkar det ändå göra. Skolan gör väl något undantag från närvaroplikten, för att barnen ändå skall få sitt avgångsbetyg från nian. 
  • Mrs Moneybags

Skolmiljön är helt annorlunda idag än den var då. Jag vet, för jag gick själv i skolan på den 79-80-talet samt har ett barn i skolan idag. Det är hård stämning, lite personal, stora klasser - megaskolor på sina håll. Min man jobbar på en skola md 7-8 paralleller i varje årskull exvis. Det går inte att jämföra med hur lugnt det var när jag gick i skolan. 

De första hemmasittarna jag hörde talas om var i början av 2000-talet. Tyvärr är alla tre av dem inte i livet idag. Stora personliga problem i kombination med föräldrar som inte orkar/klarar av att ta ansvar av olika skäl gör det svårt att klara av skolan som den ser ut idag. 

Jag lägger ner tid på läxor och pluggande varje vecka med min son, har regelbunden kontakt med lärare och annan skolpersonal så fort något inträffar eller så fort jag har frågor mm. Min mamma behövde inte göra något av det, det flöt bara på. Helt annorlunda jämfört med idag. Det fanns tillgång till stödpersonal och lärarna hade tid för oss på ett helt annat sätt. 

Jag har en vän vars barn gick i en klass där 4-5 utvecklingsstörda gick i hela mellan- och högstadiet. Lika dåligt för dem som för resten av klassen. Man försöker tvinga in folk i miljöer där de inte mår bra och inte kan utvecklas. Sedan får lärarna inte tillräckligt med tid och resurser att hantera allt. Då blir det barn som faller mellan stolarna. 

• AndreaBD
    Magical skrev 2023-03-24 07:26:10 följande:

På 70-talet fanns inte begreppet. Det fanns ungdomar som inte gick till skolan men samhället var också annorlunda förr. 

Det var faktiskt lite enklare i skolan förr också. I takt med digitalisering är det rätt mycket som man ska lära sig som inte fanns ens förr. Allt är mer komplext än för oss som gick i skolan på 70-talet.
    Betygssystemet var också annorlunda. Många av de som idag är hemmasittande, kanske fick 1:or i betyg för att de sporadiskt var i skolan och då gjordes inga speciella insatser utan man ryckte på axlarna och tyckte att de har ju klarat skolan då, fått betyg. Samverkan mellan hem och skola fanns knappt på den tiden heller. 

Idag vet vi mer om varför vissa får såna svårigheter att man stannar hemma. Oavsett om någon har NPF eller inte, så är det stor andel av de som är hemma som har just NPF. Dessa fanns förr med men det fans inte diagnosinstrument på det viset som finns idag.
    Sedan lever vi just nu i en tid där "allt" ska bedömas medicinskt/mätas och det kanske inte alltid är bra, jag vet inte. Det beror på att hjärnforskningen går så mycket framåt att man kan "se" saker man inte kunde se förr. Nu kan man t.e.x "se" dyslexi vid hjärnscanning, det kunde man inte förr, för man visste inte vad det var man skulle titta efter. 

Forskningen som visar att läsförmågan har minskat mycket sedan ungarna fick datorer tror jag också att vi ska ta på stort allvar. På gruppnivå läser ungdomar sämre än förr (finns naturligtvis glädjande, alltid vissa som är storläsare) och det innebär att de helt enkelt greppar språket sämre, men de förstår ju inte det för de vet inte hur det skulle vara annars (bara att se härinne hur en del inte kan skillnad på de-dem, inte stavar bra, inte vet skillnaden på "Kalle tvättar sin bil" eller "Kalle tvättar hans bil" osv). 
    Ungdomar som säger att de aldrig läser en bok har ökat. Så måste de läsa böcker i skolan, kommer till gymnasiet, kraven ökar och det blir riktigt tufft för vissa, för de har inte tränat upp sin läsförmåga. Universitetsstudenter som inte klarar studierna där sen heller, av samma skäl. 

Men det handlar inte bara om skolan, det handlar om hela samhället. Vi har hjälpmedel till allt. Du behöver knappt skriva en text själv längre utan datorn kan fixa det mesta åt dig. Elever som tycker att de "kan" glosor på andra språk för att de googlar dem, medan läraren försöker förklara att oren (och hur man ska använda den) måste sätta sig i långtidsminnet, för annars kan du det inte själv. 

Bra sammanfattning. Det finns många delar i det här.
Svar på tråden Varför är så många barn , nu plötsligt, hemmasittare?