Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-04-25 17:16:56 följande:
Vem har påstått att man ska vara naiv och stå helt handfallen om en inkräktare dyker upp?
Självklart ska man vara vaksam, och man har som sagt rätt att försvara sig. Men hur kan du ens jämföra användning av bilbälte med skjutvapen?
Du skriver ju själv hur orimligt det är att rikta vapen mot vem som helst.
Home invasions ökar för att det inte är lika enkelt eller lönsamt att råna banker, butiker eller värdetransporter längre. Inget tyder dock på att övervåld eller överanvändning av skjutvapen skulle öka tryggheten. Titta bara på USA.
Det är vissas svartvita resonemang jag kritiserar, inget annat. I deras hillbilly-värld verkar det bara finnas två alternativ. Tro ont om alla eller tro gott om alla. Dra fram hagelbössan eller bjuda på saft och bullar. Tack och lov ser inte verkligheten ut så.
Home invasions ökar för att vi har importerat kriminella och våldsamma människor.
Jag håller med om en medlem som tidigare skrev i tråden att vi borde få lagar liknande de Castle doctrine men även Stand your ground som finns i USA. Sverige har förändrats och då måste även lagar och förutsättningar för att kunna försvara sig ändras.
Vet du om att i Tjeckien har ca 250 tusen vanliga civila medborgare licens på concealed carry? Utöver jakt och sportskyttevapen. Schweiz och Österrike har också liknande lagar, samt många vapenägare.
Det sker knappt några skjutningar i dessa länder. Varför tror du det är så?
Vad menar du med USA?
Vet du om att det sker mest mord och vapenrelaterat våld i demokratiskt styrda stater där man har väldigt hårda vapenlagar?
Och tvärtom, i stater där man litar på sina medborgare och låter skötsamma individer få äga vapen legalt sker det färre mord och vapenrelaterat våld.
Visste du om att Sverige är ett av världens mest vapentäta länder? Det sker knappt något våld med legala vapen här.
Vapen är INTE problemet, okontrollerad invandring med stort våldskapital är ett av problemen.
Men till saken, det jag mest har att invända mot är att folk verkar överskatta sin förmåga att kunna försvara sig själva och dessutom på den nivån att man kan göra det precis lagom.
Det är lite som när tjejer inte vill börja träna tungt på gym för att de inte vill se ut som Schwarzenegger....