Polyrytm skrev 2023-04-24 01:22:16 följande:
Jag kanske missförstår dig, men menar du att genomsnitts-personen som aldrig tränat kamp eller självförsvar har kapacitet nog att avvärja en attack men även kapacitet och sinnesnärvaro att reglera motståndet så det inte blir övervåld?
Jag vill nog påstå att de flesta, med eller utan träning, har en relativt begränsad, närapå obefintlig kapacitet att försvara sig mot en som planerat har syftet att skada/döda och för offret överraskande går till attack.
Varje grad, nivå och form av avslöjande i syftet och möjlighet för offret till förberedelse inför attacken ökar chanserna markant för att försvara sig.
Det finns två principer av effektivt självförsvar om man inte bär skjutvapen:
1. Håll avstånd. Detta innefattar allt från att
fly från platsen, till att med tillhygge och taktik hålla gm på avstånd och undvika att gå i närkamp med gärningsmannen.
2. Raka motsatsen, att med kraft, fart och tyngd övermanna gärningsmannen och snabbt minska hans rörelseförmåga till ett minimum. Förenklat; hoppa på, fälla och hålla fast. I detta kan ingå viss greppteknik.
Det är svårt att använda övervåld i båda dessa taktiker.
Övervåld är ofta ett resultat av att man är oklar med önskad utgång och hur man når dit, för att istället agera känslomässigt med våld som i huvudsak är skadligt för den utsatte. Våld med slag och hugg kan i bästa fall leda till att gm skräms och avviker.
Vad ingick i den militära skyddsvaktsutbildningen och hur lång var den?
Den klaras av på en helg för en person med grundläggande soldatutbildning och skjutvapenvana.
Den inkluderar teoretiska kunskaper främst inriktade på juridiken, samt praktiska övningar där man bemöter personer som inkräktar på området du är satt att bevaka, hantering av batong, handfängsel, hur man visiterar mm.
Jag tycker alla, speciellt tjejer, bör lära sig självförsvar.
Jag håller med dig.