Inlägg från: Bullen Bergman |Visa alla inlägg
  • Bullen Bergman

Om kvinnor får klä sig hur de vill, ska män även få kommentera hur de vill

Kvinnor idag klär sig precis hur de vill (bilden). Samtidigt försöker de kontrollera omgivningen så att bara folk får säga positiva saker. Dvs, kvinnor ska få klä sig hur de vill, men män ska bara få säga positiva saker. Jag köper inte det argumentet.

Med frihet kommer nämligen ansvar. Har man full frihet med klädseln, eller om man för den sakens skull lägger ut bilder på sociala medier till allmän beskådning, ja då får man också räkna med att folk har full frihet av att tycka och kommentera.

Hur ser Familjeliv på detta?
  • Svar på tråden Om kvinnor får klä sig hur de vill, ska män även få kommentera hur de vill
  • Bullen Bergman
    larrydavid skrev 2023-04-30 12:16:40 följande:

Män får inte säga något negativt till en kvinna om hennes utseende.

Varför inte? Kläder är en form av kommunikation. Om kvinnor får kommunicera hur de vill med sin klädsel (titta på min rumpa osv), varför ska då män inte få kommunicera hur de vill tillbaka?
  • Bullen Bergman
    larrydavid skrev 2023-04-30 12:23:32 följande:
    Det bara är så. Kvinnor får kommentera och kritisera mäns utseende.
    Jag tänkte få till en diskussion här. Är du rädd för att kommentera kvinnors utseende?
  • Bullen Bergman
    Mortiscia80 skrev 2023-04-30 12:27:32 följande:

Nej, man behöver inte kommentera allt man ser. Man ska kunna visa hyfs i vardagen även om en del klär sig märkligt. Man gör bara inte så om man är väluppfostrad.

Kan man inte då argumentera att det är ohyfsat att klä sig som hon på bilden gör? Borde inte kvinnor då också respektera sin omgivning, om de vill att omgivningen ska respektera dem?
  • Bullen Bergman
    Limajo skrev 2023-04-30 12:41:42 följande:

Gå runt så där på stan är ju ungefär som män som med bar överkropp. Man ska så klart inte kommentera det om man inte vill framstå som ohyfsad men klär man sig så får man ju finna sig i att folk dömer en för det är vare sig snyggt eller lämpligt.

Varför likställer du en bar överkropp med en bar rumpa?

Jag kan hålla med om att det är ohyfsat att kommentera andras kroppar offentligt, MEN det är lika ohyfsat att gå klädd som hon gör.
  • Bullen Bergman
    Crash Man skrev 2023-04-30 12:59:02 följande:

Man bör inte kommentera folks kroppar oavsett hur de klär sig. Det är liksom allmänt hyfs. Om deras klädsel inte påverkar dig negativt så angår det dig inte.

Varför inte? Varför ska kvinnor ha rätt att klä sig hur de vill, och samtidigt kontrollera omgivningens reaktioner?
  • Bullen Bergman
    larrydavid skrev 2023-04-30 13:06:26 följande:
    Män har kontrollerat kvinnor i alla tider. Nu får vi tillbaka.
    Den kvinnliga sexualiteten är ju en av de största maktfaktorerna i mänskligheten, så ja, den har alla alltid försökt kontrollera.
  • Bullen Bergman
    larrydavid skrev 2023-04-30 13:11:00 följande:
    Ja, så vi kan bjuda till lite, och inte ta illa upp när kvinnor kritiserar och kommenterar mäns utseende. Tänk på allt som kvinnor fått stå ut med genom historien.
    Vad har det med dagens kvinnor att göra? Du låter extremt undergiven.
  • Bullen Bergman
    Limajo skrev 2023-04-30 13:14:59 följande:

Därför att i stadsmiljö anser jag att bar rumpa och bar överkropp är lika olämpligt. 

Jag håller med om att det är ohyfsat. Men två fel gör inte ett rätt. 

Men om kvinnor då är ohyfsade och viker ut sig offentligt, då kan de inte förvänta sig att män inte kommenterar deras kroppar. Det är just den balansen jag är ute efter här. Frihet att klä sig ger frihet att kommentera.
  • Bullen Bergman
    Ocdmänniska skrev 2023-04-30 13:39:40 följande:

Som folk säger, varför ska man behöva kommentera hur folk klär sig? Vad spelar det för roll för dig, personligen hur någon ser ut. Man har inte med något med någon annan utseende att göra. Det handlar inte om dig 

Varför inte? Alla tycker något, och att prata är ett sätt att kommunicera vad vi tycker. Om en kvinna går klädd så offentligt, så har alla med det att göra, eftersom hon exponerar sig själv inför andra. Så jag köper inte det du säger.
  • Bullen Bergman
    larrydavid skrev 2023-04-30 13:48:45 följande:
    Jag undrar också varför det är mer ok för kvinnor att kritisera mäns utseende?
    Förmodligen pga mediefeminister som propagerar för att kvinnor aldrig kan göra fel, aldrig ljuger (metoo) och att kvinnor har 100 rättigheter och 0 skyldigheter. Men också pga svaga och undergivna män som accepterar det feministiska narrativet istället för att ifrågasätta.
  • Bullen Bergman
    larrydavid skrev 2023-04-30 13:52:21 följande:
    Om en man tar illa upp av något som en kvinna säger om hans utseende så är han överkänslig och omanlig.
    Bara om han låter sig styras av vad andra tycker och tänker. Om kvinnor försöker manipulera dig är det väl bara att säga ifrån. Vad är problemet?
  • Bullen Bergman
    Mortiscia80 skrev 2023-04-30 14:06:26 följande:
    På vilket sätt är det ohyfsat? På vilket sätt brister hon i respekt mot sin omgivning? Kommer den där bilden ens från Sverige eller är det "Walmart people" du har hittat?
    Det är ohyfsat att gå runt halvnaken, de flesta människor vill inte se nakna kroppar i offentligheten.

På vilket sätt är det ohyfsat att kommentera hennes rumpa om han själv väljer att visa upp den offentligt?
  • Bullen Bergman
    Mortiscia80 skrev 2023-04-30 14:18:43 följande:
    Det bryter definitivt mot den sociala normen att gå klädd så, i alla fall i Sverige, men jag tror som sagt inte ens att den där bilden är tagen i det här landet. Hade det varit i USA hade det säkert varit mer acceptabelt på vissa ställen. Det är ändå stor skillnad på att klä sig på ett sätt som kanske stör andra och att aktivt kommentera en persons klädsel. Vem drar förresten gränsen för vad som är acceptabelt? Modepolisen...? Hur avvikande får man klä sig egentligen? Vi har en lag som säger att man inte ska gå omkring naken offentligt och såvitt jag vet har vi inte särskilt stora problem med just den typen av lagbrott. Det är inte särskilt utbrett att gå på affären i baddräkt med string heller.
    Jag försöker få dig att inse att ditt argument kan användas mot dig själv. Då ifrågasätter moral och norm, det kan man göra med verbala kommentarer också.
  • Bullen Bergman
    Mortiscia80 skrev 2023-04-30 14:27:24 följande:
    Tack för din mansplaining {#emotions_dlg.flower} Jag måste ha varit för mycket kvinna för att fatta det själv.

Du verkar fortfarande inte inse skillnaden i vilket fall så det får väl stanna där.
    Min vad? Nej, jag ser inte skillnaden. Du vill få det till att man inte får säga vad man tycker öppet, men att man får klä sig som man vill öppet. Det köper inte jag eftersom båda två handlar om kommunikation och om att respektera folk i det offentliga.
  • Bullen Bergman
    Limajo skrev 2023-04-30 14:39:58 följande:
    Nej. det gör det inte. 
    Varför inte? Varför ska kvinnor kunna klä sig hur de vill, för att få uppmärksamhet, och sedan styra vad folk ska få säga?
  • Bullen Bergman
    Themis skrev 2023-04-30 15:18:52 följande:

Vad tror man sig uppnå genom att kommentera en främmande persons utseende negativt på stan?

Blir världen roligare, rättvisare eller bättre av det?

Eller som vår kille på lagret brukar säga:

Håll käften om vad jag gör så lever du längre.

Ärlighet? Vad tror man sig uppnå genom att gå omkring halvnaken offentligt?
  • Bullen Bergman
    linani skrev 2023-04-30 15:30:42 följande:
    Detta är överhuvud taget inte sant. Vem har hindrat dig från att starta en tråd och säga "vad tycker ni om den här personens plagg? Jag tycker det är fult". Den enda reaktionen är väl möjligen att de flesta med normal uppfostran lärt sig att man hellre är tyst än säger elaka saker om folks utseende. Inte bara kvinnor, män också. 

Eller menar du att du skulle vilja ropa ut dina åsikter högt på stan? Till personen ifråga? Återigen, det är väl dina egna föräldrar - inte "kvinnor idag" - som lärt dig att så gör man inte. 

Eller vill du få kommentera hennes rumpa? Återigen, skriv en tråd och säg "tycker ni att hon har en snygg rumpa?" Såna trådar finns det hur många som helst av, inklusive nån gök för något år sen som la upp tusen bilder på tecknade anime-kvinnor och ville diskutera deras pattar. 
    Det du kallar för "normal uppfostran" är de värderingar som du själv fått lära dig. Det är alltså ingen universell sanning, och dessutom kan ditt argument vändas mot dig:

Vem har lärt unga kvinnor att det är OK att gå omkring halvnakna offentligt?

Alltså har att göra med samhällsnormer och vilka som kontrollerar dessa normer. Kvinnor vill gärna styra normen till sin egen fördel, så att de ska kunna klä sig hur de vill för maximal uppmärksamhet och bekräftelse, medan de samtidigt ska ha makten att kontrollera alla reaktioner.

Jag menar att rättigheterna måste gå lika åt båda håll. Om vi inför klädkoder i det offentliga är det också rättvist att införa verbala koder. Men om kvinnor saknar klädkoder ska de inte tro att de kan applicera uppförandekoder på män så att de får exakt som de vill.
  • Bullen Bergman
    gråfågel skrev 2023-04-30 16:15:46 följande:
    Du ska nog sluta hänga på 4chan.

Och svaret är nej, motsvarigheten till att kvinnor klär sig som de vill är inte att män får kommentera hur de vill, motsvarigheten är att även män får klä sig som de vill så länge de inte visar könet. Ni får tänka på barnen.
    Det går inte att jämföra män och kvinnor på det sättet, då kvinnors utseende är oändligt mycket viktigare för män, än mäns utseende är för kvinnor. Kvinnor vet att deras utseende ger dem makt, män vet att deras status ger dem makt.
  • Bullen Bergman
    gråfågel skrev 2023-04-30 16:23:32 följande:
    Hur vet du det? Du är ju ingen kvinna och har aldrig varit känslomässigt nära en heller.
    Om du är allvarlig nu så tänker jag inte slösa mer tid på att prata med dig. Skojar du gick jag på det!

Du ifrågasätter nämligen saker som är lika självklara som att himlen är blå.
    Mimosa86 skrev 2023-04-30 16:25:05 följande:

Varför kommentera utseende öht? och vad är syftet till kommentaren?

jag tycker kvinnan på bilden klär sig oanständigt utifrån vart hon befinner sig (sammanhanget) samt osmickrande. Har aldrig fattat det här med att visa röven. Men varför skulle jag säga det till henne? Vad är syftet till min kommentar? Att förminska och såra henne eller lyfts henne som person? 

Om jag har negativa tankar kring någons utseende så håller jag det för migsjälv. Förstår inte vad jag skulle tjäna på att trycka ner någon. Och det är inget manligt/kvinnligt för mig utan något mänskligt. har träffat på män som klätt sig vidrigt med tajta skinnbrallor så hela paketet varit mer eller mindre synligt-men självklart så höll jag min och fokuserade på annat.

Att kommunicera sina tankar, precis som syftet med att klä sig på ett visst sätt är att kommunicera sin stil.

Istället för att utgå från huruvida du sårar någons känslor (väldigt kvinnligt perspektiv), varför inte utgå från att säga vad du faktiskt tycker? Speciellt om någon med flit sticker ut klädmässigt. Det var inga problem förr i tiden, utan hela det här "man kan såra känslor" har kommit de senaste 20 åren. En del verkar fördra att leva i en lögnvärld, snarare än att lära sig hantera obekväma men ärliga åsikter.
Svar på tråden Om kvinnor får klä sig hur de vill, ska män även få kommentera hur de vill