• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • Mentat
    KillBill skrev 2024-11-02 10:05:36 följande:

Varför saknas arkitekterna bakom Plastpåse skatten dvs regeringspartiet Liberalerna på bilden och varför är personerna på bilden så glada?  Efter det att skatten på plastpåsar tagits tagits bort så är priset för en plastpåse i detaljhandeln ca 4 kr så de enda som har anledning att skratta är nog ägarna till landets livsmedelsbutiker..

Plastpåseskatten var direkt löjlig: Dels omfattade den de tygpåsar som åtminstone ICA tog fram som ersättning och dels gjorde den att när man kom på att man glömt ta med sig påse hemifrån så köpte man i stället en rulle påsar, som inte omfattades av skatten.

Om man vill lägga skatt på plast bör den ju gälla all plast och bara plast.
  • nihka
    Mentat skrev 2024-11-02 10:15:21 följande:
    Plastpåseskatten var direkt löjlig: Dels omfattade den de tygpåsar som åtminstone ICA tog fram som ersättning och dels gjorde den att när man kom på att man glömt ta med sig påse hemifrån så köpte man i stället en rulle påsar, som inte omfattades av skatten.

Då kunde man justera lagen istället för att ta bort den.  Men det är inte SD intresserade av utan de har gjort den här frågan till ett slagträ mot miljöpartiet och yrar om att pensionärer fått bära sina matvoror i famnen. Nu när plastpåsarna inte längre kostar 7 kronor utan 4 kronor inbillar man sig tydligen att pensioärer kommer att börja ha råd med att köpa plastpåsar i kassan igen.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Mentat
    nihka skrev 2024-11-02 10:35:03 följande:
    Då kunde man justera lagen istället för att ta bort den.  Men det är inte SD intresserade av utan de har gjort den här frågan till ett slagträ mot miljöpartiet och yrar om att pensionärer fått bära sina matvoror i famnen. Nu när plastpåsarna inte längre kostar 7 kronor utan 4 kronor inbillar man sig tydligen att pensioärer kommer att börja ha råd med att köpa plastpåsar i kassan igen.
    Att man tar bort en usel skatt som inte fungerar är utmärkt. Om, vilket inte är givet, man vill införa skatt på plast bör man utreda hur den skall formuleras och det tar tid. 

Vad (sd) sysslar med är inget jag har gått in på.
  • nihka
    Mentat skrev 2024-11-02 11:04:04 följande:
    Att man tar bort en usel skatt som inte fungerar är utmärkt. Om, vilket inte är givet, man vill införa skatt på plast bör man utreda hur den skall formuleras och det tar tid. 

Vad (sd) sysslar med är inget jag har gått in på.
    Fast den har funkat. Mängder av människor har valt att använda tygkassar och andra flergångskassar eller återanvänt plastpåsar. Bra vanor som många tar med sig. 

Det har funnits åratal att utreda sedan man lovade att ta bort plastpåseskatten, men intresset saknas. Annars hade det funnit en ny lagstiftning på plats så fort den gamla togs bort. Det viktiga för främst SD var att markera mot oppositionen.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Mentat
    nihka skrev 2024-11-02 11:33:39 följande:
    Fast den har funkat. Mängder av människor har valt att använda tygkassar och andra flergångskassar eller återanvänt plastpåsar. Bra vanor som många tar med sig. 

Det har funnits åratal att utreda sedan man lovade att ta bort plastpåseskatten, men intresset saknas. Annars hade det funnit en ny lagstiftning på plats så fort den gamla togs bort. Det viktiga för främst SD var att markera mot oppositionen.
    Allt på denna jord handlar inte om (sd). Min kritik handlar om skatt på tygkassar och skattebefrielse på kassar på rulle, så som jag skrev ovan. Inkonsekvent.
  • klyban
    Mentat skrev 2024-11-02 10:15:21 följande:

Den var jätte bra och pga av plastpåsar köptes det mindre av, och fler började använda påsar som går att återanvända massor av ggr.

Och det var fördelar med detta och med tanke på mindre plast hamnade i naturen, som den som märkt som varit ute i naturen en del.

Varför svart och vitt för, varför måste man lägga skatt på all plast?
    Saknar all logik, men det är nog som du säger, någon skatt till på mer varor kanske skulle ha varit nödvändigt, men all plast är inte nödvändigt.

Kanske man borde höja panten lite, och att inget ska säljas utan pant och som är plastflaskor.
    Så vi får en ökad återvinning där, för summan som det är idag är lite löjlig med tanke på inflationen som skett de senaste 20åren.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Mentat
    KillBill skrev 2024-11-03 10:05:23 följande:

Vi har känt till att vården har gått på knäna sedan början av 2023 och ändå har den SD-styrda (M/KD/L) regeringen prioriterat skattesänkningar på snus före att ge vården bättre resurser. Då blir det så här.

Sverige behöver en ny regering.

sverigesradio.se/artikel/varden-drojde-90-arig-man-blev-forlamad

Att höja skatten på cigarretter och sänka den på snus borde gynna folkhälsan. Må vara att snus inte är nyttigt men det är bra mycket bättre än rökning.

Vården har gjort felbedömningar oberoende av vilken regering vi har haft.
  • KillBill
    Mentat skrev 2024-11-03 10:41:49 följande:
    Att höja skatten på cigarretter och sänka den på snus borde gynna folkhälsan. Må vara att snus inte är nyttigt men det är bra mycket bättre än rökning.

Vården har gjort felbedömningar oberoende av vilken regering vi har haft.
    Det är idag väldigt populärt bland ungdomar att snusa och den prissänkning som nu genomförs riskerar att göra det ännu mer populärt. Regeringen kunde självklart har höjt skatten på cigaretter utan att sänka den på snus..

Sedan ville jag med mitt inlägg  peka på att regeringen lägger mer resurser på att populism (typ att sänka snus priserna) än på frågor  som är viktiga på riktigt dvs krisen inom svenska sjukvård. 

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026