Inlägg från: Anonym (nejdå) |Visa alla inlägg
  • Anonym (nejdå)

Omogna män

Mandel skrev 2023-11-09 12:57:34 följande:
    Beror troligen på ålder.
    Jag är i 50-årsåldern och ingen i  min bekantskapskrets förutom 2st fd kollegor (40 och 50 år och ingen av dem har någonsin haft en relation) ägnar sig åt vare sig dator- eller tv-spel.
    Folk jobbar, tränar, skruvar bilar, renoverar hus osv.
    De kanske har spelat några minuter tillsammans med sina barn, men inget regelbundet eget spelande.
    Nejdå, jag är 52 och spelar regelbundet, och minst hälften av de män jag känner i min ålder spelar de med.

Så jag tror inte det har med ålder att göra utan snarare med intresse, tex spelar de flesta män jag känner som jobbar inom IT, men av de som inte gör det är det färre.

Jag tror det finns väldigt mycket okunskap och fördomar kring spelande, främst från människor som själva inte spelar dataspel. Många verkar tro att spelande bara innebär tv-spel och dataspel, men spel i telefonen är lika mycket spel det med. Wordfeud är lika mycket ett spel som world of warkcraft, det är bara olika slags spel och på olika plattformar men båda är spel.

Personligen tycker jag det är oerhört bisarrt när människor som gärna sitter med nyllet intryck i telefonen och sociala medier halva dan gnäller om att någon annan minsann spelade 2 timmar dataspel. Hade en intressant med en diskussion med en kvinnlig kollega som inte kan vara ifrån sin telefon i mer än 2 minuter och går knappat att föra ett samtal med för man vet inte om hon kollar på telefonen eller dig men beklagade sig över hur hennes man spelade dataspel på kvällen istället för att tittas på teve med henne.

Jag frågade om hon brukade sitta och fippla med telefonen när de tittade på teve? Ja det gjorde hon..

Jag frågade om hon brukade fippla med telefonen när de åt middag? Ja det gjorde hon.

Men hon lyckades ändå inte förstå poängen Drömmer
  • Anonym (nejdå)
    Anonym (dagsfärsk) skrev 2023-11-09 17:39:57 följande:
    Klockrent! Det är så underbart när nån sätts på plats. Och alla här som inte känner nån som gör det man skriver om. De har aldrig hört talas om det heller.
    Vettefan om jag skulle kalla det för att sätta någon på plats för hon fattade som sagt inte poängen öht och jag insåg att det var meningslöst att ens försöka för det hade nog inte gått in ändå.

Människor oavsett kön har en tendens att sätta sina egna små bubblor som norm för alla och just vad de gillar och gör är alltid mer berättigat än vad andra gillar och gör. Tjejen som gillar att rida häst tycker att spendera halva sin tid i stallet är såååå mycket mer berättigat än att spela spel, snubben som gillar att spendera halva sin fritid på gymmet tycker just det är sååå mycket mer berättigat än att spela spel. Drömmer

Jag tror faktiskt det finns väldigt få människor på planeten som är helt objektiva på riktigt, men väldigt många tror sig vara det.
  • Anonym (nejdå)
    Anonym (Kimmen) skrev 2023-11-09 17:43:31 följande:

Är det något jag däremot inte vill är stöta på omogna bilister. 

+1 på den

Stötte på ett antal såna på vägen hem från jobbet idag. Rusningstrafik på E4 i Stockholm, fullt med bilar överallt packade som sillar men självklart så....

1) En snubbe som tvingade andra att tvärbromsa genom sicksacka sig fram.

2) Kvinna som svajade fram och tillbaka mellan körfälten för att hon satt och fipplade med sin telefon och såg väldigt sur ut när jag tutade på henne och signalerade att hon skulle hålla ögonen på vägen.

3) Nån som försökte "plöja väg" genom att ligga 2 cm bakom bilen framför
  • Anonym (nejdå)
    Anonym (Kimmen) skrev 2023-11-09 18:53:59 följande:
    Jag vet ärligt inte vilken som är värre, E4an eller Huddingevägen. Jag kör båda frekvent både till och från jobbet, lite beroende på traffik.
    Antar att det är lika många idioter som kör där som på E4 Flört
  • Anonym (nejdå)
    Anonym (P) skrev 2023-11-10 06:38:21 följande:
    Så att spela dator- och tv-spel har idag blivit ett sätt att tjäna pengar. Kan inte låta bli att tycka att det är lite tråkigt. Allt ska kopplas till sociala medier idag, allt ska handla om att marknadsföra någon annans produkt. Vad hände med att spela bara för att det är roligt? Så gör jag och min man, i alla fall. Ingen av oss tjänar pengar på det. Vet flera andra vuxna som också bara spelar för att det är roligt, så helt dött verkar det inte vara.
    Ungefär som att folk sitter men nyllet intryck i telefonen och sociala medier halva sitt liv och går knappt att föra ett samtal med... men då verkar det vara helt ok tydligen för det är ju inte spel Flört

Det finns MASSOR med vuxna som spelar, jag skulle faktiskt tippa på att det som spelar är FLER än de som inte gör det om man räknar med alla spel som finns i telefoner som tex wordfeud som tydligen var jättepoppis främst bland vuxna.

Som sagt det verkar finns en enorm okunskap om spel och spelande bland människor som inte spelar och man verkar baserar sina åsikter sin egen lilla bubbla eller rena fördomar.

Spelbranschen är en av de branscher som växer snabbast i Sverige/världen, bara i Sverige omsatte den 2022 drygt 64 miljarder kronor, och nej det är inte barn som driver den, det är vuxna som gör det.

computersweden.idg.se/2.2683/1.772152/kraftigt-okade-intakter-for-den-svenska-spelbranschen 
  • Anonym (nejdå)
    Anonym (dagsfärsk) skrev 2023-11-10 11:25:56 följande:
    Ja, finns nog kvinnor som inte skulle tycka det var oattraktivt om mannen var i spelbranschen och tjänade bra. 
    Ett storspel kostar över 2 miljarder att "tillverka".
    Men det är finare och mer vuxet att sitta med mobilen, än att spela. 
    Tja, men tanke på hur mycket spelbranschen omsätter så är ju oddsen rätt stora att en hel del av de som jobbar med IT jobbar inom just spelbranschen. Så att prata om det som om det vore nån slags udda grej som bara rör barn är ju ganska bisarrt, då han man ju verkligen noll koll.

Jag tycker bara det är så märklig att många dels verkar tro att spel bara gäller spelkonsoller och dataspel inte telefoner, och att man tycker att spela 2 timar på datorn är jättebarnsligt men att spendera halva dan på sociala medier är hur vuxet som helst. För om man räknar ihop alla minuter som man spenderar med att kolla flödet i sociala medier och redogöra för precis allt man gör varje sekund av sitt liv och(eller kolla vad andra gör så blir det förmodligen fan så mycket mer tid än vad de flesta spelar. Men det verkar tydligen anses vara hur vuxet som helst för det är ju minsann inte spel, så det så....

Så för att koppa det till trådens ämne "omogna män", så skulle jag vilja påstå att de kvinnor i tråden som kategoriskt beskyller män som spelar för att vara omogna verkar snarare vara väldigt omogna och okunniga själva för de verkar basera sina åsikter på ren okunskap och en stor dos dubbelmoral för jag kan ge mig fan på att många av dessa spenderar en hel del tid på sociala medier Drömmer
  • Anonym (nejdå)
    Anonym (Lova) skrev 2023-11-10 14:11:51 följande:

Finns omogna män och kvinnor. Skulle dock inte välja att träffa en man som spelar tv-spel och dataspel. En stor dealbreaker för mig. 

Hur många timmar om dan spenderar du på sociala medier om man räknar ihop alla ggr du plockar upp telefonen för att kolla flödet? Och på vilket sätt är det bättre än att spela?
Svar på tråden Omogna män