• Bullen Bergman

Om kvinnor får klä sig hur de vill, ska män även få kommentera hur de vill

Kvinnor idag klär sig precis hur de vill (bilden). Samtidigt försöker de kontrollera omgivningen så att bara folk får säga positiva saker. Dvs, kvinnor ska få klä sig hur de vill, men män ska bara få säga positiva saker. Jag köper inte det argumentet.

Med frihet kommer nämligen ansvar. Har man full frihet med klädseln, eller om man för den sakens skull lägger ut bilder på sociala medier till allmän beskådning, ja då får man också räkna med att folk har full frihet av att tycka och kommentera.

Hur ser Familjeliv på detta?
  • Svar på tråden Om kvinnor får klä sig hur de vill, ska män även få kommentera hur de vill
  • larrydavid

Män får inte säga något negativt till en kvinna om hennes utseende.

• Bullen Bergman
    larrydavid skrev 2023-04-30 12:16:40 följande:

Män får inte säga något negativt till en kvinna om hennes utseende.

Varför inte? Kläder är en form av kommunikation. Om kvinnor får kommunicera hur de vill med sin klädsel (titta på min rumpa osv), varför ska då män inte få kommunicera hur de vill tillbaka?
  • larrydavid
    Bullen Bergman skrev 2023-04-30 12:20:11 följande:
    Varför inte? Kläder är en form av kommunikation. Om kvinnor får kommunicera hur de vill med sin klädsel (titta på min rumpa osv), varför ska då män inte få kommunicera hur de vill tillbaka?
    Det bara är så. Kvinnor får kommentera och kritisera mäns utseende.
  • Bullen Bergman
    larrydavid skrev 2023-04-30 12:23:32 följande:
    Det bara är så. Kvinnor får kommentera och kritisera mäns utseende.
    Jag tänkte få till en diskussion här. Är du rädd för att kommentera kvinnors utseende?
  • Mortiscia80

Nej, man behöver inte kommentera allt man ser. Man ska kunna visa hyfs i vardagen även om en del klär sig märkligt. Man gör bara inte så om man är väluppfostrad.

• Bullen Bergman
    Mortiscia80 skrev 2023-04-30 12:27:32 följande:

Nej, man behöver inte kommentera allt man ser. Man ska kunna visa hyfs i vardagen även om en del klär sig märkligt. Man gör bara inte så om man är väluppfostrad.

Kan man inte då argumentera att det är ohyfsat att klä sig som hon på bilden gör? Borde inte kvinnor då också respektera sin omgivning, om de vill att omgivningen ska respektera dem?
  • larrydavid
    Bullen Bergman skrev 2023-04-30 12:24:37 följande:
    Jag tänkte få till en diskussion här. Är du rädd för att kommentera kvinnors utseende?
    Nej, men det känns ohyfsat. Jag säger inte till kvinnor när jag tycker dom är fina heller. För då anses man vara ytlig och objektifiera kvinnor.
  • Limajo
    Bullen Bergman skrev 2023-04-30 12:29:17 följande:
    Kan man inte då argumentera att det är ohyfsat att klä sig som hon på bilden gör? Borde inte kvinnor då också respektera sin omgivning, om de vill att omgivningen ska respektera dem?

Gå runt så där på stan är ju ungefär som män som med bar överkropp. Man ska så klart inte kommentera det om man inte vill framstå som ohyfsad men klär man sig så får man ju finna sig i att folk dömer en för det är vare sig snyggt eller lämpligt.

• Bullen Bergman
    Limajo skrev 2023-04-30 12:41:42 följande:

Gå runt så där på stan är ju ungefär som män som med bar överkropp. Man ska så klart inte kommentera det om man inte vill framstå som ohyfsad men klär man sig så får man ju finna sig i att folk dömer en för det är vare sig snyggt eller lämpligt.

Varför likställer du en bar överkropp med en bar rumpa?

Jag kan hålla med om att det är ohyfsat att kommentera andras kroppar offentligt, MEN det är lika ohyfsat att gå klädd som hon gör.
  • Crash Man

Man bör inte kommentera folks kroppar oavsett hur de klär sig. Det är liksom allmänt hyfs. Om deras klädsel inte påverkar dig negativt så angår det dig inte.

Svar på tråden Om kvinnor får klä sig hur de vill, ska män även få kommentera hur de vill