Så allting gick skrev 2023-04-23 14:56:22 följande:
Dom flesta som gått upp i rätten, vet att saker o ting inte är lätta att bevisa eller ens mot bevisa. har själv varit i rätten som ungdom, uppvuxen norr över, allt för ofta var värnpliktiga jägare ute på korgen, enormt kaxiga.
Allt för ofta provocera dom i kön eller på dansgolvet.
Själv var jag brottare på elitnivå, man tränar kast dagligen, nöter in så kommer in från alla lägen, tillslut sitter kastet i ryggraden, den kommer via reflexer.
Detta kast blev använt, jägaren landade på ansiktet, han hade inte kunskapen att vika in huvudet.
Händelseförloppet som beskriv i rätten av vittnen är att jagaren sprang emot mig, "vi ramla om kull" han slog ansiktet isamband med fallet.
Ingen kunde se eller ens reflektera att det var ett krysstag jag slog på jägaren.
Men för rätten berätta även jag, vi munhögg och att att han sprang på mig, vi ramla om kull, sedan gick jag därifrån, Blev helt frikänd. men å andra sidan var det jägaren som muckade gräl, han fick skylla sig själv.
Berätta bara hur svårt det är att bevisa något, allting ses inte som det verkligen är, man går efter omständigheter och inte vad jag använde.
Ja givetvis, får bara inte riktigt ihop det med vad jag skrev?
Du menar att man inte kan bevisa att någon hamnade i fightmode eller freeze eller flight? Att det kan hända att folk inte hamnar i detta utan tänker klart under hela förloppet?
Givetvis finns det människor som istället för fight, flight eller freeze hamnar i klartänkthet istället och vet exakt vad de gör.
Dock är man i fightmode och försvarar sig så tänker man nog inte på vilket är rätta antal knivhugg msn försvarar sig med, är det ett, två, fem eller sju eller är man så inne i sitt försvar att helt plötsligt var det fler än vad som anses försvarbart.
Förmildrade omständigheter i detta fall är ju: inbrott mitt i natten, alla flyktvägar avskurna, fyra mot två, mörkt, vet inte om de hade vapen eller inte plus att efter det hänt direkt ringde polisen och berättade vad som hänt.