Försvara sig själv och sitt
Så mycket våld som nöden kräver, varken mer eller mindre. Det utesluter inte att olyckor händer men man ska ha "lagom" som målsättning.
Så mycket våld som nöden kräver, varken mer eller mindre. Det utesluter inte att olyckor händer men man ska ha "lagom" som målsättning.
Jag vet inte om det bara är en myt att jag kan bli dömd om inbrottstjuven/våldsmannen t.ex. halkar på min oskottade trappa och slår sig? Eller snubblar på en leksak som ligger framme?
Något jag hört och det är så dumt att det inte skulle förvåna mig om det är sant.
I Sverige får man visst göra vad som krävs för att rädda livhanken (eller skydda någon annan), men inte mer än så.
Det finns säkert idiotiska domar där skickliga advokater har fått hederliga medborgare fällda för nödvärn, för att medborgaren i fråga tog i för mycket eller inte tänkte klart i stundens hetta. Men då tycker jag att man ska överklaga. Sen beror det ju på omständigheterna. Frågan brukar landa i om man har använt övervåld OCH om man hade skäl att frukta för sitt liv. Allt beror på hur man tolkar detta. Skickliga advokater kan nog vända och vrida på det mesta.
Men att man automatiskt skulle ha rätt att skada eller döda inkräktare, är ännu värre. Det finns som sagt flera exempel från USA där människor som varken var inbrottstjuvar eller våldsmän, har skjutits ihjäl för att de råkade befinna sig på någons egendom. Ska andra få skjuta en för att man går fel eller gör någon mindre dumhet? Vill vi ha ett sånt samhälle?
Har oturen att både bo nära och haft äran att ha känt paret där Edvin Gyllensvaan var inne, i Mantorp. Paret var skamligt naiva, bjöd t o.m på fika. Så jag anser ju att de flesta av er pratar ren skit. Oj så det ska utvärderas och tänkas när en okänd person plötsligt står i hallen, "inbrottstjuvar skadar sällan", "tänk på åldern", "lära sig självförsvar" etc. Kommer någon in här så smäller det från vapenskåpet, that's it! Vet att maken garanterat skulle åka in på livstid, men vad är egentligen alternativet?? Gå inte in i någons hus olovandes om du inte är beredd att dö!