Inlägg från: glassgumman78 |Visa alla inlägg
  • glassgumman78

Varför får man inte älska sitt barn?

Hej

Jag förstår att det måste vara tufft. Att känna och se sig som förälder men inte betraktas som en...

Uppfattar jag rätt att Victoria är LVU-placerad och det är därför det finns en umgängesplan?

Och då antar jag att det funnits oro kring mammans förmåga att ta hand om henne?

Vad bestod den oron i, isåfall?

Lite i dina svar får mig att fundera lite. Du skriver att DU motsätter dig umgänge med biologiska pappan och hur du sitter utan ombud och får se värsta oron uppdagas etc. Men ingenstans nämner du mammans roll, agerande och tankar.

Var är hon i allt detta?

Du kan ju dessvärre inte motsätta dig något eftersom du inte är vårdnadshavare och jag tror att ni tjänar på att du backar och låter mamman vara den som agerar.

Hur bra du än är så är det mammans omsorgsförmåga som kommer vara avgörande i utredningar etc?.och om hon inte klarar att vara förälder utan dig så är det en stor varningsklocka och skäl att låta placeringen fortsätta?

Nu vet jag ju inte om dottern är placerad etc och har jag spekulerat fel så ber jag om ursäkt?

• glassgumman78
    Robin95 skrev 2023-06-14 18:59:38 följande:

Ja en person som blivit gravid genomen mycket traumatiska upplevelse får till slut självmordstankar och drabbas av psykisk ohälsa. 

Hon sattes på ett utredningshem där hennes mående försämrades då hon pga att hon inte var skriver i den regionen blev försämrad. 

Mamman vill att jag ska fortsätta vara Victorias pappa och att den biologiska pappan är helt efterbliven. 

Psykisk ohälsa har ju alltid sin orsak men det förändrar ju inte att det i hög grad kan påverka föräldraförmågan och att det kan finnas oro för barnet..
    Och även om du fungerat känslomässigt som förälder så är du ju inte det rent juridiskt. 
    Och det är ju av stor vikt i sammanhanget eftersom du inte har rätt att agera eller ens vara förälder utan någon mammans godkännande. Inte så tryggt för barnets del...

Jag tänker att det finns en orsak att de vill se mamman agera själv i umgänget utan dig just för att utreda om hon klarar att fungera på egen hand. Just för att de måste säkerhetställa att det finns åtminstone en fungerande vårdnadshavare. För hur bra bonusförälder du än är så räcker ju inte det rent juridiskt.
    Och det är även därför jag råder dig att backa och låta mamman agera helt på egen hand och visa att hon är en fungerande förälder...
    Annars riskerar du cementera bilden att hon inte fixar detta på egen hand...

Jag hoppas att det löser sig snart för er
Svar på tråden Varför får man inte älska sitt barn?