Inlägg från: Anonym (S) |Visa alla inlägg
  • Anonym (S)

Försvara sig själv och sitt

Anonym (Enkelt) skrev 2023-04-16 14:05:24 följande:

Så mycket våld som nöden kräver, varken mer eller mindre. Det utesluter inte att olyckor händer men man ska ha "lagom" som målsättning.

Min sambo är sportskytt, med vapenskåpet i sovrummet. Skulle någon bryta sig in hos oss; vi två och våra nyfödda tvillingar, så skulle han knappast gå ner, kontrollera och ifrågasätta "Ursäkta, vad gör ni tre här? Maskerade och beväpnade? Hmmm, vilket av vapnen ska jag använda, vilken kaliber ska jag välja, hur och var ska jag skjuta dessa tre i tur och ordning så det orsakar så lite skada som möjligt?? Förresten, vill ni ha kaffe istället?". Han skulle ta yttersta vapnet och bara peppra. Och eftersom detta är Sverige så skulle våra barn få växa upp med sin pappa bakom lås och bom.
  • Anonym (S)
    Tukt skrev 2023-04-16 23:15:34 följande:
    Är det så då, menar du? Alltså är lagen utformad så att man ska bjuda på kaffe först?
    Tjaa, man ska väl göra vad man kan för att undvika angrepp? 
  • Anonym (S)
    Tukt skrev 2023-04-17 00:12:26 följande:
    Det ska man såklart göra. Men om inte finns det en rätt tydlig lag där man får värna sig själv, sin bostad, sin familj och även andra. Däremot ingår det inte att vara jury och bödel i själva konceptet.
    Det borde ju till att börja med vara att man inte tar sig in i någon annans bostad. Utan den som bor där ska "tänka sig för", "inte använda mera våld än vad nöden kräver", i värsta situationen ändå förväntas tänka klart och logiskt. Men det verkar inte vara så, visade ju den här domen tydligt. Man borde även med gott samvete kunna skjuta den som ger sig på sin egendom i form av bilar, båtar, husbilar, arbetsmaskiner etc, för den har inte på din egendom att göra!! Men mord skulle ju gå före stöld juridiskt. Så länge det är så kommer stölderna fortsätta.
  • Anonym (S)

Jag vet inte om det bara är en myt att jag kan bli dömd om inbrottstjuven/våldsmannen t.ex. halkar på min oskottade trappa och slår sig? Eller snubblar på en leksak som ligger framme?
    Något jag hört och det är så dumt att det inte skulle förvåna mig om det är sant.

• Anonym (S)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-04-17 14:33:40 följande:

I Sverige får man visst göra vad som krävs för att rädda livhanken (eller skydda någon annan), men inte mer än så. 

Det finns säkert idiotiska domar där skickliga advokater har fått hederliga medborgare fällda för nödvärn, för att medborgaren i fråga tog i för mycket eller inte tänkte klart i stundens hetta. Men då tycker jag att man ska överklaga. Sen beror det ju på omständigheterna. Frågan brukar landa i om man har använt övervåld OCH om man hade skäl att frukta för sitt liv. Allt beror på hur man tolkar detta. Skickliga advokater kan nog vända och vrida på det mesta. 

Men att man automatiskt skulle ha rätt att skada eller döda inkräktare, är ännu värre. Det finns som sagt flera exempel från USA där människor som varken var inbrottstjuvar eller våldsmän, har skjutits ihjäl för att de råkade befinna sig på någons egendom. Ska andra få skjuta en för att man går fel eller gör någon mindre dumhet? Vill vi ha ett sånt samhälle? 

Skulle något hända skulle man garanterat råka ut för en sådan advokat! Och för en vanlig svensson är det inte "bara att överklaga" heller. Se bara på "Fightern" här som "ansågs" ha kunnat göra på en massa andra sätt. För det har man ju sinnesnärvaro till, får jag en spontan känsla av.... Skulle någon olovligen ta sig in i huset så är det nog ganska självklart för de flesta att ta det säkra före det osäkra. Medan lagen anser att man ska stanna upp och kolla läget och kommunicera för att få klart för sig att det verkligen handlar om ett rån, och därmed riskera en kula i skallen själv. Det finns ju liksom ingen i världen som har i vårt hus att göra, oavsett anledning!! Medan en skicklig advokat säkerligen skulle kunna få det till "Men h*n 'gick fel'!" eller liknande!
    Sen givetvis så är det väl ingen som kräver att lagen ska säga att man har rätten på sin sida att skjuta majblomme-försäljare som vistas på tomten (även om jag själv avskyr försäljare av alla dess slag!)! Men jaa, skulle någon stryka omkring runt huset inne på tomten så drar ju jag hellre ett luftgevärskott t.ex än iskallt väntar på inbrott, få kåken nerbrunnen etc.
  • Anonym (S)
    Tom Araya skrev 2023-04-17 23:45:51 följande:
    Lagen finns ju till för att skydda människor mot ren dumhet och okontrollerad aggression.

Ingen ifrågasätter vad som är rätt och fel i ett fall där en yngling går in på tomten för att stjäla en cykel... såklart det är fel att stjäla, därför är ett ingripande rimligt.

Men det vore oerhört olyckligt om tomtägaren satte en yxa i huvudet på grabben som visar sig vara 13 och inte är registrerad för något brott sedan tidigare, istället för att bara hejda honom och ringa polisen, vilket han kunde ha gjort.
    Och det ska man hinna ta reda på?? Fråga om åldern? Idag när varenda snorunge verkar gå runt hög och beväpnad. Hur "hejdar man honom" på ett bra sätt, menar du?
    Jag är helt bakom de poliser som sköt ihjäl grabben med DS som sprang runt med luvtröja mitt i natten, beväpnad med en atrapp. Möjligen att de kunde siktat bättre och skadeskjutit än att tömma magasinen. Men hur fasen ska man veta?? Man hinner ju aldrig i livet stanna upp och reflektera, när man dessutom är på larm om just en beväpnad typ i samma område. I dagens läge går man dessutom på en och 20 till dyker fram ur buskarna.
  • Anonym (S)

Har oturen att både bo nära och haft äran att ha känt paret där Edvin Gyllensvaan var inne, i Mantorp. Paret var skamligt naiva, bjöd t o.m på fika. Så jag anser ju att de flesta av er pratar ren skit. Oj så det ska utvärderas och tänkas när en okänd person plötsligt står i hallen, "inbrottstjuvar skadar sällan", "tänk på åldern", "lära sig självförsvar" etc. Kommer någon in här så smäller det från vapenskåpet, that's it! Vet att maken garanterat skulle åka in på livstid, men vad är egentligen alternativet?? Gå inte in i någons hus olovandes om du inte är beredd att dö!

• Anonym (S)
    Tukt skrev 2023-04-24 22:32:50 följande:
    Det gäller säkert grannens dementa morfar som bara råkar gå fel också, eller killen med downs som ska sälja majblommor. Meja ned dom bara! Pang, pang!
    Eller en sjuk galning som endast har som mål att slakta oss som grisar. Du kanske vågar chansa?
Svar på tråden Försvara sig själv och sitt