Dekonstruering av föreställningen om ditt "värde" som människa.
Inspirerad av de intressanta svaren jag fått i min tråd om den svenska "relativa fattigdomen" så tänkte jag att jag idag skulle försöka mig på att dekonstruera föreställningen om "alla människors lika värde".
Vad handlar det om egentligen? Varför anser en del människor att andras syn på en är någonting som betyder någonting? Vi har ju alla hört om att någon inte känner sig "lika mycket värd" på grund av ditten och datten.
Vad beror det på att man idag baserar sitt sk "värde" på vad andra tycker och tänker? Beror det på att ni de senaste decennierna blivit indoktrinerade i att inte se ert eget värde som de individer ni är?, utan meningen är att man ska titta i sociala medier eller massmedia, filmer, serier, osv. på vad som gör en "värd" som människa?
Jag frågar eftersom enligt den föreställningen som råder idag så har "man" inte mycket "värde" om inte andra tycker det. Varifrån kommer den föreställningen?
Visst är det så att människan anses av några vara en sk "social varelse" och därmed beroendde av vad andra tycker och tänker om en. Men är det inte dags att fostra de blivande generationerna till att se sitt egenvärde istället?