• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-01-28 11:06:12 följande:

Folk sade att jag enbart gillade henne pga hennes utseende (dvs objektifierade henne) ex men även rena hån förekom delvis liksom. 

Inte sagt någonting om andra direkt. inte sagt att andra inte går igenom samma saker. 

Rent hån -som vad?
    Inget du nämnt hittills är hånfullt. Och om du inte kände henne VAR det utseendet du föll för.
  • Fiona M
    Anonym (Hej) skrev 2024-01-28 10:56:28 följande:

Kontakta skolans kurator medan du fortfarande är kvar på skolan! Efter studenten är det mycket svårare att få hjälp, passa på nu att få tips på hur du kan förändra ditt liv och din inre dialog.

Det här var ett bra råd.
    Jag är gymnasielärare och vet hur vilsna många blir efter gymnasiet, när man ska fixa allt själv.
  • anonym05swe
    Fiona M skrev 2024-01-28 11:16:03 följande:
    Det här var ett bra råd.
    Jag är gymnasielärare och vet hur vilsna många blir efter gymnasiet, när man ska fixa allt själv.

Jag har redan en konkret plan på vad jag ska göra efter gymnasiet som kommer garanterat ge jobb. 

Jag mår bra liksom, det är normalt att falla för folk också. 

• anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2024-01-28 11:14:14 följande:
    Rent hån -som vad?
    Inget du nämnt hittills är hånfullt. Och om du inte kände henne VAR det utseendet du föll för.
    Jag hade gått med henne i samma klass och pratat med henne i ett par veckor innan jag föll för henne. Så nej, stämmer inte
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2024-01-28 11:37:58 följande:

Jag har redan en konkret plan på vad jag ska göra efter gymnasiet som kommer garanterat ge jobb. 

Jag mår bra liksom, det är normalt att falla för folk också. 

Det är dock inte normalt att behöva ställa de frågor som du har ställt om och om igen här i tråden. Det är heller inte normalt att hålla fast vid kommentarer som sades när man var 13 år och inte kunna sätta det i perspektiv.

Jag har faktiskt väldigt svårt att tro att du lever ett normalt socialt liv i interaktion med andra, det känns mer som att du lever parallellt med de övriga i klassen och sen finns online resten av tiden. Du frågar om saker som du borde ha pratat om för flera år sedan och du har en självbild som är helt orealistisk.
  • anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2024-01-28 13:03:46 följande:
    Det är dock inte normalt att behöva ställa de frågor som du har ställt om och om igen här i tråden. Det är heller inte normalt att hålla fast vid kommentarer som sades när man var 13 år och inte kunna sätta det i perspektiv.

Jag har faktiskt väldigt svårt att tro att du lever ett normalt socialt liv i interaktion med andra, det känns mer som att du lever parallellt med de övriga i klassen och sen finns online resten av tiden. Du frågar om saker som du borde ha pratat om för flera år sedan och du har en självbild som är helt orealistisk.

Jag har faktiskt inte alls tänkt på det särskilt mycket. (Det kom enbart på när jag svarade på ngn fråga här). Det är normalt att vilja hålla privata saker just privata. Inget fel i det. 

Jag har det och mår bra. 

• Anonym (Lugn)
    anonym05swe skrev 2024-01-28 13:11:02 följande:

Jag har faktiskt inte alls tänkt på det särskilt mycket. (Det kom enbart på när jag svarade på ngn fråga här). Det är normalt att vilja hålla privata saker just privata. Inget fel i det. 

Jag har det och mår bra. 

Fast sättet du upprepar det och ältar det är inte normalt. Håller med övriga, ta chansen medan du har den att prata med någon. Du förstår ju inte ens att upprepar saker, fastän du gjort det säkert hundra gånger.

Du är väldigt nära vuxenlivet nu och då kommer livet att bli betydligt tuffare och du kommer få andra saker att fundera på än om du gillar någon för den hon är eller för attraktion.
  • anonym05swe
    Anonym (Lugn) skrev 2024-01-28 13:52:37 följande:
    Fast sättet du upprepar det och ältar det är inte normalt. Håller med övriga, ta chansen medan du har den att prata med någon. Du förstår ju inte ens att upprepar saker, fastän du gjort det säkert hundra gånger.

Du är väldigt nära vuxenlivet nu och då kommer livet att bli betydligt tuffare och du kommer få andra saker att fundera på än om du gillar någon för den hon är eller för attraktion.

Jo, jag vet att jag upprepar men det är så att nya i tråden ska hänga med enbart. 

Jag vet, ska därför träffa henne oftare och ta den risken. Inte van med dessa situationer direkt men ser så fram emot att träffa henne. 

• Anonym (Lugn)
    anonym05swe skrev 2024-01-28 14:16:17 följande:

Jo, jag vet att jag upprepar men det är så att nya i tråden ska hänga med enbart. 

Jag vet, ska därför träffa henne oftare och ta den risken. Inte van med dessa situationer direkt men ser så fram emot att träffa henne. 

Skrev inte det. Du förstår, som jag skrev tidigare, inte inläggen.
  • anonym05swe
    Anonym (Lugn) skrev 2024-01-28 15:48:52 följande:
    Skrev inte det. Du förstår, som jag skrev tidigare, inte inläggen.
    Jag ska dessutom efter ett tag prata med henne om mina känslor för henne (någorlunda vagt) efter att vi setts flera gånger. Finns ingen anledning att avslöja för andra att jag gillar henne (då det enbart är en privatsak mellan oss två, om vi blir ihop dock skulle jag såklart vilja dela med mig av informationen (om vi båda vill såklart liksom)
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?