Inlägg från: Anonym (Separerad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Separerad)

Till alla utsatta kvinnor

Hej, 
    jag är lite i samma sits men har precis lämnat. Jag insåg inte förrän efter jag lämnade att hans beteende var att klassa som psykisk misshandel, det blir så normaliserat när man är mitt i det. Han drack även vilket gjorde att det blir lätt att skylla beteendet på spriten. Jag hittade kvinnojourens lista och kunde som du bocka av det mesta, gaslighting, crazy making, martyrskap, hot om att ta livet av sig, hot om att jag inte kommer få träffa barnet lika mycket, det har varit anmärkningar på mitt utseende, mitt beteende, skämtsamma utelämnande kommentarer om privata saker framför hans barn och föräldrar, provokationer för att jag ska bli ledsen eller arg. Han mådde bra av att trycka ner mig. 

Det är hemskt att behöva gå igenom, enda fördelen med ett sånt vidrigt beteende är att när du valt att lämna så kommer det bli bättre och hans beteende kommer göra det så tydligt att det är rätt val att lämna.

Det är tufft, eftersom det fortsätter även efteråt, men lättare att lägga på luren i ett samtal än att behöva stå ut med det bemötandet i sitt eget hem.

Jag blev så provocerad häromdagen att jag tappade det på honom och skrek och då skrattade han, det var precis det han ville få ut av samtalet. Innan samtalet skrev han om att vi ska vara snälla mot varann och inte säga nåt dumt och vi kan väl prata utan att jag klickar honom, och i samtalet var han provocerande och sa elakheter och efter jag klickat honom när jag blev upprörd då var han tydligen nöjd, var väl precis det han ville, att få mig ur balans.
    Hans mamma lägger inte heller nåt ansvar på honom vilket jag tror är del i grundproblematiken han har, utan hon sväljer hans offerkoftasnack och tar hans parti. 

Har du satt nån tidsgräns för hur länge du ska vara kvar i relationen eller är du på väg att lämna nu direkt?

• Anonym (Separerad)
    Anonym (Ta det lugnt) skrev 2023-08-04 18:08:12 följande:

Vad bra att du tar dig ur en destruktiv relation! 

Jag tror alla som varit i en relation varit både förövaren och offret. Gränsdragningen kan bara en själv göra och alla har vi olika gränser. En psykisk misshandel för mig är säkerligen inte samma för andra.

I min familj ?retar? vi varandra, under min uppväxt, för att visa tillgivenhet. Fäller en del dryga kommentarer osv. Det var svårt för min sambo i början och jag fick/får ta hänsyn till att hon inte uppskattar den jargongen.
    psykisk Misshandel skulle vissa hävda men hon vet bättre och i ärlighetens namn så är det ett sätt för mig att visa tillgivenhet. 

Nu vet jag inte exakt vad som hänt och tvivlar inte på dig det minsta. Tänker bara att det är värt att poängtera att livet inte är efter ?normen? och allt inte är svart eller vitt. 

Väl mött

Det är stor skillnad på att reta varandra lite kärleksfullt och att trycka ner nån tills de knappt känner igen sig själva som person. 

Alla som varit i en relation har inte varit förövare och offer, vilken konstig sak att säga, som att alla förhållanden är hemska och att du även skyller på de som varit utsatta för kränkande behandling i sina förhållanden.

Detta är en tråd för de som varit utsatta i sina förhållanden och vill prata om det. Vill du förminska psykisk misshandel så vänligen gör det någon annanstans.

• Anonym (Separerad)
    Anonym (Ta det lugnt) skrev 2023-08-07 14:45:40 följande:

Nja, jag tror vi alla säger saker/ beter oss som vi ångrar till våra respektive. Det som klassas som psykisk misshandel. 

Min poäng är att sammanhanget ÄR viktig. Otrohet är ett sammanhang som ändrar hela bilden, som exempel. Det finns en rad olika sammanhang där ett negativt beteende från sin respektive är förväntat.

Så därav frågan vad deras bråk handlade om. 

Jag skulle påstå att det är du som förminskar psykisk misshandel. Det är värt att skilja på de som är de och de som inte är det. Med de sagt så tvivlar jag inte på TS men skulle vilja få sammanhang och att påpeka att allt inte är psykisk misshandel.

Men enligt dig så är allt psykisk misshandel? Snacka om att förminska de som är utsatta och de som får en tråkig kommentar en gång om året?.

Som sagt är detta en tråd för de som vill prata av sig som varit utsatta. Du kommer in och beter dig som en person som utövar psykiskt våld, förminskar, projicerar mm.

Och det finns inget sammanhang där psykiskt våld är ok, någonsin.

• Anonym (Separerad)
    Anonym (Ta det lugnt) skrev 2023-08-07 21:27:08 följande:

psykisk våld..? Menar du glåpord eller liknande? Ja, du verkar ju känna mig, tydligen ;)

Fast det är väl ändå du som hoppar på mig här, du skriver i affekt eller nått.  Som de flesta som läser detta ser så är du den aggressiva som försöker trycka ner och förlöjliga det jag skriver, kallar mig dumma saker.
    Någon som går igenom en tuff tid behöver knappast din aggressivitet. 

Jag skriver utifrån mig och min ryggsäck.

Faktum kvarstår, ibland säger vi saker som vi inte menar eller förstår hur de träffar en individ. Ibland säger vi saker i affekt och ångrar oss sedan. Det finns många gråzoner, där alla jag träffat/känner lever i. Livet är inte svart eller vitt. Jag tycker ändå man i första läget ska prata med varandra. Sen kanske båda behöver ställa om. Om man ändå mår överhängande dåligt så bör man gå isär.

Men om du fick bestämma så ska alla som är i en relation aldrig prata/diskutera/känna ilska/ visa några negativa känslor mm. ? Gör slut oavsett?

sluta gå igång bara för jag är av en annan åsikt, lugn och fin. Det är ett forum för alla svar:)

Mer projicering och överläggande av skuld...
    Och du lägger även ord i munnen på folk.
    Slängde du in ett försök till crazy making på slutet också kanske? Du verkar ta till hela artilleriet här.

Svar på tråden Till alla utsatta kvinnor