• Dettoka

Börja förskoleklass som 5,5 åring

Hej! Finns det några som har erfarenhet av att sitt eget barn har börjat förskoleklass som 5,5 åring? Vår dotter är född i mars  2019 de flesta av hennes kompisar som hon går på samma avdelning på förskolan är födda i nov-dec 2018. Hon verkar vara förre jämfört med kompisarna både i språket, finmotoriken, den ?sociala biten? samt när det gäller intresse för bokstäver, läsning (hon kan inte läsa helt men kan läsa vissa ord och skriva några ord). Så våran funderingar är att hon skulle kunna börja förskoleklass hösten när hon blir 5,5. Jag har hört talas om det att det brukar gå bra i lägre klasser men blir jobbigt senare inhögstadiet. Finns det nån vars barn har börjat förskoleklass tidigare och nu är klart med grundskolan ev gymnasiet och har erfarenhet av det hur barnet upplevde att vara yngst i klassen? Eller nån som har haft barn i sin klass som började tidigare i förskoleklass? Tack!

• Svar på tråden Börja förskoleklass som 5,5 åring
  • 567890

Som lärare har jag haft flera elever som varit ett år yngre än resten av klassen. Min erfarenhet är att det handlar mest om den sociala mognaden, kunskapsmässigt spelar det inte så stor roll om eleven ligger före eller efter men de elever som inte mått bra har varit för omogna i förhållande till sina klasskamrater. Ofta brukar det börja märkas i åk 4-5 men även senare och det visar sig ofta genom att de har svårt att hitta vänner, vill leka barnsligare lekar och förstår inte skämten och kommentarerna.

Jag tycker att du ska fråga pedagogerna vad de tycker, de har en bra bild av hur mogen din dotter är och om de tror att hon skulle må bra av att börja tidigare.

• Dettoka

Tack så mycket! Ja, absolut. Pedagogerna har ju mer erfarenhet av det vad är det som gör att hon trivs eller inte. Den sociala som jag är minst orolig för. Hon leker med äldre barnen utanför förskolan och förstår sarkasm redan nu samt har alltid haft lätt att skapa kompisar både i hennes ålder och med äldre och yngre barnen. Jag tänker kanske mer på den biten att hon kommer att behöva vänta och blir förmodligen den sista som kan ta moppekort, börja övningskör, kanske det inte lätt att spela i samma fotbollslag osv där det faktiska åldern eller vilken år är man född i som räknas. Hur kommer det påverka henne. Kommer det skapa utanförskap osv?

• Anonym (K)

Det låter som om du främst tänker på nuvarande kompisar när du vill låta henne börja tidigare.

Jag skulle vänta. Kompisar byts lätt i den åldern och det är inget som säger att just dessa kommer vara viktiga om ett år. Eller så är de det men det går att leka även om man inte går i samma klass.

Min dotter lärde sig läsa som 4-åring. Honälskade siffror och språk. Pratar flytande engelska som 9-åring. På förskolan lekte hon både med de äldre, dem i samma ålder och yngre barn. 
    Jag lät henne vänta in sin åldersgrupp innan hon började förskoleklass vid 6,5 års ålder. Jag tänkte att hon kommer hitta många bra kompisar, men framförallt får hon vara barn ett år till. Det är inte så bråttom att bli färdig med skolan/vuxen. Man riskerar ju just det du funderar över - man är alltid sist när det gäller körkort mm, och kanske hamnar i puberteten senare än alla kompisar.

• Anonym (IQ)

Min son började i förskoleklass redan som 4 åring då han är särbegåvad. Vid 2 års ålder så läste han pixieböcker själv och nu vid 8 års ålder så räknar han gymnasiematte. 

• Anonym (Varför)

Varför skulle hon börja Tidigare? vad är syftet? 

jag tror helt klart att det är mycket bättre att gå med sin egen årskull. Att vara äldst i sin grupp istället för konstant yngst och för liten. 

• Räkan77

Jag skulle vänta, just med tanke på mellanstadiet/högstadiet. Om hon börjar med någon lagsport så kanske hon inte får spela med klasskompisarna osv.

Se bara till att hon får utmaningar sista året i förskolan, pedagogerna måste kanske anpassa lite efter hennes mognad. 

• Dettoka

Syftet är att hon ska inte tröttna på att gå på förskola 1 år till efter att hennes kompisar från storbarns avdelning börjar på förskoleklass och att hon ska inte blir understimulerad om hon stannar 1 år till på förskolan och börjar förskoleklass som nästan äldst i klassen. 

• Anonym (Men)
    Dettoka skrev 2023-09-13 22:58:32 följande:

Syftet är att hon ska inte tröttna på att gå på förskola 1 år till efter att hennes kompisar från storbarns avdelning börjar på förskoleklass och att hon ska inte blir understimulerad om hon stannar 1 år till på förskolan och börjar förskoleklass som nästan äldst i klassen. 

Hon är ju inte född supertidigt så hon bör Ju ha fler i sin egen ålder om hon börjar som vanligt. Och hon verkar ju inte vara särbegåvad.
    tycker ni ska låta henne gå med sin årskull, istället för att trycka upp henne en klass och inte låta henne vara barn ett år till.
    Har en bekant vars barn började med de året innan, född i Januari. Och från åk5-8 ungefär har det märkts tydligt och varit jobbigt både socialt och med skolan.
  • Dettoka
    Anonym (Men) skrev 2023-09-13 23:18:21 följande:
    Hon är ju inte född supertidigt så hon bör Ju ha fler i sin egen ålder om hon börjar som vanligt. Och hon verkar ju inte vara särbegåvad.
    tycker ni ska låta henne gå med sin årskull, istället för att trycka upp henne en klass och inte låta henne vara barn ett år till.
    Har en bekant vars barn började med de året innan, född i Januari. Och från åk5-8 ungefär har det märkts tydligt och varit jobbigt både socialt och med skolan.
    Tack för input!
  • Dettoka
    Räkan77 skrev 2023-09-13 22:55:36 följande:

Jag skulle vänta, just med tanke på mellanstadiet/högstadiet. Om hon börjar med någon lagsport så kanske hon inte får spela med klasskompisarna osv.

Se bara till att hon får utmaningar sista året i förskolan, pedagogerna måste kanske anpassa lite efter hennes mognad. 

Tack för input!
Svar på tråden Börja förskoleklass som 5,5 åring