Inlägg från: Dettoka |Visa alla inlägg
  • Dettoka

    Börja förskoleklass som 5,5 åring

    Hej! Finns det några som har erfarenhet av att sitt eget barn har börjat förskoleklass som 5,5 åring? Vår dotter är född i mars  2019 de flesta av hennes kompisar som hon går på samma avdelning på förskolan är födda i nov-dec 2018. Hon verkar vara förre jämfört med kompisarna både i språket, finmotoriken, den ?sociala biten? samt när det gäller intresse för bokstäver, läsning (hon kan inte läsa helt men kan läsa vissa ord och skriva några ord). Så våran funderingar är att hon skulle kunna börja förskoleklass hösten när hon blir 5,5. Jag har hört talas om det att det brukar gå bra i lägre klasser men blir jobbigt senare inhögstadiet. Finns det nån vars barn har börjat förskoleklass tidigare och nu är klart med grundskolan ev gymnasiet och har erfarenhet av det hur barnet upplevde att vara yngst i klassen? Eller nån som har haft barn i sin klass som började tidigare i förskoleklass? Tack!

  • Svar på tråden Börja förskoleklass som 5,5 åring
  • Dettoka

    Tack så mycket! Ja, absolut. Pedagogerna har ju mer erfarenhet av det vad är det som gör att hon trivs eller inte. Den sociala som jag är minst orolig för. Hon leker med äldre barnen utanför förskolan och förstår sarkasm redan nu samt har alltid haft lätt att skapa kompisar både i hennes ålder och med äldre och yngre barnen. Jag tänker kanske mer på den biten att hon kommer att behöva vänta och blir förmodligen den sista som kan ta moppekort, börja övningskör, kanske det inte lätt att spela i samma fotbollslag osv där det faktiska åldern eller vilken år är man född i som räknas. Hur kommer det påverka henne. Kommer det skapa utanförskap osv?

  • Dettoka

    Syftet är att hon ska inte tröttna på att gå på förskola 1 år till efter att hennes kompisar från storbarns avdelning börjar på förskoleklass och att hon ska inte blir understimulerad om hon stannar 1 år till på förskolan och börjar förskoleklass som nästan äldst i klassen. 

  • Dettoka
    Anonym (Men) skrev 2023-09-13 23:18:21 följande:
    Hon är ju inte född supertidigt så hon bör Ju ha fler i sin egen ålder om hon börjar som vanligt. Och hon verkar ju inte vara särbegåvad.
    tycker ni ska låta henne gå med sin årskull, istället för att trycka upp henne en klass och inte låta henne vara barn ett år till.
    Har en bekant vars barn började med de året innan, född i Januari. Och från åk5-8 ungefär har det märkts tydligt och varit jobbigt både socialt och med skolan.
    Tack för input!
  • Dettoka
    Räkan77 skrev 2023-09-13 22:55:36 följande:

    Jag skulle vänta, just med tanke på mellanstadiet/högstadiet. Om hon börjar med någon lagsport så kanske hon inte får spela med klasskompisarna osv.

    Se bara till att hon får utmaningar sista året i förskolan, pedagogerna måste kanske anpassa lite efter hennes mognad. 


    Tack för input!
  • Dettoka
    Anonym (Kurt) skrev 2023-09-13 23:29:27 följande:

    Du verkar ju mest överväga det pga kompisar och relationer. Stressa inte flickan att bli stor snabbare än hon behöver. Hon behöver få vara äldst på förskolan med och ha den rollen. Tids nog börjar skolan för henne med och vänner stannar eller byts ut.


    Nej, jag var kanske otydligt. Det är inte kompisarna för sig som är orsaken. Det vet vi ju aldrig om hon ens får plats på samma skolan som kompisar. Utan hennes utveckling som är mest intressant i frågan. Kompisarna nämnde jag pga de är dem som jag kan jämföra och i det sammanhanget ser jag ingen skillnad på mognadsgraden varken fysisk, intellektuellt, emotionellt eller i sociala sammanhan. Därför började vi fundera på det om det är verkligen bra för henne att stanna ett extra år på förskolan. 
  • Dettoka
    Anonym (Varför) skrev 2023-09-14 08:31:04 följande:
    Men nästan äldst? Hon är född i mars. Det kommer vara jättemånga barn som är födda i första kvartalet.

    Och ja, kompisarna från storbarn gick vidare. så är liksom livet. Man får skaffa nya kompisar på sin egen avdelning. Att börja skolan ett år tidigare och riskera att vara yngst och barnsligast hela skolgången är faktiskt vansinnigt.

    Nu är mitt barn född i december och i år när de fyller 15 är det en rätt lång väntan på att även hen ska "fylla moppe". Det blir inte bättre av att behöva vänta till nästa år---
    Som jag skrev tidigare det är inte kompisarna för sig som är orsaken utan att trotts att de som går på samma avdelning som hon går nu är minst ett halv år äldre är hon förre de både när det gäller den fysiska(motoriken osv) den sociala biten, mognaden, därför gick hon upp till storabarns avdelning och därför började vi fundera på att han ska kunna börja förskoleklass när hon är 5,5. Inte för att gå i samma förskoleklass som kompisar. De med stort sannolikhet kommer att välja annan skola så den biten spelar ingen roll.
  • Dettoka
    SmulanFnulan skrev 2023-09-14 09:00:19 följande:

    Nej ts, din lilla guldklimp är verkligen inte före på något sätt.. Snarare tvärtom skulle jag vilja hävda. Sen är det aldrig upp till föräldrarna om barnet får börja tidigare utan det ligger helt upp till pedagogerna och ansvarig rektor.


    Och hur vet du det?
  • Dettoka
    fjanten skrev 2023-09-14 09:19:53 följande:

    Vår äldsta dotter började förskoleklass i år, hon är född 2a januari 2017. Hennes storebror är 12 månader äldre, han är född 30e december 2015, och han går i andraklass. Tekniskt sett hade båda dessa kunnat gå i förstaklass just nu, om sonen fötts två dagar senare än han gjorde, och dottern föddes 3 dagar tidigare än hon gjorde, men man föds helt enkelt det året man föds. Någonstans måste ju brytpunkten vara. Så för min tjej var det lite konstigt när flera av hennes vänner - ena född veckan innan henne - började förskoleklass och hon skulle gå kvar i förskolan ett år till. Dottern är dessutom lång, och är i storlek med barnen i tvåan/trean snarare än barnen födda samma år. Men vet du? Hon har nu fått börja förskoleklassen, hon leker med barnen i sin egen klass, såväl som med de gamla förskolekompisarna som går i ettan, såväl som några barn i tvåan också. Men när hon nu går i "rätt" klass så kommer hon ju kunna idrotta med "rätt" kull, för även om barn fått börja skolan ett år tidigare så får de sällan träna i fel födelseårsgrupp. Hon kommer inte alltid vara yngst när det gäller mopeder, körkort och allt vad det blir. Hon kommer troligen hamna i puberteten ungefär när vännerna gör det. Skulle det visa sig senare att hon skulle må bra av att skippa en klass (hon ligger ganska långt före när det gäller läsning, skrivning, matematik), då får man ju ta det då och i det läget är det nog ingen större skillnad på henne och december-barnen 2016, men jag hade inte velat ta det klivet utan att se att det faktiskt är nödvändigt. Ditt barn är dessutom född i mars, så det är inte ens som att hon nästan nästan var född det tidigare året - medan min dotter verkligen är prick på gränsen.


    Tack för input!
  • Dettoka
    Anonym (Love) skrev 2023-09-14 09:37:06 följande:

    Statestiken säger ju att dom som är födda tidigare på året har en fördel i förhållande till sina klasskamrater. Det går "bättre" för dem i skolan, och i livet i allmänhet. 


    Jag personligen skulle ju inte plocka bort den fördelen för mina barn om jag kunde låta bli.


    Tack för input! Vet du var kan man läsa mer om det här när det gäller statistiken?
  • Dettoka
    Aliona skrev 2023-09-14 09:48:47 följande:

    Jag önskar att jag hade kunnat göra detsamma eftersom vi upplevde båda slutet av förskolan, fsk-klass och nu ettan som en enorm slöseri med tid. Mitt barn är inte på något sätt särbegåvad utan har helt ekelt bara en nyfikenhet och kunskapstörst som säkert är normal i åldern. Vi har inte pushat honom men plockat upp hans vilja att lära, han läser flyande, räknar bra och vet mycket - precis som många barn. Skolan däremot håller kvar barnen på så låg nivå, även nu i ettan letar de geometriska figurer, räknar plus och minus på 1-10 och pratar om sambandet mellan ljud och bokstäver, något han har kunnat i 1-2 år redan. Visst, han får läsa i egen bok när han är klar med sina uppgifter men först när han läst enkla meningar (som Fia är ett får) och färglägga. Konsekvensen blir att han blir understimulerad och rastlös, fokuserar inte och stör andra. Det blir inte bra för någon. Jag är på skolan och de säger att de ska individanpassa men så många uppgifter nu är gjorda för att lösa tillsammans att det aldrig riktigt händer. 


    Men hur som helst, hade jag kunnat sätta honom i skola ett år tidigare så skulle jag nog ändå inte gjort det, pga det sociala som så många andra har pratat om. Han är ett höstbarn, pojke och liten till växten, och det är redan nu jobbigt att vara minst, att vara den enda som inte tappat tänder osv. Jag är säker på att det blir mycket jobbigare ju äldre de blir. 


    Tack för input!
  • Dettoka
    Anonym (flicka) skrev 2023-09-14 09:59:51 följande:
    Min dotter hade en flicka i sin klass som fick börja ett år tidigare. Född i januari så hon var ju nära i ålder med dem som var födda sent på året innan.

    Hela lågstadiet fungerade allt väldigt bra, hon var jämn med de andra. Men sen, när de andra börja komma in i puberteten och utvecklas åt olika håll, då blev det väldigt tydligt att hon var yngre. Hon hade det rätt jobbigt i både mellanstadiet och högstadiet. Utvecklade en högljudd personlighet för att kompensera tt hon var efter i utvecklingen jämfört med de andra.

    Min dotter var bra kompis med henne så vi träffade henne en hel del. Nu går de i högstadiet och min dotter vill inte längre umgås med henne, av en massa skäl, men delvis för att hon är omogen och osäker och då blir jobbig att vara med.

    Det behöver ju inte bli så bara för att man börjar tidigare, men det kan vara något att tänka på i alla fall. Att mognaden kan vara i fas nu vid 5-6 års ålder, men helt i ofas senare i ålder. 
    Tack!
  • Dettoka
    Anonym (Kim) skrev 2023-09-14 10:58:13 följande:

    Svårt det där. Skolan ska ju individbasera men det funkar sällan. Finns både för och nackdelar. Min dotter skippade lekis (på den tiden) och gick direkt på åk 1. Hon läste och skrev redan då. Upplevde inga problem förut en del lärare som ibland var lite hånfulla. Behövde hon hjälp fick hon höra att ?du som är så duktig ska väl kunna det?. När ålder var ett problem handlade det om moppe och åldergräns på nöjen. All skolgång är avklarad sedan länge, grund, gymnasiet och uni. Har ett bra jobb idag. 


    Tack!
  • Dettoka
    Mrs Moneybags skrev 2023-09-14 11:10:51 följande:

    Jag började skolan ett år tidigare, men på den tiden gjorde barn i min situation ett skolmognadsprov i flera delar som jag då passerade. 

    Jag upplevde aldrig något direkt problem med att gå med barn som var äldre, jag var ändå en av de första i puberteten så jag hade nog tyckt det var jobbigare att gå med de som var ett år yngre eftersom jag då hade varit extremt tidig. 

    Min son går i en musikskola som har ett antagningsprov som de gör före förskoleklass för att se om de har någon musikalisk fallenhet. Det är inte en slump att säkert 90% av barnen är födda första halvåret (jan-jun) och bara ett fåtal under det andra halvåret. De är helt enkelt mer mogna för att ta ett test och genomföra det, följa instruktioner och så vidare. 

    I boken Outliers av Malcolm Gladwell kan man läsa mer om fördelen av att vara född tidigt på året både när det gäller idrott, skolresultat och mycket mer. Det som vi tidigare trott handlar om så kallade outliers/exceptionellt intelligenta/begåvade  handlar alltså egentligen mer om exempelvis när man är född på året mm. Att det finns en logik bakom framgång. 

    Min son kunde i likhet med många andra barn läsa och skriva långt innan förskoleklass, räkna enkla tal med mera. I hans skola är inte det något exceptionellt eftersom många är begåvade och tidiga, men jag hade aldrig satt honom i skolan tidigare ändå på grund av det sociala. Vår pojke är mycket social och behovet av umgänge med kompisar bara ökar. Det hade varit tufft för honom som är lite kort att behöva slå sig in i ett gäng där alla var ett år äldre. Jag hade aldrig velat utsätta honom för det. 


    Tack!
Svar på tråden Börja förskoleklass som 5,5 åring