användarnamn3012 skrev 2023-03-24 13:20:56 följande:
Selektiv ätstörning fanns även förr men märktes inte utåt. Min svärmor berättade att henne ena son i princip bara åt pasta under flera år. Han fick givetvis ingen specialkost i skolan, som det är nu, utan fick väl klara sig på knäckebröd och rivna motötter. Och så minns jag min egen barndoms skola på 80-talet. Det var ganska många av mina kompisar som inte åt.
Ang att föräldrar idag är överbeskyddande och att det är därför barnen är hemma så är det en myt. Jag har hört berättelser om föräldrar som i princip burit/släpat sitt panikskrikande barn till skolan eftersom pressen utifrån (skolplikt) är så stor. Det blir en fruktansvärd erfarenhet både för förälder och barn. Ingen förälder vill ha ett barn som inte klarar av att gå till skolan. Det är både psykiskt och ekonomiskt knäckande på det personliga planet. Och jag vågar inte tänka på vad det kostar för samhället, så det finns all anledning att försöka vända skutan.
Du bekräftade just allt det jag sa. Först säger du att din svärmors son bara återstart sen berättar du att han åt morötter och knäckebröd och visst åt vad som fanns. Idag hade han fått pasta och troligtvis vägrat äta knäckebröd och morötter (som är nyttigare) Han dog inte heller. Idag hävdar föräldrar att deras barn dör som flugor om de inte får pannkaka. Att dö är inget man kan dölja rimligtvis borde det ha uppmärksammats att barn svalt ihjäl och dog förr.
Skolplikten tas inte allvarligt i Sverige. Barn är hemma år efter år och det görs inget. Föräldrarna får inget straff och socialen gör inget heller. Föräldrarna har inte ens vett nog att ta datorn från barnen.