• ugglannn

Min dotter blir orolig när bonus är här

Jag har en fundering jag vill dela och kanske få några tankar kring. Det är så att jag har en dotter sedan tidigare förhållande på 5 år som bor hos oss på heltid, min sambo en son på 3,5 som bor vv och en gemensam på 9 månader.

De veckor bonussonen inte är här utan bara min dotter (och vårt gemensamma barn såklart) är väldigt lugna och harmoniska. Hon sköter sig själv till stor del och hjälper till med det lilla syskonet och det är inga konflikter och knappt någon stress här hemma. Läggningarna av henne går smidigt och hon somnar inom 10 minuter. 

Under veckan då bonussonen är här är det helt annorlunda. Min dotter blir annorlunda, mer grinig/ledsen och typ stressad (?). Det är full fart om dagarna och en del konflikter barnen emellan. Läggningen tar upp till en timme där hon ropar flera gånger efter mig men aldrig riktigt har någon riktig anledning för när jag går in till henne vet hon inte vad hon ska säga. 

Varför är det såhär? Varför blir min dotter som ?en annan person? när bonussonen är här? Det är sån tydlig markant skillnad och ingen slump. Likadant varje vecka och har varit så de senaste ca 2 månaderna. 

• Svar på tråden Min dotter blir orolig när bonus är här
  • ugglannn
    Anonym (Bertha) skrev 2023-06-16 12:24:55 följande:
    Fast vänta nu. Det är ju inte din sambos fel att ni lever i en bonusfamilj? Det är ju lika mycket ditt ansvar. 

Det måste ju vara ett aktivt val du har gjort, precis som han. 
    Nej valet är ju bådas men det är min dotter som inte mår bra av detta och hennes hem är här 50% så hon endast har mig som biologisk förälder. Det finns ju ingen annan lösning än att hon fortsätter bo här. Att gå isär är ju inte heller att lösa problemet då vi har ett gemensamt barn och har det bra ihop. Problemen är varannan vecka då bonus är här. Han har ett kärleksfullt hem hos sin mamma som gärna hade haft honom på heltid om hon hade fått så ser väl ändå att lösningen ligger i hur upplägget med bonus ska se ut så alla mår bra. 
  • ugglannn
    ugglannn skrev 2023-06-16 13:10:13 följande:
    Nej valet är ju bådas men det är min dotter som inte mår bra av detta och hennes hem är här 50% så hon endast har mig som biologisk förälder. Det finns ju ingen annan lösning än att hon fortsätter bo här. Att gå isär är ju inte heller att lösa problemet då vi har ett gemensamt barn och har det bra ihop. Problemen är varannan vecka då bonus är här. Han har ett kärleksfullt hem hos sin mamma som gärna hade haft honom på heltid om hon hade fått så ser väl ändå att lösningen ligger i hur upplägget med bonus ska se ut så alla mår bra. 
    Min dotters hem är här till 100% menade jag såklart. 
  • Anonym (det)
    Så du tycker att hans barn ska offras för att ni har gjort dåliga val? Är det vad den här tråden mynnar ut i? Fy fan vilken vidrig barnsyn.

Om jag var din man skulle jag lämna dig hellre än offra min 3½ åring för att du inte gillar bonuslivet som du själv skapat åt dig. 
  • Anonym (Bertha)
    Okej...så du önskade att någon skulle svara att pojken ska vara 100% hos sin mamma för att din dotter mår dåligt. Barnet ska alltså offras för att du har gjort ett felaktigt val som vuxen? 

Tror du på fullt allvar att pojken mår bättre av att bo heltid hos mamma? Eller tänker du att även han kanske behöver en nära och tät relation till sin pappa?

Du tänker nog lite fel här. Du får försöka lösa problemet som det ser ut och inte som du önskar att det vore. Ni har ju själva satt er i den här sitsen och den största förloraren är pojken.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (S) skrev 2023-06-15 21:57:02 följande:

Hon känner kanske av konkurrensen i uppmärksamhet på ett helt annat sätt än med bara småsyskonet. Hon verkar ju söka din uppmärksamhet väldigt mycket när han är där.

Vaddå konkurens i uppmärksamheten? Hon känner sig otrygg runt en unge som skapar oreda och håller på och bråkar hela tiden och vänder sig till den enda tryggheten hon har, dvs hennes mamma.. 
  • Anonym (två barns mamma)
    Men vad är du menar?
    Menar du  att du vill att din sambos son ska bo hos sin mamma?
    Att din sambo ska ge upp sin 3 1/2 åring varannan vecka?
    Att du ska få ha dina två barn hos dig plus sambo men han ska inte få ha sina två barn utan bara ett?
    Nu verkar det som om du bara vill ha din familj men inte din sambo ska få ha hela sin.
    Era barn tillhör familjen på lika villkor, du verkar bara vilja bli av med hans son, din bebis syskon, din 5 åring och hans 3 1/2 åring är er bebis syskon lika mycket, din dotter är inte mer syskon eller familj än hans son.
    Riktigt dåligt av dig mot din sambo om du försöker få till att hans barn inte ska få vara hos honom varannan vecka.
    Ni får ju försöka hjälpa dottern igenom detta, hon är 5 år, det kommer ju inte att var för alltid, hon kommer ju att vänja sig vid honom, just nu är lilla syskonet en bebis, den kommer också att bli 3 1/2 och springa runt och låta.
    3 1/2 åringen kanske också är lugnare när han är 5 år.
    Ni måste ju jobba för att få i hop familjen, nästa gång kanske det är hans son som mår dåligt av någonting, kanske missar saker som ni gör på veckor utan honom osv.
    Hur länge bodde ni hop innan bebisen kom?
    Bodde ni inte hop ett tag bara med 5 åringen och 3 1/2 åringen så ni såg hur dom kom överens? eller började detta när bebisen kom?
    Din 5 åring kan ju längre fram även tycka att bebisen när den blir större tar tid av dig ifrån henne.
    Nu är ni en bonusfamilj och barnen är små, det ska fungera i många år framåt och det måste ni jobba på att få ihop. 
    Alla barn i familjen är ju lika mycket värda.
    3 1/2 åringen kan ju inte avstå sin pappa för din 5 åring blir orolig.
    Ta hjälp utifrån om ni behöver, det är inget fel med det.
    Anonym (Mm) skrev 2023-06-16 13:24:38 följande:
    Vaddå konkurens i uppmärksamheten? Hon känner sig otrygg runt en unge som skapar oreda och håller på och bråkar hela tiden och vänder sig till den enda tryggheten hon har, dvs hennes mamma.. 
    Vart står det att det bara är 3 1/2 åringen som skapar oreda och håller på och bråkar hela tiden? Hur är det bara 3 1/2 åringens fel, full fart ja, konflikter mellan barnen, är det bara den enas fel?
    Syskon, bonus syskon, barn i den åldern kan ju naturligtvis stöka med varandra.
    Pojken är också 3 1/2 år, alltså inte speciellt stor och påverkas också naturligtvis precis som 5 åringen av att dom har blivit en bonusfamilj och fått ett nytt syskon, är det bara 5 åringen som får reagera på det? han reagerar väl också.
    Han får också byta hem varannan vecka, hans pappa har också ett annat barn boende hos sig mer han han och fått nytt syskon, bägge har både fått ett nytt syskon och ett bonussyskon, klart dom reagerar. 
    Det här något dom vuxna behöver jobba på.

Så här står det:

Under veckan då bonussonen är här är det helt annorlunda. Min dotter blir annorlunda, mer grinig/ledsen och typ stressad (?). Det är full fart om dagarna och en del konflikter barnen emellan.

• Anonym (Öh)

Det är väl inte så konstigt. Alla barnen är små och verkar ha kastats in i en bonusfamilj tillsammans med en ny bebis. Allt hon vill är att ha lugn harmonisk tid med sin mamma men sen finns det 2 andra barn som pockar på uppmärksamhet.
    hur snabbt flyttade ni ihop och fick nytt barn?

• Anonym (Mm)
    Anonym (två barns mamma) skrev 2023-06-16 13:52:51 följande:
    Vart står det att det bara är 3 1/2 åringen som skapar oreda och håller på och bråkar hela tiden? Hur är det bara 3 1/2 åringens fel, full fart ja, konflikter mellan barnen, är det bara den enas fel?
    Syskon, bonus syskon, barn i den åldern kan ju naturligtvis stöka med varandra.
    Pojken är också 3 1/2 år, alltså inte speciellt stor och påverkas också naturligtvis precis som 5 åringen av att dom har blivit en bonusfamilj och fått ett nytt syskon, är det bara 5 åringen som får reagera på det? han reagerar väl också.
    Han får också byta hem varannan vecka, hans pappa har också ett annat barn boende hos sig mer han han och fått nytt syskon, bägge har både fått ett nytt syskon och ett bonussyskon, klart dom reagerar. 
    Det här något dom vuxna behöver jobba på.

Så här står det:

Under veckan då bonussonen är här är det helt annorlunda. Min dotter blir annorlunda, mer grinig/ledsen och typ stressad (?). Det är full fart om dagarna och en del konflikter barnen emellan.
    Nej SÅHÄR är det Det står...

Allting fungerar fint och lugnt hela dagarna.. Tills bonussonen kommer. Då blir det full fart om dagarna och en del konflikter uppstår.. 

Det betyder att allting fungerar fint tills bonussonen kommer.. Det är alltså otryggt då och ingenting som dottern tycker om..
    Anonym (Mm) skrev 2023-06-16 14:07:18 följande:
    Nej SÅHÄR är det Det står...

Allting fungerar fint och lugnt hela dagarna.. Tills bonussonen kommer. Då blir det full fart om dagarna och en del konflikter uppstår.. 

Det betyder att allting fungerar fint tills bonussonen kommer.. Det är alltså otryggt då och ingenting som dottern tycker om..
    Absolut att dottern blir orolig men det står inte att 3 1/2 åringen är den som är den som själv skapar oreda och bråkar som du skriver. Det står konflikter mellan barnen och att dottern blir sur och irriterad, varför skulle inte 3 1/2 åringen också kunna bli det? 
    Det är konflikter mellan barnen, den veckan 5 åringen är själv har hon ju ingen att ha en konflikt med, kanske är likadant för 3 1/2 åringen, han blir också orolig och 
    och reagerar och då blir det konflikter mellan barnen. Det blir det när dom träffas pga omständigheterna.
    Det handlar om en 3 1/2 åring och 5 åring som fått nya familjemedlemmar. Svårt att skylla det på en 3 1/2 åring. 
    Det är tråkigt och jobbigt att det är så men bägge vuxna måste jobba på det, inget av barnen kommer ju att försvinna bort på många år.
    Sen kommer ju naturligtvis bägge barnen förändra sig genom åren, en 3 1/2 åring kan ju vara helt annorlunda som 7 åring, en 5 åring helt annorlunda som 10 åring.
    Det är ju därför man måste jobba på det.
Svar på tråden Min dotter blir orolig när bonus är här