Inlägg från: flemens |Visa alla inlägg
  • flemens

Dekonstruering av föreställningen om ditt "värde" som människa.

Inspirerad av de intressanta svaren jag fått i min tråd om den svenska "relativa fattigdomen" så tänkte jag att jag idag skulle försöka mig på att dekonstruera föreställningen om "alla människors lika värde".

Vad handlar det om egentligen? Varför anser en del människor att andras syn på en är någonting som betyder någonting? Vi har ju alla hört om att någon inte känner sig "lika mycket värd" på grund av ditten och datten.

Vad beror det på att man idag baserar sitt sk "värde" på vad andra tycker och tänker? Beror det på att ni de senaste decennierna blivit indoktrinerade i att inte se ert eget värde som de individer ni är?, utan meningen är att man ska titta i sociala medier eller massmedia, filmer, serier, osv. på vad som gör en "värd" som människa?

Jag frågar eftersom enligt den föreställningen som råder idag så har "man" inte mycket "värde" om inte andra tycker det. Varifrån kommer den föreställningen?

Visst är det så att människan anses av några vara en sk "social varelse" och därmed beroendde av vad andra tycker och tänker om en. Men är det inte dags att fostra de blivande generationerna till att se sitt egenvärde istället?

• Svar på tråden Dekonstruering av föreställningen om ditt "värde" som människa.
  • flemens
    Anonym (Omnia mutantur, nihil interit) skrev 2023-05-04 17:36:57 följande:

Jag är mer beängen att se alla människor som tämligen obetydliga och värdelösa, ur planetens perspektiv.

Om jag är 3% mindre värdelös än någon annan i vårt accelererande civilisationsförfall spelar liksom ingen direkt roll, och ingen kommer att minnas de flesta av oss om 70 år oavsett vad vi hittar på.

Jag förstår vad du menar, vi människor är i det stora hela inte värda någonting egentligen. Själv anser jag att vi är de minst "värda" på planeten jorden. Men nu tycks det som att det finns någon slags föreställning om att vi är det, och det är väl mycket den mänskliga och märkvärdiga fördomen som blivit norm som jag försöker dekonstruera egentligen, i en förmodligen barnslig förhoppning om att folk ska växa upp och bli vuxna i sinnet också.
  • flemens
    flemens skrev 2023-05-04 17:51:00 följande:
    Jag förstår vad du menar, vi människor är i det stora hela inte värda någonting egentligen. Själv anser jag att vi är de minst "värda" på planeten jorden. Men nu tycks det som att det finns någon slags föreställning om att vi är det, och det är väl mycket den mänskliga och märkvärdiga fördomen som blivit norm som jag försöker dekonstruera egentligen, i en förmodligen barnslig förhoppning om att folk ska växa upp och bli vuxna i sinnet också.

"Men nu tycks det som att det finns någon slags föreställning om att vi är det" Jag får omformulera mig så att det blir klar och tydligt:

"Men nu tycks det som att det finns en föreställning om att människan är mer värd på jorden än hon faktiskt är"

Människan är inget annat än ett djur som råkat få de intellektuella förmågorna, som hon uppenbart inte kan hantera.

Själv ser jag fram emot mänsklighetens undergång, oavsett hur den ter sig, för att vara ärlig. Naturen kommer alltid att klara sig, inte ens människan kan utplåna den (med tanke på hur livet uppkommit) Men nu känner jag att jag föregår mina  framtida inlägg om att uppfostra mänskligheten om dess obetydlighet :) )

• flemens
    fultextad användarhandbok skrev 2023-05-04 18:29:07 följande:

Planeten har inget perspektiv, om den inte är medveten förstås. Människan är en del av naturen. Vi är värda det vi värderar oss till. Värde finns inte i axiomatisk betydelse. Då fick vi det klargjort.

Värdet måste sättas i ett sammanhang med en minsta gemensamma nämnare. I vårt fall liv. Liv har ett instinktivt värde. Våra sinnen och instinkter värderar det. Sedan avgränsar vi liv till art, eftersom vi kan reproducera oss inom vår egen art och därmed få vårt artspecifika liv att fortgå, värderar vi vår art. För att inte för stor homogenisering och elitisering ska uppstå försöker vi använda värderingen praktiskt. I en värld med tilltagande termodynamik ökar komplexiteten och vi med den, det sker genom diversifiering. Annars hade det kanske lätt blivit så, utan en någorlunda gemensam uppfattning om begreppet.

Obetydlig, i vilken bemärkelse är människan obetydlig?

Jag tänkerr så som så att människan är obetydlig i den bemärkelsen att hon inte behövs för att naturen ska fortgå och utvecklas. Mänskligheten tillför inte någonting. I och med att vi blivit så intelligenta är vi till mer skada än nytta, vi har faktiskt förhindrat naturens utveckling. Eller, nej det var nog fel uttryckt. Vi är en del av naturen i och med att vi utvecklats från tidigare arter, dock en gren som inte kommer att utvecklas vidare kan man väl säga. Och det är helt ok enligt mitt sätt att se det eftersom jag inte någonstans anser att vi är "skapelsens krona" ur naturens, universums om du vill, synvinkel so kommer någonting annat, precis som det gjort i miljontals år. Bra eller dåligt ur vår begränsade horisont vet vi inte naturligtvis.

Vad som är "bra" eller "dåligt" har vi ingen som helst aning om eftersom naturen, universum, bara "är". Resten är våra föreställningar.

• flemens
    Tukt skrev 2023-05-04 20:44:13 följande:

Hur andra värderar en, har ju mycket göra med att det kan ge fördelar och nackdelar. Värderas man högt får man uppskattning och allt blir enklare i livet.
    Värdet i sig behöver ju inte vara absolut, det är uppfattningen som är det viktiga. Och precis som ett modeplagg kan ha högt värde på våren, kan det ha lågt värde på hösten. Värdet kommer och går. Kanske inte så pass mycket att de som i bland värderas högt lär sig ödmjukhet av det. Men ändå...

Du har helt klart en poäng. Problemet är dock att folk, barn fostras i att ha i åtanke vad andra tycker. Jag anser att vi smått börjar förändra framtiden från denna variant av "hederskultur", vilket det i praktiken fortfarande är.
Svar på tråden Dekonstruering av föreställningen om ditt "värde" som människa.