• sommar2020regn

BF januari 2024

En tråd för oss med BF januari 2024. Här kan vi prata om allt möjligt :D Börja gärna med en lite intro, t.ex antal graviditeter och barn sedan tidigare, BF, var du bor (om du vill) och hur du anade att du var gravid :D 

• Svar på tråden BF januari 2024
  • Svw

Hej! Plussade i tisdags! Går dock fortfarande och väntar på att ?mensen? ska komma eftersom det känns lite overkligt att vara gravid igen. Som någon annan skrev så känns det lite för bra för att vara sant då det här blev till på ett ligg utan skydd. Skrattande BF är 19 januari. Vårt andra barn kom ca 2 veckor för tidigt så lite rädd för en nyårsbebis, haha! Hur tänker ni andra kring just december, inget att bry sig om? 

Med första barnet gjorde jag tidigt ultraljud i 7+2. Ska denna gång vänta ungefär till samma vecka eftersom man bör se hjärtat då. Ska bli så spännande om det här håller i sig! Hjärta

• Kawa81

Hej! Alla fina gravidisar 🥰
    Hur mår allesammans?
    Här är en ifrån södra skåneland 😊, gravid troligen slutet av v5 me bf 14/1-24 med en liten sladdis.
    Använt nc sista 6mån, vilket jag känner gjort skillnad å enklare att hålla koll på sina cykler.
    Har en son sen tidigare född på alla hjärtans dag -08 å va säker då på att jag inte ville ha fler men sådant kan tydligen ändras.. 😂
    Är även bonusförälder åt två goa ungar födda -08 & -12.
    Tror det var ca 5 dg efter förmodad ägglossning som en sån där särskild känsla i hela kroppen infann sig å som sa att 'det tog sig denna gången' å den känslan har aldrig lämnat sen dess.
    Tog ett tidigt test på BIM-2 bara för å bevisa för mig själv att jag hade fel så jag kunde släppa allt å ente tänka på det mer så när testet visade två streck trodde jag att jag skulle tuppa av, av chocken.. 🤪 kallade in mannen på toa, visade testet å bara kramades med känslan "ÄNTLIGEN" ❤️.
    Tog ett nytt test på BIM som var starkare å därefter ett nytt två dagar senare med veckoindikator som visade 2+3 samt ytterligare ett vanligt några dagar senare som visade ännu starkare + bara för å förvissa sig om att det går på rätt håll, nojig som man är å tack o lov verkar det göra det..
    Vi har haft en kemisk graviditet på vägen som var känslosam.. 💔
    I övrigt mår man hur bra som helst förutom lite lätt illamående emellanåt, hungrigare än annars, trött på kvällarna å brösten ska man ju inte snacka om.. *skratt som definitivt låter en veta att dem finns.. 🤭

• Elmira88

Hej, en till här😊 bf 8 januari om allt går som det ska. Två barn sen tidigare, döttrar på 8 & 10 år. Detta är dock tredje graviditeten sen mindre än ett år tillbaka, först ett MA och sen gravid 3 månader senare igen och lyckades då bocka av även ett utomkveds? så nu hoppas jag innerligt att det går vägen! 

• Elmira88

Oj här lever symbolerna sitt eget liv? jag gjorde punkter o det blev frågetecken .. 
    väntar iallafall barn nr 3 😀

• sommar2020regn
    Pemlan skrev 2023-05-10 21:10:48 följande:

under Mitt tidiga ultraljud som gjordes i vecka 5+5 så kunde dom inte se nåt annat än en hinnsäck, vilket gör mig orolig! någon som gjort vul så tidigt och sett något mer än hinnsäcken? Inget hjärta kunde höras ännu..:(

Det kan ju vara så att du är senare än 5+5? Jag håller på med just sånt här om dagarna och vi brukar säga att man KAN se fr ca 5+3, men dateringen är svår och det beror också på vem som gör ultraljudet. Har du bokat en till tid?
  • sommar2020regn
    Ruter skrev 2023-05-10 23:40:36 följande:

Hmm någon som varit med om liknande. Tog ett test i tisdags morse, det var fullt synligt på en gång men inte lika starkt som kontrollsträcket, kom inom 1 minut. Har test kvar så tog ett nytt imorse när jag vaknade. Det testet imorse var hel negativt, inte en antydan till streck. Har fortsatt alla gravidsymtom, ingen smärta, ingen blödning och är på BIM+5. Räknade mig som gravid efter första testet men nu vet jag inte längre om det betyder att det är missfall på gång.

Hej! inte varit med om det men har du tagit flera och nya tester?
  • sommar2020regn
    Ellika123 skrev 2023-05-11 09:44:12 följande:
    Utifrån den information jag fått (och läst) så kan man tidigast se hjärtaktivitet i vecka 6, men oftast först i vecka 7 och senast i vecka 8. Så just när det kommer till den biten tänker jag att du måste tänka på att du gjorde ultraljudet i vecka 5+5 och att det kan vara av den anledningen att det helt enkelt var för tidigt för att se hjärtaktiviteten. Jag förstår dock att du blir orolig och att det kanske är en klen tröst, men försök ändå tänka att statistiskt sett så ska det inte gå att se någon hjärtaktivitet hos ditt barn förrän först i vecka 7.

Angående att man inte kunde se något annat än en hinnsäck har jag dessvärre ingen koll eller erfarenhet av, finns det någon annan i gruppen som har mer input angående det? :/

Jag ser att du gick till Norrlandskliniken i Umeå, jag ska också gå dit på tidigt ultraljud. Jag bokade in en tid i vecka 9 (8+3) just för att jag vill vara på "säkra sidan" att jag gör ultraljudet i den vecka då man senast ska kunna se hjärtaktivitet. Jag valde att göra så just för att få det svart på vitt; om ingen hjärtaktivitet kan upptäckas så blir det ju klarställt att fostret inte utvecklats som det ska och något gått snett (vilket skulle vara väldens största sorg, vill inte ens tänka tanken) och om hjärtaktivitet kan upptäckas så blir det klarställt att risken för missfall minskat drastiskt (upp till 65% som jag förstått det) vilket naturligtvis är det jag hoppas på.

Samtidigt känns det som en evighet till vecka 9 (8+3) men jag tänker att det ändå är rätt beslut för mig att vänta tills dess med att göra tidigt ultraljud, för jag känner mig själv och jag vet att om jag skulle göra det tidigare och få "tvetydiga resultat" så hade det gett mig ännu mer huvudspöken och oro än vad jag redan har. Så jag får gått vänta tills dess tänker jag, även om väntan dit känns tuff att sväva i ovisshet.

Hur tänker ni andra kring tidigt ultraljud? Är det något ni ska/vill göra och när tänker ni att ni ska göra det och varför just då? :)
    Jag kommer göra UL på måndag, borde vara i 6+4 då :) Kollar primärt för att jag fick tvillingar sist och har en tendens att släppa flera ägg. 
  • Ruter
    sommar2020regn skrev 2023-05-11 21:10:50 följande:
    Hej! inte varit med om det men har du tagit flera och nya tester?
    Japp tog ett imorse också inget sträck. Eller kanske kunde ana ett jättejättesvagt streck dock syndes det först efter 10 minuter. Men inget som gick att ta foto på. I tisdags såg testet ut såhär inom 1 minut. Så tolkade det som positivt men tycker testen borde fortsätta vara positiva om det inte är missfall på g.
  • Lummis
    Hej :)

Det är min första graviditet, är 6+2 och ska på inskrivning om en vecka 19/5. Jag tror bf kommer vara 2-4 januari 2024. 
    Har inte alls förstått att vi är preggers än. 
    Men jag förstod att något hade hänt när jag bad min kille smaka av en sås jag hade gjort och han svarade, ?om en liten stund jag har precis tagit ett tuggummi och behöver bara neutralisera smaken i munnen? - varpå jag började stört tjura 😂.  Hello hormones! 
    I övrigt håller mina pattar på att sprängas men mår inge illa alls + har dem märkligaste drömmarna everrr.

Skickar varm och ljus energi till alla ❤️ 
  • sommar2020regn
    Ruter skrev 2023-05-11 22:03:24 följande:
    Japp tog ett imorse också inget sträck. Eller kanske kunde ana ett jättejättesvagt streck dock syndes det först efter 10 minuter. Men inget som gick att ta foto på. I tisdags såg testet ut såhär inom 1 minut. Så tolkade det som positivt men tycker testen borde fortsätta vara positiva om det inte är missfall på g.
    Så inget streck alls idag? :( Jag vill inte vara den som kommer med dåligt besked men det verkar ju faktiskt vara en kemisk graviditet om det inte blivit starkare streck än det på fotot, och dessutom helt borta nu :( beklagar :(
Svar på tråden BF januari 2024