Inlägg från: Polyrytm |Visa alla inlägg
  • Polyrytm

Försvara sig själv och sitt

Anonym (M) skrev 2023-04-16 09:30:34 följande:

Självklart kan du försvara fig, men du får ta konsekvenserna om du tar i för mkt.

Typiskt svenskar, att inte vilja ta ansvar för sina handlingar. Men de som åker in pga övervåld är väl inte de skarpaste knivarna i lådan. 

Jag tror inte du förstår vilken fruktansvärd press och stress man är under i ett scenario där man är attackerad och måste kämpa för sitt liv.
    Att det då kan gå från "acceptabel" och laglig mängd motstånd till att svårt skada eller kanske till och med döda sin angripare är väldigt lätt hänt. 
    Inte ens om du tränar hela livet och arbetar med personskydd osv kan du vara säker på att balansera precis på gränsen.

För övrigt, vad är det för stolpskott som ogillar denna tråd och rätten att få försvara sig själv, sin familj och sitt hem?
  • Polyrytm
    Anonym (Aa) skrev 2023-04-16 12:53:34 följande:

Det blir vanligare och vanligare att se den typen av kommentarer på forum om svenskar. Det är inte ok, och det är viktigt att påpeka det. 

Det är inte ok att säga så om invandrare så varför är det ok att säga så om infödda? 

Det verkar som att man kan säga precis vad som helst om svenskar.
  • Polyrytm
    Tukt skrev 2023-04-16 15:22:09 följande:

Vi har faktiskt en nödvärnsrätt här i Sverige. På en del verkar det som att den inte finns, bara för att man inte får mörda folk lite som en själv vill och känner för.

Precis.
    Alltså, varför ogillar man ditt inlägg? Är man emot rättigheten att värna och försvara sitt och sin familjs liv, väl och ve?
    Vad är det för människor som tycker så? Helt obegripligt. 
  • Polyrytm
    Anonym (Fightern) skrev 2023-04-16 18:34:03 följande:

Har du varit med när den prövas i en rättegång?
    Snårigt som bara den och advokater bryter ner ett förlopp som varar några sekunder i ms där man förväntar sig ta rätt beslut.
    Jag nyttjade min rätt att inte bli mördad och blev ändå fälld för övervåld då jag inte sprang från platsen.
    Helt sjukt är det.
  • Polyrytm
    Anonym (Fightern) skrev 2023-04-16 15:03:28 följande:

Du får använda så mycket våld som behövs för att rädda ditt liv, det inkluderar faktiskt att man har ihjäl den andra personen. Dock blir man inte helt utan skuld då men det är oerhört förmildrande.

Angående om du ska ha sinnesnärvaro att tänka innan om du är i en livsfarlig situation så är svaret glasklart ja. Se bara på hur poliser anses förstå att det är ett verklighetstroget vapen de har riktat mot sig, de har kanske inte ens en sekund på sig att avgöra men förväntas i en rättegång kunna avgöra just detta.

Jag blev anfallen av en dåre med kniv, han skrek högt och tydligt att han skulle döda mig, vittnen till händelsen bekräftade detta också.
    Jag blev dömd för övervåld då han i avväpningen grep efter sin kniv och skar sig rätt rejält i händerna.
    Jag ansågs skulle kunnat avväpna honom utan personskador och skulle dessförinnan också gjort klart för mig att han hade för avsikt att döda mig.
    Idioten hävdade genom sin advokat genom hela rättegången att han bara skämtade och att han inte alls tänkte döda mig, att han högg mot mig (vid vilket jag aväpnade honom) var bara på skoj och han tänkte bara skrämmas lite.

Så i Sverige får man använda minsta möjliga våld som krävs för att stoppa hotet mot liv eller egendom. Jag skulle enligt domen lätt kunnat springa ifrån honom, att jag satt på marken vid händelsen och inte varit på fötter innan kniven träffat mig var mindre viktigt.

Att försvara sig mot någon som attackerar en med kniv är förmodligen det svåraste som finns. 
    Man testade detta på amerikanska poliser i simulerade attacker, och jag tror det var inom 7 meter så hade aldrig poliserna någon chans, ens med pistol. De hann alltså inte ens få upp vapnet innan knivmannen var framme och högg polisen.
    Hur fan ska en vanlig medborgare, utan träning och vapen, ha en chans att försvara sig?
  • Polyrytm
    Tom Araya skrev 2023-04-19 02:06:02 följande:
    Ingen förväntar sig det och inte heller lagen har den meningen.
    Men om du redan från början har inställningen att våldsanvändningen vid ett ingripande ska begränsas till vad som är nödvändigt endast, så är risken för övervåld mindre än om man går in i en situation med en friare syn på våldsanvändning. Här måste man också beakta att situationsbedömning, reaktion, val, känslomässig påverkan mm inte bara är faktorer för människors beteende i nämnda situation, utan riskerar att påverka beteendet i mer allmän mening, vilket kortfattat innebär att personer ställer till det för sig själva och tar med sig omgivningen i konsekvenserna.
    Har du varit i slagsmål nån gång eller nlivit attackerad och behövt försvara dig?
  • Polyrytm
    Tom Araya skrev 2023-04-22 16:52:11 följande:
    Javisst.

Har även militär skyddsvaktsutbildning där man tittar mycket på lagutrymmet för våldsanvändning.
    Jag kanske missförstår dig, men menar du att genomsnitts-personen som aldrig tränat kamp eller självförsvar har kapacitet nog att avvärja en attack men även kapacitet och sinnesnärvaro att reglera motståndet så det inte blir övervåld?

Vad ingick i den militära skyddsvaktsutbildningen och hur lång var den?

Jag tycker alla, speciellt tjejer, bör lära sig självförsvar. 
  • Polyrytm
    Tow2Mater skrev 2023-04-23 13:59:29 följande:
    Fast rent praktiskt om det t ex hade handlat om en genomsnittskvinna, skulle hon haft liten chans att avvärja sig ens med ett slagträ. Det enda rätat borde varit att kunna sätta ett skott i personen när han borjade närma sig.
    Precis så.

En genomsnittlig kvinna har knappt en chans mot en dito man, även om kvinnan som sagt är beväpnad med ett baseballträ.

För att en genomsnittlig kvinna ska öka sin chans att överleva en attack eller avvärja en våldtäkt eller liknande måste hon glömma alla tankar om att bromsa sig själv pga rädsla för övervåld, hon måste fullständigt gå in i beast mode och inte sluta föränn gärningsmannen ligger/gett upp eller tagit till flykten.
  • Polyrytm
    Så allting gick skrev 2023-04-23 14:56:22 följande:
    Dom flesta som gått upp i rätten, vet att saker o ting inte är lätta att bevisa eller ens mot bevisa. har själv varit i rätten som ungdom, uppvuxen norr över, allt för ofta var värnpliktiga jägare ute på korgen, enormt kaxiga.
    Allt för ofta provocera dom i kön eller på dansgolvet.
    Själv var jag brottare på elitnivå, man tränar kast dagligen, nöter in så kommer in från alla lägen, tillslut sitter kastet i ryggraden, den kommer via reflexer.

Detta kast blev använt, jägaren landade på ansiktet, han hade inte kunskapen att vika in huvudet. 

Händelseförloppet som beskriv i rätten av vittnen är att jagaren sprang emot mig, "vi ramla om kull" han slog ansiktet isamband med fallet.
    Ingen kunde se eller ens reflektera att det var ett krysstag jag slog på jägaren.
    Men för rätten berätta även jag, vi munhögg och att att han sprang på mig, vi ramla om kull, sedan gick jag därifrån, Blev helt frikänd. men å andra sidan var det jägaren som muckade gräl, han fick skylla sig själv.

Berätta bara hur svårt det är att bevisa något, allting ses inte som det verkligen är, man går efter omständigheter och inte vad jag använde.
    Det är även min erfarenhet, att människor som inte tränat kampsport eller självförsvar verkligen inte är svåra att ta ner. De vet inte hur de ska agera.
    Tänk då om en otränad blir attackerad av en tränad. Som tur är brukar människor som tränar kamp vara fredliga individer.

Brottare är läskiga, förövrigt. 😄
  • Polyrytm
    Tom Araya skrev 2023-04-23 23:58:10 följande:
    Inte ens i ditt beskrivna scenario är kniv lämpligt. Risken att själv skadas av den är hög. Kniv kan möjligen (för tränade) användas som attackvapen där du är den som är förberedd, planerande och initierande, medan motståndaren är oförberedd.

Vilket annat tillhygge som helst är mer lämpligt. 

En tjuv har sällan uppsåt att skada någon fysiskt, utan de vill bara ha lättsåld egendom och sedan kunna smita ifrån platsen på enklast smidiga sätt. Detta gör att behovet av våldsanvändning är minimalt i situationen.
    Problemet är att man inte kan veta om inbrottstjuven i hallen bara hade intentionen att norpa och sälja dina prylar eller om situationen blir en såkallad Home invasion där du blir fastbunden och får se på när  din fru och barn blir våldtagna i timmar och till sist får sina halsar avskurna.
  • Polyrytm
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-04-25 13:01:48 följande:

Anonym S, med den inställningen skulle folk skjuta varandra till höger och vänster. Den påträngande grannen eller förvirrade pensionären, KAN ju vara en våldsam galning.

Tack och lov fattar de flesta att man inte kan resonera så, bara för att det ibland sker otäcka och EXTREMT ovanliga fall. Som det fruktansvärda i Mantorp.

De flesta blir inte slaktade på det sättet, och de som blir det har oftast någon koppling till mördaren. 

Du behöver inte ?chansa?. I skarpt läge förväntar sig ingen att man ska hinna tänka efter. Står en hotfull och beväpnad person i din hall, har du all rätt att agera.

Men en störig unge eller dement gamling som har gått in på fel tomt eller in genom fel dörr, är inte ?skarpt läge?.

De flesta som kör bil skadas eller dör inte i bilolyckor heller, men det är vettigt att ha bälte på ändå. 
    Att vara beredd på att saker kan hända, och gärna träna någon form av självförsvar är väldigt bra, speciellt i ett land där sk home invasions och liknande ökar kraftigt.

Att trycka upp hagelbrakaren i ansiktet på en unge som säljer Majblommor är lika dumt som att vara naiv och sen stå helt handfallen när saker går åt skogen. 
  • Polyrytm
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-04-25 17:16:56 följande:
    Vem har påstått att man ska vara naiv och stå helt handfallen om en inkräktare dyker upp?

Självklart ska man vara vaksam, och man har som sagt rätt att försvara sig. Men hur kan du ens jämföra användning av bilbälte med skjutvapen?

Du skriver ju själv hur orimligt det är att rikta vapen mot vem som helst. 

Home invasions ökar för att det inte är lika enkelt eller lönsamt att råna banker, butiker eller värdetransporter längre. Inget tyder dock på att övervåld eller överanvändning av skjutvapen skulle öka tryggheten. Titta bara på USA.

Det är vissas svartvita resonemang jag kritiserar, inget annat. I deras hillbilly-värld verkar det bara finnas två alternativ. Tro ont om alla eller tro gott om alla. Dra fram hagelbössan eller bjuda på saft och bullar. Tack och lov ser inte verkligheten ut så.
    Home invasions ökar för att vi har importerat kriminella och våldsamma människor.

Jag håller med om en medlem som tidigare skrev i tråden  att vi borde få lagar liknande de Castle doctrine men även Stand your ground som finns i USA. Sverige har förändrats och då måste även lagar och förutsättningar för att kunna försvara sig ändras.

Vet du om att i Tjeckien har ca 250 tusen vanliga civila medborgare licens på concealed carry? Utöver jakt och sportskyttevapen. Schweiz och Österrike har också liknande lagar, samt många vapenägare.
    Det sker knappt några skjutningar i dessa länder. Varför tror du det är så?

Vad menar du med USA?
    Vet du om att det sker mest mord och vapenrelaterat våld i demokratiskt styrda stater där man har väldigt hårda vapenlagar?
    Och tvärtom,  i stater där man litar på sina medborgare och låter skötsamma individer få äga vapen legalt sker det färre mord och vapenrelaterat våld.
    Visste du om att Sverige är ett av världens mest vapentäta länder? Det sker knappt något våld med legala vapen här.
    Vapen är INTE problemet, okontrollerad invandring med stort våldskapital är ett av problemen. 

Men till saken, det jag mest har att invända mot är att folk verkar överskatta sin förmåga att kunna försvara sig själva och dessutom på den nivån att man kan göra det precis lagom.

Det är lite som när tjejer inte vill börja träna tungt på gym för att de inte vill se ut som Schwarzenegger....
  • Polyrytm
    Tom Araya skrev 2023-04-26 23:18:29 följande:
    Jag vill nog påstå att de flesta, med eller utan träning, har en relativt begränsad, närapå obefintlig kapacitet att försvara sig mot en som planerat har syftet att skada/döda och för offret överraskande går till attack.
    Varje grad, nivå och form av avslöjande i syftet och möjlighet för offret till förberedelse inför attacken ökar chanserna markant för att försvara sig.

Det finns två principer av effektivt självförsvar om man inte bär skjutvapen:
    1. Håll avstånd. Detta innefattar allt från att fly från platsen, till att med tillhygge och taktik hålla gm på avstånd och undvika att gå i närkamp med gärningsmannen.
    2. Raka motsatsen, att med kraft, fart och tyngd övermanna gärningsmannen och snabbt minska hans rörelseförmåga till ett minimum. Förenklat; hoppa på, fälla och hålla fast. I detta kan ingå viss greppteknik.
    Det är svårt att använda övervåld i båda dessa taktiker.
    Övervåld är ofta ett resultat av att man är oklar med önskad utgång och hur man når dit, för att istället agera känslomässigt med våld som i huvudsak är skadligt för den utsatte. Våld med slag och hugg kan i bästa fall leda till att gm skräms och avviker.
    Polyrytm skrev 2023-04-24 01:22:16 följande:
    Vad ingick i den militära skyddsvaktsutbildningen och hur lång var den?
    Den klaras av på en helg för en person med grundläggande soldatutbildning och skjutvapenvana.
    Den inkluderar teoretiska kunskaper främst inriktade på juridiken, samt praktiska övningar där man bemöter personer som inkräktar på området du är satt att bevaka, hantering av batong, handfängsel, hur man visiterar mm.Jag håller med dig.

Jag tror nog vi delar syn på det mesta angående detta förutom, om jag inte missförstått, att jag tror det är lätt att det kan bli övervåld i självförssituationer just pga det massiva påslaget av adrenalin i kombination med rädsla. 
    En som lyckats avvärja ett mordförsök har nog svårt att hålla tillbaka slagen eller knivhuggen.

Det tar lång tid att träna och utsätta sig för jobbiga situationer så man blir lugn och agerar och reagerar med kyla i skarpa situationer. 

Ber om ursäkt på förhand om jag blandat ihop eller missförstått något. Jag tycker du verkar vettig och tillför mycket bra här i forumet. Allt gott!
Svar på tråden Försvara sig själv och sitt