• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • Anonym (Hoppsan)
    KillBill skrev 2024-10-19 08:41:54 följande:
    Kan du ge exempel på när kommuner har skickat pengar som var tänkta att gå till skoleleverna till olika skatteparadis eller till att ge ägarna stora vinstutdelningar?

Om skatteparadis är avgörande för dig så blir det svårt.
    Att ge exempel på när kommuner hade kunnat hanterar pengarna annorlunda eller när det skadeslösas är betydligt enklare.

Att ställa en snäv fråga för att anpassa sig efter ett narrativ är sällan utvecklande. Ska jag tolka det som att du inte vill utvecklas? 

• KillBill
    Anonym (Hoppsan) skrev 2024-10-19 09:16:36 följande:

Att ge exempel på när kommuner hade kunnat hanterar pengarna annorlunda eller när det skadeslösas är betydligt enklare.

Att ställa en snäv fråga för att anpassa sig efter ett narrativ är sällan utvecklande. Ska jag tolka det som att du inte vill utvecklas? 

Du förstår inte skillnaden mellan om våra skattepengar används i kommunens verksamhet eller om våra skattepengar försvinner till  utdelning i stora skol-koncerner?  Nej då förstår jag att det blir det svår att resonera om saken.
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill

Här ser du ytterligare ett exempel på resultatet av SDs och de övriga högerpartiernas skolpolitik. 

Den person som denna nyhet handlar om var tidigare moderat riksdagsman. Efter det att Moderaterna förlorade valet 2014 bytte han bana och gick över till att försnilla pengar som var tänkta att gå till skolbarnens undervisning. 

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • klyban

Hantera annorlunda hur?

Och om kommunen inte skickar pengar till skatteparadis och/eller förskingrar dom.
    Så vad är din poäng då.
    Och glöm inte av vad vi pratar om nu heller.
    www.expressen.se/ledare/skojaren-borde-ge--eleverna-skadestand/

Börjar faktiskt undra vart du får dina svar från, och pga det bara låter som osakliga talepunkter.

Lärt mig friskolor är rätt värdelösa på att utbilda eleverna, vi tänkte ta våra barn till Engelska skolan, men vi var lite sent ute så blev aldrig detta.
    Men sen med facit i hand, så vad det bästa som kunde hända, då de gav ut glädjebetyg som inte återgav deras kunskapsnivå de hade gett dom själva.
    Så en släklti9ng skulle in på ingenjörsutbildning, och hade det skit jobbigt och tex att de aldrig hade lärt sig den matten som behövdes i högstadiet.
    Så en tuff utbildning plus att lära sig sånt som de redan skulle kunna, det var väldigt jobbigt första år för dom.
    Och man ser hur detta skrivs om i media då och då och hur de ger betyg som inte återger elevens kunskaper.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Meddelande borttaget
  • klyban
    Rataxes skrev 2024-10-19 11:21:29 följande:
    Vad är problemet ? Ni gullar ju ständigt med islamister!🌞
    Det är grov förskingring som är saken, inte deras religion :whoco5:
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • nihka
    KillBill skrev 2024-10-18 14:31:50 följande:
    "några".. Lagrådet består av erfarna domare från Sveriges högsta domstolar: Högsta domstolen och Högsta förvaltningsdomstolen.  Lagrådet granskar lagförslagen ur ett juridiskt perspektiv för att säkerställa att de är förenliga med Sveriges grundlagar och andra rättsregler och att de är juridiskt hållbara. Detta förhindrar att lagstiftningen blir motsägelsefull eller att medborgarnas rättigheter inskränks på ett olagligt sätt. Genom sin granskning bidrar Lagrådet till att öka rättssäkerheten och att den föreslagna lagen blir tydlig och konsekvent.

När M satt i opposition krävde den nuvarande talmannen Andreas Norlén och Gunnar Strömmer ett starkare lagråd. Man ansåg att att det skulle krävas förnyad lagrådsgranskning om Lagrådet avstyrkt ett förslag alternativt att det skulle krävas två tredjedels majoritet i riksdagen för att kunna gå mot Lagrådet.

Nu kör den SD-styrda M/KD/L regeringen fullständigt över lagrådet som har sågat förslaget om anonyma vittnen vid fotknölarna

Det är riktigt svagt att Gunnar Strömmer administrerar denna politik..
    Hur rättssäkert är det när människor som skulle vilja vittna låter bli av rädsla för sin egen säkerhet? Denna "tystnadskultur" som råder, när ingen har sett något som skett på öppen gata eller på en gård omgiven av mängder med lägenhetsfönster.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Rataxes skrev 2024-10-19 11:21:29 följande:
    Vad är problemet ? Ni gullar ju ständigt med islamister!🌞
    Det är skillnad på muslimer och islamister och mellan personer som begår brott och inte begår brott - något du behöver lära dig.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Hoppsan)
    nihka skrev 2024-10-19 11:47:03 följande:
    Hur rättssäkert är det när människor som skulle vilja vittna låter bli av rädsla för sin egen säkerhet? Denna "tystnadskultur" som råder, när ingen har sett något som skett på öppen gata eller på en gård omgiven av mängder med lägenhetsfönster.

Du har en poäng. Jag tänker att folk överlag hade önskat att man inte behövde ha anonyma vittnen men tyvärr ett nödvändigt ont.

Såg tidigare att du resonerade utifrån dig sig och jag tycker att du har en sund inställning. Jag hade precis som dig aldrig vågat vittnat. Ingen vill vittna om utfallet leder till att man måste få leva sitt liv i misär, hot eller inget liv alls, det vill säga död. 

• EnAnonumius
    nihka skrev 2024-10-19 11:47:03 följande:
    Många som väljer att ta på sig skygglapparna för att slippa se verkligheten....

Jag håller med dig, det är ju fasiken så långt mycket mer rättssäkert anonyma vittnen, än den nu rådande tystnadskulturen som v i har idag.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026