• Mirosen

Försvara sig själv och sitt

Hej, 
    Hur långt anser ni att man får gå för att försvara sig? Oavsett om du blir angripen utomhus eller om någon tar sig in i ditt hem?
    Hur ska man ha sinnesstämning och fundera på om personen som attackerar dig har uppsåt att döda och hur mycket våld du själv får använda för att det inte ska räknas som mord? 
    Jag har funderat på det sedan fallet i Borås togs upp för första gången.

• Svar på tråden Försvara sig själv och sitt
  • Kotten23

Det ska va som i vissa stater i usa. Om jag vaknar på natten av en inbrott tjuv så ska jag få döda utan att åka på något. 

• Anonym (Sweet but a psycho)

Mitt hem, mina regler.

Kommer du oinbjuden på natten så utgår jag från det värsta och anfaller med en kavallerisabel från väggen, eller farfarsfars yxor.

• Mirosen

Exakt! Sverige är bra på en hel del, men när det kommer till viss lagstiftning som gäller bl.a. rätten att försvara sig själv eller andra är det väldigt skitnödigt. 

Jag hade också grabbat tag i ett tungt eller vasst föremål och svingat.
  • Anonym (Helheten)

Just detta fall från Tingsrätten i Borås handlar om ett gäng knarkförsäljare som var oeniga om sina marknader.
    Ingen part var oskyldig.

• Anonym (M)

Självklart kan du försvara fig, men du får ta konsekvenserna om du tar i för mkt.

Typiskt svenskar, att inte vilja ta ansvar för sina handlingar. Men de som åker in pga övervåld är väl inte de skarpaste knivarna i lådan. 

• Anonym (Aa)
    Anonym (M) skrev 2023-04-16 09:30:34 följande:

Självklart kan du försvara fig, men du får ta konsekvenserna om du tar i för mkt.

Typiskt svenskar, att inte vilja ta ansvar för sina handlingar. Men de som åker in pga övervåld är väl inte de skarpaste knivarna i lådan. 

Sluta med rasismen tack!
  • AndreaBD
    Anonym (Aa) skrev 2023-04-16 10:35:11 följande:
    Sluta med rasismen tack!
    Så urvattnas begrepp. Nej, det är inte rasism. På sin höjd kan du väl hävda att det kan vara en fördom (men det skulle inte jag hålla med om), eller att det är en generalisering. 
  • Anonym (Aa)
    AndreaBD skrev 2023-04-16 11:38:48 följande:
    Så urvattnas begrepp. Nej, det är inte rasism. På sin höjd kan du väl hävda att det kan vara en fördom (men det skulle inte jag hålla med om), eller att det är en generalisering. 

Det blir vanligare och vanligare att se den typen av kommentarer på forum om svenskar. Det är inte ok, och det är viktigt att påpeka det. 

Det är inte ok att säga så om invandrare så varför är det ok att säga så om infödda? 

• ClumsySmurf
    AndreaBD skrev 2023-04-16 11:38:48 följande:
    Svenskar är en konflikträdd minoritet.
  • Anonym (Enkelt)

Så mycket våld som nöden kräver, varken mer eller mindre. Det utesluter inte att olyckor händer men man ska ha "lagom" som målsättning.

Svar på tråden Försvara sig själv och sitt