Inlägg från: Anonym (Vrå) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vrå)

Finns det någonstans jag som enskild vårdnadshavare kan vända mig för råd och stöd?

Om jag förstår dig rätt, kan tolka in fel, så har du ensamvårdnad om äldre barn som känner att de måste vara mycket med en förälder som förlorat vårdnaden om dem pga olämplighet eller bristande samarbetemed dig. Jag antar att orsaken till att barnen, tros åldern reagerar starkt är att de är extremt oroliga för den andra föräldern inte rädda för den. Missbruk eller vanligare manipulativt självmordshotande kan tex ligga bakom. Jag har haft ensam vårdnad och till er som säger att det är lätt och att man får hjälp här o där så lovar jag er att det är ett helvete. Man står helt ensam i kontakten med en ofta helt dysfunktionell person och den personen utreds inte pga ej del I vårdnaden. Jag avundas dig inte. Du kan troligen inte göra någonting. Barnen styrs inte av dig utan av den andre föräldern. De behöver hjälp. Bup är jättebra men de går inte så gärna in i föräldrarnas sk konflikter vilket lämnar dig och barnen ensamma. Kan du flytta? Åka ett halvår utomlands? Troligen bra men barnen kommer inte vilja. Mitt råd är att ingenting göra. När barnen mår tillräckligt dåligt kommer bup och skolan agera och då får soc hosta upp kontaktperson eller något... Önskar dig lycka till!

Svar på tråden Finns det någonstans jag som enskild vårdnadshavare kan vända mig för råd och stöd?