Anonym (FFF) skrev 2023-04-23 16:33:13 följande:
Ja givetvis, får bara inte riktigt ihop det med vad jag skrev?
Du menar att man inte kan bevisa att någon hamnade i fightmode eller freeze eller flight? Att det kan hända att folk inte hamnar i detta utan tänker klart under hela förloppet?
Givetvis finns det människor som istället för fight, flight eller freeze hamnar i klartänkthet istället och vet exakt vad de gör.
Dock är man i fightmode och försvarar sig så tänker man nog inte på vilket är rätta antal knivhugg msn försvarar sig med, är det ett, två, fem eller sju eller är man så inne i sitt försvar att helt plötsligt var det fler än vad som anses försvarbart.
Förmildrade omständigheter i detta fall är ju: inbrott mitt i natten, alla flyktvägar avskurna, fyra mot två, mörkt, vet inte om de hade vapen eller inte plus att efter det hänt direkt ringde polisen och berättade vad som hänt.
Hamna i slagsmål med kniv, det får dom flesta att springa från platsen, dom flesta vet om straffskalan skador som man själv kan få, genom att en gå in o utmana, dvs normal människan springer från platsen.
Fryser man vet man inte vad man ska göra. Sedan är dom flest som brukar gå ut, vana att det blir en massa gruff när man är lite yngre.
Man kan inte säga att det är fightmode, det är bara att man är tränad o möta motståndare, man vet vad man klarar av och vad man ska utföra ifall personen springer på en. Krysstaget är använt många gånger, bara en gång det fick ett lite olyckligt slut att han slog i ansiktet först o tappade någon tand. annars har bara vakter o polis bara kommit o dragit isär, att personen ligger kvar o kippar efter andan är det ingen som brytt sig om, bara man är lugn själv, berätta som det var han anföll mig.
Den vanlige inbrottstjuven är sällan välbyggd, slagträ berätta jag bara hur man slirar på lagen för att komma undan, man ska inte vara rädd att plocka upp ett slagträ ifall någon bryter sig in, sedan är det ord mot ord i rätten, förövaren har underläge i händelseförloppet. Har du ex hemma ett barn, kanske fru, enda dom hört är att du skriker åt personen gå ut osv, men dom vet inte om att du redan utdelat slaget med slagträ, men du har vittnen till händelsen o tjuven förlorar.