• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Lugn)
    anonym05swe skrev 2025-03-23 14:28:08 följande:
    Inte sagt att andra inte är genuina utan bara att jag bryr mig om henne på riktigt. Jag hade utan kunna bjuda ut henne idag men vill få en så bra formulering som möjligt
    Vad vill du förmedla?
  • fornminne
    Inte sagt att andra inte är genuina utan bara att jag bryr mig om henne på riktigt. Jag hade utan kunna bjuda ut henne idag men vill få en så bra formulering som möjligt
    Det har tagit dig över ett år att få till en bra formulering? 
  • fornminne
    Du gör det alldeles för stort. Du behöver inte bjuda ut henne på värsta dejten med rosor och fin restaurang eller vad du verkar tro. (Med tanke på vad du har skrivit tidigare om dejting). 

Det blir mer avspänt och mindre dramatiskt om du bara föreslår att ni ska ses och hitta på något. Det behöver inte vara så märkvärdigt. Då är det inte heller så noga med formuleringen.

Målet är att börja umgås och lära känna varandra närmare, om båda vill. Är hon intresserad av det, är det bara att träffas och se vart det leder. Är hon inte intresserad, spelar det ingen roll vilken perfekt formulering du vaskar fram. Hon kommer inte att bli mer intresserad för det. 
  • Anonym
    Jag frågade innan:
    Var är kvar nu? Är det bara formuleringen? Om någon hör spök-skriver ett sms åt dig, använder du då det och bjuder ut henne?

På detta har du svarat enligt standardförfarande; dvs inte alls.

Därefter har användaren K citerat sig själv och upprepat konkreta förslag, som alltså nu skrivits åt dig två gånger.
    Svar ifrån dig uteblev.

Användaren K har då frågat var som felas i förslagen, för möjlighet att putsa till dem enligt dina önskemål.
    Svar ifrån dig uteblev.

Detta tror du själv alltså är som du svarar. Så väldigt icke-autistiskt.
  • anonym05swe
    Anonym skrev 2025-03-23 15:33:52 följande:
    Jag frågade innan:
    Var är kvar nu? Är det bara formuleringen? Om någon hör spök-skriver ett sms åt dig, använder du då det och bjuder ut henne?

På detta har du svarat enligt standardförfarande; dvs inte alls.

Därefter har användaren K citerat sig själv och upprepat konkreta förslag, som alltså nu skrivits åt dig två gånger.
    Svar ifrån dig uteblev.

Användaren K har då frågat var som felas i förslagen, för möjlighet att putsa till dem enligt dina önskemål.
    Svar ifrån dig uteblev.

Detta tror du själv alltså är som du svarar. Så väldigt icke-autistiskt.
    Har inte hunnit se alla de inläggen. 

Förslaget var väldigt vagt 
  • Anonym
    anonym05swe skrev 2025-03-23 15:50:39 följande:
    Har inte hunnit se alla de inläggen. 

Förslaget var väldigt vagt 
    Ja, oerhört. Bara ett färdig-skrivet sms i citationstecken, redo att kopieras och upprepat två gånger.
  • Anonym (X)
    Jo, det är precis det du säger. 
    Anonym (Jonna) skrev 2025-03-23 07:36:47 följande:
    Men du, det där var INTE svar på frågorna. En fråg var varför INGEN annan håller med om er situation skulle vara särskilt krånglig och komplex.

Sen skrev jag: "Som sagt, personer med betydligt krångligare logistik än ni två har lyckats få ihop det. Varför är det då omöjligt för dig?"

Då kommer svaret: "Inte sagt att det är omöjligt". Förstår du att det är ett otroligt konstigt svar på frågan? Du har inte lyckats fråga efter en dejt på 1,5 år trots att ni har kontakt - jo, det framstår som att det är omöjligt. Men vi tar bort ordet omöjligt då. Frågan blir då: varför är det så otroligt mycket svårare för DIG än för ANDRA som lyckas trots betydligt krångligare logistik? 

anonym05swe skrev 2025-03-23 09:22:19 följande:
    För jag bryr mig om henne på riktigt. 
  • Anonym (Tiden går)

Nyss var det logistiken, nu är det formuleringen. 

Tidigare har du skrivit att du vill bjuda ut henne IRL, inte skriva. Men nu när du inte vågade på eventet så är det skriftligt som gäller igen.

Med tanke på hur du formulerar dig här så förstår jag att du har det svårt. Du klarar ju inte av djupare diskussioner, har svårt att svara på tydliga frågor, skyller ifrån dig. Klart du drar dig för att skriva och fråga. 

• anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2025-03-23 16:34:56 följande:

Nyss var det logistiken, nu är det formuleringen. 

Tidigare har du skrivit att du vill bjuda ut henne IRL, inte skriva. Men nu när du inte vågade på eventet så är det skriftligt som gäller igen.

Med tanke på hur du formulerar dig här så förstår jag att du har det svårt. Du klarar ju inte av djupare diskussioner, har svårt att svara på tydliga frågor, skyller ifrån dig. Klart du drar dig för att skriva och fråga. 

Både och är jobbiga saker. Ja, vill bjuda ut henne irl främst
    Nej jag svarar på frågor och klarar djupa diskussioner utan problem
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2025-03-23 16:57:35 följande:
    Både och är jobbiga saker. Ja, vill bjuda ut henne irl främst
    Nej jag svarar på frågor och klarar djupa diskussioner utan problem

Och ändå klarar du inte av att fråga om en träff, varken muntligt eller skriftligt. 

Hur länge ska vänta innan du ger upp? 

Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?