• Tukt

Försvara sig själv och sitt

Vi har faktiskt en nödvärnsrätt här i Sverige. På en del verkar det som att den inte finns, bara för att man inte får mörda folk lite som en själv vill och känner för.

• Tukt
    Anonym (Fightern) skrev 2023-04-16 18:34:03 följande:

Har du varit med när den prövas i en rättegång?
    Snårigt som bara den och advokater bryter ner ett förlopp som varar några sekunder i ms där man förväntar sig ta rätt beslut.
    Jag nyttjade min rätt att inte bli mördad och blev ändå fälld för övervåld då jag inte sprang från platsen.
    Jag säger inte  att det är perfekt. Men en del tycks ju mena på att en inte har rätt till något.
  • Tukt
    Anonym (S) skrev 2023-04-16 23:00:41 följande:
    Min sambo är sportskytt, med vapenskåpet i sovrummet. Skulle någon bryta sig in hos oss; vi två och våra nyfödda tvillingar, så skulle han knappast gå ner, kontrollera och ifrågasätta "Ursäkta, vad gör ni tre här? Maskerade och beväpnade? Hmmm, vilket av vapnen ska jag använda, vilken kaliber ska jag välja, hur och var ska jag skjuta dessa tre i tur och ordning så det orsakar så lite skada som möjligt?? Förresten, vill ni ha kaffe istället?". Han skulle ta yttersta vapnet och bara peppra. Och eftersom detta är Sverige så skulle våra barn få växa upp med sin pappa bakom lås och bom.
    Är det så då, menar du? Alltså är lagen utformad så att man ska bjuda på kaffe först?
  • Tukt
    Anonym (S) skrev 2023-04-16 23:57:34 följande:
    Tjaa, man ska väl göra vad man kan för att undvika angrepp? 
    Det ska man såklart göra. Men om inte finns det en rätt tydlig lag där man får värna sig själv, sin bostad, sin familj och även andra. Däremot ingår det inte att vara jury och bödel i själva konceptet.
  • Tukt
    Anonym (S) skrev 2023-04-17 00:47:24 följande:
    Det borde ju till att börja med vara att man inte tar sig in i någon annans bostad. Utan den som bor där ska "tänka sig för", "inte använda mera våld än vad nöden kräver", i värsta situationen ändå förväntas tänka klart och logiskt. Men det verkar inte vara så, visade ju den här domen tydligt. Man borde även med gott samvete kunna skjuta den som ger sig på sin egendom i form av bilar, båtar, husbilar, arbetsmaskiner etc, för den har inte på din egendom att göra!! Men mord skulle ju gå före stöld juridiskt. Så länge det är så kommer stölderna fortsätta.
    Det är en dom. Inte ett generellt problem. Men den belyser att det är skillnad på att skydda sig, och på att själv vara den som dömmer eventuella inkräktare till döden.
    I länder med mer skjutvapen och en annan inställning till egen egendom är det heller inte ovanligt att människor dör eller skadas på egendomen, men där det sedan visade sig att de hade fullt legitima skäl att vara på. 
  • Tukt
    fornminne skrev 2023-04-23 08:22:30 följande:

Det handlar inte om att man förväntas hinna tänka efter i skarpt läge. Vi måste skilja på situationer där någon är beväpnad och aggressiv, och snorungar som pallar äpplen eller snor en cykel. 

Visst, du kan inte veta om den uppkäftiga 13-åringen som olovligen befinner sig på din tomt, drar en kniv om du konfronterar denne. Eller rent av ett skjutvapen. Men så länge personen inte gör det, finns inget hot mot dig som motiverar övervåld. 

Nyligen blev en 16-åring i USA skjuten för att han ringde på fel dörr. Han överlevde, men fick svåra skador. Det är lika absurt som det omvända, att åka dit fast man hade skäl att försvara sig.

...Ja och inte långt där efter så var det en kvinna som svängde in på fel väg. Hon strök med. Till och med i USA börjar folk diskutera den här saken nu.
  • Tukt
    Anonym (S) skrev 2023-04-24 22:16:07 följande:

Har oturen att både bo nära och haft äran att ha känt paret där Edvin Gyllensvaan var inne, i Mantorp. Paret var skamligt naiva, bjöd t o.m på fika. Så jag anser ju att de flesta av er pratar ren skit. Oj så det ska utvärderas och tänkas när en okänd person plötsligt står i hallen, "inbrottstjuvar skadar sällan", "tänk på åldern", "lära sig självförsvar" etc. Kommer någon in här så smäller det från vapenskåpet, that's it! Vet att maken garanterat skulle åka in på livstid, men vad är egentligen alternativet?? Gå inte in i någons hus olovandes om du inte är beredd att dö!

Det gäller säkert grannens dementa morfar som bara råkar gå fel också, eller killen med downs som ska sälja majblommor. Meja ned dom bara! Pang, pang!
  • Tukt
    Anonym (S) skrev 2023-04-25 11:38:42 följande:
    Eller en sjuk galning som endast har som mål att slakta oss som grisar. Du kanske vågar chansa?
    Jag vågar i alla fall reflektera över att det är ett moraliskt problem.
Svar på tråden Försvara sig själv och sitt