• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Fiona M
    anonym05swe skrev 2024-02-13 08:49:23 följande:

Förståeligt men vill bara ge henne allt det hon förtjänar för hon är en så bra person. 

Mm, rimligt att obalans inte är så bra men inte heller bra att göra minsta möjliga i en relation heller. 

Du sätter henne på en piedestal redan från början, sånt blir sällan bra.

Du är otroligt svartvit. Finns det inget i din värld som faktiskt är en kompromiss istället för offra allt --> göra minsta möjliga?

Än så länge är allt också hypotetiskt.
    Ni är inte tillsammans. Du känner henne inte.
    Försök låta bli att planera för mycket och pumpa upp dig själv med hur bra du skulle vara på att sköta allt åt henne.
    Satsa istället på att lära känna henne som en självständig person som du ser (inte bilden av hur du vill att hon ska vara) och vad ni kan göra tillsammans.
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-02-13 08:49:23 följande:

Förståeligt men vill bara ge henne allt det hon förtjänar för hon är en så bra person. 

Mm, rimligt att obalans inte är så bra men inte heller bra att göra minsta möjliga i en relation heller. 

Vem sa nåt om minsta möjliga?
  • anonym05swe
    Fiona M skrev 2024-02-13 08:55:07 följande:
    Du sätter henne på en piedestal redan från början, sånt blir sällan bra.

Du är otroligt svartvit. Finns det inget i din värld som faktiskt är en kompromiss istället för offra allt --> göra minsta möjliga?

Än så länge är allt också hypotetiskt.
    Ni är inte tillsammans. Du känner henne inte.
    Försök låta bli att planera för mycket och pumpa upp dig själv med hur bra du skulle vara på att sköta allt åt henne.
    Satsa istället på att lära känna henne som en självständig person som du ser (inte bilden av hur du vill att hon ska vara) och vad ni kan göra tillsammans.

Hur gör jag det? Den bilden jag fått henne har jag fått från när jag träffat henne. Har försökt att inte skapa en drömbild liksom. 

Jo, det finns det men det är det som leder till att folk gör slut. Jag dejtar liksom helst långsiktigt. 

Nej, vi är inte ett par men jo, vi känner varandra men inte på den bästa nivån än. 

Ja, ska sluta försöka planera så mkt men oroad för att om jag inte gör det att bara blir fel. 

Ja, vill lära känna henne mer såklart men tror inte jag skapat en bild av henne av hur jag vill hon ska vara. Jag gillar hne för den hon är. 

• Anonym (H)
    anonym05swe skrev 2024-02-13 09:02:26 följande:

Hur gör jag det? Den bilden jag fått henne har jag fått från när jag träffat henne. Har försökt att inte skapa en drömbild liksom. 

Jo, det finns det men det är det som leder till att folk gör slut. Jag dejtar liksom helst långsiktigt. 

Nej, vi är inte ett par men jo, vi känner varandra men inte på den bästa nivån än. 

Ja, ska sluta försöka planera så mkt men oroad för att om jag inte gör det att bara blir fel. 

Ja, vill lära känna henne mer såklart men tror inte jag skapat en bild av henne av hur jag vill hon ska vara. Jag gillar hne för den hon är. 

Hur ser du på att hon föreslagt att ni två ska åka till Stockholm en helg och gå ut?
  • Anonym (X)
    Anonym (H) skrev 2024-02-13 09:18:26 följande:
    Hur ser du på att hon föreslagt att ni två ska åka till Stockholm en helg och gå ut?
    Det har hon inte föreslagit.
    Hon har pratat om en konsert hon ska på med vänner, ts har sagt att han också gillar artisten, hon har sagt "men häng med då så ses vi där!" och nu ska de gifta sig.
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2024-02-13 09:19:54 följande:
    Det har hon inte föreslagit.
    Hon har pratat om en konsert hon ska på med vänner, ts har sagt att han också gillar artisten, hon har sagt "men häng med då så ses vi där!" och nu ska de gifta sig.
    Nej feltolkning. Det är andra som tolkat det så inte jag själv. Och tror det bara blir oss där. Med det sagt om detta blir ett förhållande till slut (långdistans) skulle jag vara glad minst sagt. Vill jag dock lära känna henne mer? Ja 
  • Anonym (man)
    anonym05swe skrev 2024-02-13 09:24:58 följande:
    Nej feltolkning. Det är andra som tolkat det så inte jag själv. Och tror det bara blir oss där. Med det sagt om detta blir ett förhållande till slut (långdistans) skulle jag vara glad minst sagt. Vill jag dock lära känna henne mer? Ja 
    Så här skrev du när det begav sig, på frågan "vad skrev hon exakt?"
    anonym05swe skrev 2024-01-17 16:17:50 följande:
    "Du får väl hänga med nästa gång det är (klubbnamnet)" och sedan skrev "jättekul" 

Är såååå exalterad av detta

Jag vet inte hur man gör för att tolka detta som en träff på tu man hand.
  • anonym05swe
    Anonym (man) skrev 2024-02-13 13:59:04 följande:
    Så här skrev du när det begav sig, på frågan "vad skrev hon exakt?"
    anonym05swe skrev 2024-01-17 16:17:50 följande:
    "Du får väl hänga med nästa gång det är (klubbnamnet)" och sedan skrev "jättekul" 

Är såååå exalterad av detta

Jag vet inte hur man gör för att tolka detta som en träff på tu man hand.
    Ja, det stämmer. Tror inte hon bjöd in mig utan anledning. 
  • Anonym (...)
    anonym05swe skrev 2024-02-13 15:19:49 följande:
    Ja, det stämmer. Tror inte hon bjöd in mig utan anledning. 
    Det kan ha varit en markering faktiskt. Hon vill inte umgås mer intimt än såhär och då visar hon vart du hör hemma liksom.
  • anonym05swe
    Anonym (...) skrev 2024-02-13 15:28:11 följande:
    Det kan ha varit en markering faktiskt. Hon vill inte umgås mer intimt än såhär och då visar hon vart du hör hemma liksom.
    Inte omöjligt att det blir oss två.
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?